از قلعه تل در خوزستان چه می دانید؟

از قلعه تل در خوزستان چه می دانید؟

  • مجله چتراتا
172

شهر تاریخی قلعه تل که از لحاظ موقعیت جغرافیای در قسمت مرکزی شهرستان باغ ملک استان خوزستان واقع شده است ،جزو آثار باستانی سرزمینمان محسوب می شود.شهر قلعه تل از زمانهای دور مکانی برای تردد افراد اطراف شهر بوده و به آنها خدمات اولیه ارائه می دهد

از قلعه تل در خوزستان چه می دانید؟

در این مطلب از چتراتا به سراغ یک مکانی رفته ایم در جنوب کشور که ساکنان آن منطقه اصالتا لر می باشند. پس ما را در این مقاله همراهی کنید تا شما را با این قلعه زیبا آشنا کنیم.

قلعه تل

شهر تاریخی قلعه تل که از لحاظ موقعیت جغرافیای در قسمت مرکزی شهرستان باغ ملک استان خوزستان واقع شده است ،جزو آثار باستانی سرزمینمان محسوب می شود.شهر قلعه تل از زمانهای دور مکانی برای تردد افراد اطراف شهر بوده و به آنها خدمات اولیه ارائه می دهد.این شهر از قدیم مرکز دهستان قلعه تل و محل آمد و رفت ساکنان اطراف  شهر بوده و تأمین خدمات اولیه روستاهای این دهستان را برعهده داشت است.

قدمت شهر قلعه تل

این شهر را محققان از لحاظ قدمت به دوران حکومت عیلامی نسبت می دهند ، زیرا سالها پیش باستان شناسان آثاری از آن دوره در این منطقه کشف کردند و هنگام حفاری که به دوران عیلامی تعلق داشته است و این آثار سنگی بوده است که یکی از این سنگها ‌ها پایه ستون و دیگری سنگی منقوش به پیکره چهار نفر بوده  و این سلسله  حدودا پنج هزار سال پیش در ایران حکومت داشته اند.

اهمیت شهر قلعه تل

این شهر تاریخی بدین جهت مهم و با ارزش است که محلی برای رفت و آمد کاروانهای بین شهری بوده است ،کاروانهایی که بین شهر آنزان و شوش در تردد بودند و باعث رونق این شهر می شدند.همچنین به دلیل آب وخاک مناسب و غنی برای کشاورزی  و مراتع سرسبز وغنی در کوههای اطراف، این شهر جز شهرهای پرطرفدار محسوب می شده است.

قلعه شهر

بر روی تپه ای از این شهر که دارای منظره ای از دشت و رودخانه می باشد، قلعه ای بنا شده است که توسط محمدتقی خان بختیاری احداث شده است و از این قلعه جهت قشون نظای استفاده می شده است.

این شهر تاریخی از اطراف تپه شروع شده و بعدها با گذر زمان گسترش پیدا کرده است که خود این قلعه بنای اساسی حیات این شهر بوده است و البته بخشی از ارتفاع این شهر به صورت مصنوعی ایجاد شده است.

معماری قلعه تل

این قلعه به صورت چهار برج و از لحاظ ظاهری به شکل مربع می باشد. در یکی از زاویه های این برج عمارتی بنا شده است که در قسمت بالای این عمارت مهمان خانه ای نیز ساخته شده است.در قسمت پایینی این قلعه راهرویی مسقف ساخته شده که به بخش اصلی ساختمان متصل می شود.این قلعه تاریخی دارای دوحیاط می باشد که حیاط داخلی برای خانواده وحریم شخصی خانواده محمد تقی خان اختصاص داشته است و حیاط بیرونی برای گارد امنیتی و مستخدمین تعلق داشته است.

همچنین پایین قلعه تل نیز رودخانه ای موجود بوده است که آب موجود در چشمه ها را به رودخانه گلال سرازیر می کرده است و همین چشمه عامل اصلی سرسبزی و ابادی این شهر  بوده است و برای کشت برنج وصیفی جات از آب این رودخانه بهره می بردند.

 

مرتبط:

معرفی جاذبه های گردشگری بندپی مازندران