آشنایی با مسجد تاریخی کریم در گلستان

آشنایی با مسجد تاریخی کریم در گلستان

  • مجله چتراتا
172

در این مکان بنایی موجود است که از لحاظ شکل ظاهری چهار گوش می باشد و یک مسجدی در کنار این ساختمان بنا شده است . این ساختمان قدیمی وتاریخی که دارای معماری آسیای مرکزی وایرانی می باشدوبسیار قدمت دارد.

آشنایی با مسجد تاریخی کریم در گلستان

این بنای تاریخی در روستای زیبا ودیدنی در شهرستان مراوه تپه شهر کلاله واقع شده است  و برای بسیاری از مسافران تداعی کننده یک کاروانسرای بین راهی می باشد.بنای کریم را در سال هزار وسیصد وبیست وهشت هجری قمری احداث کرده اند که درواقع برابر با سال هزار و دویست وهشتاد ونه خورشیدی می باشد.

در این مکان بنایی موجود است که از لحاظ شکل ظاهری چهار گوش می باشد و یک مسجدی در کنار این ساختمان بنا شده است . این ساختمان قدیمی وتاریخی که دارای معماری آسیای مرکزی وایرانی می باشدوبسیار قدمت دارد.

سازنده و احداث کننده این بنا متعلق به خاندان (ایشان ) می باشد که نام خود را بر روی این بنا وسایر بناهایی اعم از (مدرسه ،مسجد..) که احداث کرده اند گذاشتند.

زندگی نامه سید قلیچ

سید قلیچ از طایفه گولکن ترکمن بوده است و در قسمت شرقی استان گلستان استقرار داشتند و میتوان این طایفه را جز طایفه های به حساب آورد که خیلی زود به یکجانشینی وکشاورزی روی آوردند.

سید قلیچ به علت تحصیل در مدارس بخارا ،توانست خیلی زود مجوز تحصیل خود را بگیرد ونخستین مدرسه علوم دینی اهل تسنن را در ایران احداث کند.وی برای این مدرسه اساتید زیادی را شهرهای داغستان ،ترکمنستان .. به این مکان دعوت کرد و توانست طلبه های زیادی را از این مدرسه فارغ التحصیل کند.

سیدقلیچ تا آخر عمر خود در این مدرسه مشغول بود که بعد ازفوت ایشان وی را در مسجد کنار این بنای چهارگوش دفن کردند.امروزه بعد از گذشت سالها یکی از نوادگان وی تصمیم به مرمت این مکان گرفت و آن را مجددا احیا کرد.

در زمان جنگ جهانی دوم، از این مکان به عنوان  پایگاه نظامی ارتش روسیه و قزاقخانه استفاده می شد و همین مکان باعث متصل شدن مدرسه به مناطق شمالی به وسیله یک جاده می شد.

معماری مسجدتاریخی قلیچ ایشان

 این بنای تاریخی دارای طولی بالغ بر هفده متر وعرضی بالغ بر سیزده متر میباشد.در این بنا از هیچ گونه تزیینی استفاده نشده است  و همچنین این بنا دارای یک شبستان با در ورودی در جبهه جنوبی می باشد که بر روی سقف آن چهار گنبد قرار دارد و این گنبدها قرینه می باشند. طراحی مسجد به صورت مستطیل و مربع می باشد و برخلاف مدرسه که چهار گوش بود.  

 معماری مدرسه قلیچ ایشان

 مدرسه بنا شده در این مکان دارای مساحتی بالغ بر هزار مترمربع می باشد که به دلیل اینکه نقشه آن به صورت مربع می باشد در نتیجه طول وعرض آن سی متر و برابر است و در فاصله نزدیکی از مسجد قرار دارد.در این مدرسه بیست وسه حجره ساخته شده است  که این حجره ها در چهار گوشه حیاط جای گرفته اند.

هر حجره‌ از یک ایوان کوچک در جلو و یک پستو در قسمت عقب با شکل مستطیل تشکیل می شود و هریک از حجره ها به نامهای غزالی ،سعدی ، بسطامی... بودند ودریکی از حجره ها     کتابخانه ای احداث کردند به نام امام محمد غزالی می باشد.

همچنین کتابخانه دیگری به نام کتابخانه سید قلیچ که دارای کتابها ودست نوشته های قدیمی وبسیار با ارزشی می باشد در این مکان دایر گردید.

تمام گلدسته‌ها، دیوارها، طاق‌ها، طاق‌نماها و پوشش کف حیاط و بام از آجرهایی ساخته شده‌اند که دارای ابعادی چهل در بیست سانتی متر بودند.همچنین پنجره هایی مشبک وبسیار زیبا در قسمت شرقی وغربی موجود بود که به محوطه مدرسه ومسجد دید داشت.

 

 

مرتبط:

معرفی سازه های آبی شوشتر