آشنایی با روستای مرموز ایستا

آشنایی با روستای مرموز ایستا

  • مجله چتراتا
172

ایستا دارای مردمانی بدون شناسنامه است و از هرگونه تکنولوژی دور می باشد و همچنین هیچ گونه خودرویی در آن دیده نمی شود. سبک زندگی روستا به مانند سلسله قاجار می باشند و محبوب ترین حکومت در دوران های اخیر را حکومت قاجاریه می دانند و همین محبوبیت باعث شده تا سبک زندگی خود را بر طبق این سلسله بنا کنند

آشنایی با روستای مرموز ایستا

ما در این مطلب از چتراتا به سراغ روستاهای مرموز و ناشناخته ایستا در حوالی طالقان رفته ایم. ایستا دارای مردمانی بدون شناسنامه است و از هرگونه تکنولوژی دور می باشد و همچنین هیچ گونه خودرویی در آن دیده نمی شود. سبک زندگی روستا به مانند سلسله قاجار می باشند و محبوب ترین حکومت در دوران های اخیر را حکومت قاجاریه می دانند و همین محبوبیت باعث شده تا سبک زندگی خود را بر طبق این سلسله بنا کنند.همچنین این روستا دارای اسب های اصیل و میلیاردی است که به سبک قاجاریه پرورش داده می شوند.

آداب و رسوم و اعتقادات روستاییان ایستا

اهالی این روستا بدین دلیل که از هیچ گونه خودرویی استفاده نمی کنند و به مناطق دور دست مانند زیارت امامان شیعه هم نمیروند و جالبتر اینکه اوقات شرعی هم بسته به تشخیص خودشان است.مردم روستای ایستا به رؤیای صادقه معتقدند و در تأیید روش زندگی خود به خواب‌های معنوی استناد می‌کنند.

یکی دیگر از نکات جالب که در روستای ایستا به چشم می خورد، عدم استفاده از آب، برق، تلفن و گاز است و ضمنا انها در هیچ گونه از مراسم سیاسی شرکت نمیکنند و به دلیل نداشتن شناسنامه جزیی از سرشماری ایران محسوب نمی شوند.

در این روستای عجیب این است هیچ گونه مراسمی از قبیل جشن تولد و عزا و عروسی برگزار نمی شود.

قوانین اهالی روستای ایستا

از ویژگی های بارز و مرموز دیگر این روستا این است که ورود زنان به این روستا ممنوع می باشد.

اهالی روستا برای خرید نیازهای روزمره خود به شهر طالقان می روند، ولی تا جای ممکن سعی می کنند که خود آنها را تولید کنند و پرورش دهند. همچنین مردم این روستا به حرفه هایی همچون نجاری و اهنگری وارد هستند.

شما در این روستا میتوانید افرادی را بیابید ک درطول عمر خود یک یا دو بار به خارج از روستای خود رفته اند.

نداشتن مالکیت بر اموال خود

مردمان این روستا به دلیل نداشتن هیچ گونه مدرکی بر اموال خود هیچ گونه مالکیتی هم ندارند و اگر کسی بر سر اموال با آنها درگیر شود، آنها اموال خود را رها می کنند و به شخص مقابل می دهند.

سبک تحصیل در روستای ایستا

فرزندان این روستا برای تحصیل به مکتب خانه می روند  و  به سبک سنتی ادامه تحصیل می دهند. درسهایی که آنها فرا می گیرند شامل خوشنویسی و محرمات فقهی و اصول عقاید می باشد.   مجموع کتابهای این روستا بیست جلد است که رساله مجتهد تبریزی و سید حسین نجفی از معروفترین ها می باشد.هیچ کس تاکنون زنان و دختران آنان را ندیده است و فرزندانشان پس از رسیدن به سن تکلیف مکلف هستند که با آنان زندگی کنند یا به شهر تبریز بازگردند.

 

 

مرتبط:

با عمارت کلاه فرنگی بیرجند چقد آشنایی دارید؟