مجوز بند ب گردشگری چیست؟

مجوز بند ب گردشگری چیست؟

  • مجله چتراتا
172

یکی از این مجوزها ، مجوز بند ب گردشگری می باشد. این مجوز تاییدیه‌ای است که از سوی سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور به افراد متقاضی اعطا می‌شود. این افراد باید پس از ارائه درخواست، تمام مدارک خواسته شده از سوی سازمان میراث را (در زمان اعلام شده) تهیه کنند و به این سازمان ارائه دهند.

مجوز بند ب گردشگری چیست؟

با توجه به اینکه امروزه اقبال به حوزه گردشگری افزایش بیشماری پیدا کرده است ، به همین خاطر بسیاری از افراد در پی اخذ مجوزهای مختلف از سازمان گردشگری هستند. یکی از این مجوزها ، مجوز بند ب گردشگری می باشد. این مجوز تاییدیه‌ای است که از سوی سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور به افراد متقاضی اعطا می‌شود. این افراد باید پس از ارائه درخواست، تمام مدارک خواسته شده از سوی سازمان میراث را (در زمان اعلام شده) تهیه کنند و به این سازمان ارائه دهند.

همچنین این شرکت‌ها پس از دریافت مجوز بند «ب» می‌توانند افق دید خود را وسعت بخشیده و اقدام به گرفتن کد ناجا از نیروی انتظامی و کد مربوط به وزارت امور خارجه کرده و در راستای جذب مسافرهای خارجی، توانایی خود را بیازمایند.

در واقع شرکت‌هایی که برای دریافت مجوز بند «ب» اقدام می‌کنند،مسئولیت برنامه‌ریزی، سازماندهی، قیمت گذاری و اجرا یک تور مسافرتی از یک روزه داخل استانی گرفته با چند هفته‌ای دور دنیا را می‌پذیرند. همچنین شرکت‌های بند «ب» دارای مجوز رزرو هتل و اجرای تور در سرتاسر جهان می‌باشند.

ضوابط داشتن مجوز بند( ب )

برای اخذ هر مجوزی در هر سازمانی داشتن یکسری حداقل ها لازمه گرفتن آن مجوز است.برای گرفتن مجوز بند ب گردشگری نیز سازمان مربوطه موارد زیر را بعنوان ضوابط اجرایی ملاک قرار داده است:

ارائه محل مناسب برای دفترکار

معرفی مدیر‌ فنی

ارائه نام و نشان دفتر

سپردن تضمین

مراحل دریافت مجوز بند ب

درخواست کتبی صدور مجوز بند ب به سازمان میراث

تهیه و ارائه مدارک مورد نظر

بررسی اولیه پرونده

طرح در کمیته فنی

 

اعلام نظر نسبت به اخذ مجوز

در مرحله اعلام نظر درخواست شما تایید و یا رد می‌شود. درصورت تایید مدارک، مراحل ادامه می‌یابد که مدارک ذیل نیز اخذ می شود:

ارائه سند مالکیت یا اجاره‌نامه محضری

در صورت مالکیت، ارائه اصل سند همراه تصویر آن

در صورت استیجاری، ارائه اصل اجاره‌نامه محضری همراه تصویر آن

محل فعالیت با دیگر صنوف مجاور سنخیت داشته باشد.

محل فعالیت در طبقه همکف یا طبقه اول واقع بوده و قابل دسترسی و دید عموم باشد.

محل فعالیت دارای تجهیزات و امکانات مناسب با نوع فعالیت باشد.

حداقل مساحت مفید برای فعالیت با توجه به آیین‌نامه

محل فعالیت باید دارای سند اداری یا تجاری باشد.

ارائه ضمانت‌نامه بانکی.

ارائه مدارک مدیر فنی.

ارائه حداقل ده نام و ده آرم پیشنهادی.

گزارش بازدید از محل دفتر توسط کارشناسان.

معرفی‌نامه مدیر فنی دفتر به همراه مدارک ضمیمه آن.

تعهد‌نامه حضور تمام وقت مدیر فنی دفتر.

جواب استعلام از اداره تشخیص هویت در مورد مدیر فنی دفتر.

جواب استعلام از آزمایشگاه دولتی در مورد مدیر فنی دفتر.

تعهدنامه در مورد اعلام انجام تغییرات در دفتر خدمات مسافرتی و جهانگردی.

رسید ارائه ضمانت‌نامه بانکی توسط متقاضی.

جواب صلاحیت دریافت مجوز و بهره‌برداری

 

شرایط دفتر و مدیر فنّی باید چگونه باشد؟

شرایطی که یک دفتر مسافرتی متقاضی اخذ مجوز بند ب گردشگری باید داشته باشد عبارت است از مساحتی بین 40 الی 70 متر، (بستگی به میزان تقاضا و موقعیت دارد با تشخیص مرجع صدور مجوز). علاوه بر آن که، محل دفتر باید کاربری تجاری یا اداری داشته باشد و همچنین مدرک معتبر رسمی مبنی بر تصرف مالکانه یا استیجاری محل دفتر باید ارائه شود. البته این مکان باید قابل دسترس و در دید عموم (مانند طبقه اول یا دوم) باشد.

این دفاتر باید در مکانی باشد که با صنف‌های همسایه با او سنخیت داشته باشند. تجهیزات و امکانات مناسب فعالیت خود با تأیید مرجع صدور مجوز داشته باشد.متقاضیان تأسیس دفتر باید یک نفر را به عنوان مدیر فنی به مراجع مربوط، معرفی کنند.

همچنین مدیر فنی باید شرایط زیر را داشته باشد:

مسلط به یکی از زبان‌های خارجی (ترجیحاً انگلیسی) باشد.

داشتن گواهینامه فارغ‌التحصیلی از آموزشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و مدارس حرفه‌ای خدمات مسافرتی و سیاحتی

مراحل تقاضای مجوّز مدیر فنی

ابتدا باید در سایت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ثبت نام نماید و بعد از مطالعه شرایط و ضوابط و داشتن شرایط آن بعنوان مدیرعامل ثبت نام کند.در گام بعدی به پرسشنامه های مشخص شده پاسخ داده و سوابق بیمه ای خویش را نیز مشخص کند. یکی دیگر از مواردی که مدیر فنی باید رعایت کند عدم اشتغال می باشد.سپس نوبت به ثبت مدارک در سایت شامل (عکس پرسنلی، تصویر کارت ملی، تصویر صفحه اول، صفحه وسط و آخر شناسنامه، تصویر کارت پایان خدمت (برای آقایان) و تصویر آخرین مدرک تحصیلی می رسد.

بازبینی اطلاعات

مدیر عامل در صورتی که شرایط مدیر فنی (همانگونه که در بالا ذکر شد) را داشته باشد، می‌تواند مدیر فنی هم باشد. اما باید گفت که یک دفتر، تنها یک مدیر فنی دارد که باید تمام وقت در دفتر حاضر باشد. در صورت عدم حضور مدیر فنی (در شرایط ضروری)، حضور دارنده مجوز در دفتر الزامی است

همه اشخاص حقیقی و حقوقی که اقدام به فعالیت‌های مسافرتی، سیاحتی و جهانگردی می‌کنند، باید مجوزهای لازم را دریافت کنند؛ در غیر این صورت نیروی انتظامی با معرفی مرجع مربوط، مانع از فعالیت آنها می‌شود و متخلفان را به محاکم دادگستری می‌سپارد

 

 

مرتبط:

بهترین کافه های تهران برای روز ولنتاین