دریاچه زیبای مهارلو در شیراز

دریاچه زیبای مهارلو در شیراز

  • مجله چتراتا
172

تالاب جذاب و دیدنی مهارلو از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی استان فارس واقع شده است .این تالاب که بعضی از افراد از آن به عنوان دریاچه صورتی نام می برند زیستگاه و پناهگاه فلامینگوها و پرندگان مهاجر منطقه نیز می باشد

دریاچه زیبای مهارلو در شیراز

در این مطلب از چتراتا به سراغ استان تاریخ و فرهنگ فارس رفته ایم تا یک دیگر از جاذبه های تماشایی و جذاب این استان را به شما معرفی کنیم که با دانستن این جاذبه شما در اولین فرصت به آن سفر خواهید کرد ،پس با ما همراه باشید.

بررسی جزییات تالاب مهارلو

تالاب جذاب و دیدنی مهارلو از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی استان فارس واقع شده است .این تالاب که بعضی از افراد از آن به عنوان دریاچه صورتی نام می برند زیستگاه و پناهگاه فلامینگوها و پرندگان مهاجر منطقه نیز می باشد.  مساحت دریاچه مهارلو حدودا بیست و چهار هزار هکتار تخمین زده شده است و دارای ارتفاعی بالغ بر هزار و پانصد متر از سطح دریا می باشد. طول تالاب مهارلو حدودا سی کیلومتر وعرض آن یازده کیلومتر می باشد .همچنین این دریاچه اعماق متفاوتی درنقاط مختلف دارد که عمیق ترین قسمت آن سه متر میباشد.

علت صورتی رنگ بودن تالاب

در آب این دریاچه نوعی جلبک رشد می کند که همین جلبک علت اصلی صورتی و قرمز بودن ان تالاب می  باشد و جذابیت اصلی این تالاب را همین جلبک رقم میزند.لازم به ذکر است به دلیل کلرید سدیم منیزیم  وسولفات سدیم  آب این دریاچه  ،در فصل هایی که بارش کمتری وجود دارد ،یک از کانسارهای بزرگ نمک را در این دریاچه میشود یافت کرد.

وجه تمسیه دریاچه مهارلو

 به علت قدمت این دریاچه ،نامهای متعددی را برای آن از گذشته تا امروز برگزیدند ،نامهایی همچون: مهلویه،ماهلویه، .. و یک جغرافیدان متعلق به قرن چهارم هجری از ان به نام جنکان یاد می کند.

محیط زیست دریاچه مهارلو

دریاچه مهارلو به دلیل داشتن یک موجود شورپسندی به نام آرتمیا، هرساله پناهگاه فلامینگوها می باشد زیرا آنها غذای اصلی خود را در این دریاچه یافت میکنند. همچنین پرندگان دیگری اعم از: حواصیل، اردک سرسبز ،سلیم کوچک، گیلانشاه بزرگ، تنجه، انواع کاکایی، مرغابی... وجانورانی همچون :کفتار،روباه،شغال.. را میتوانید در این تالاب مشاهده کنید.

اهمیت جنبه صنعتی دریاچه مهارلو

دریاچه مهارلو همانند گنجی طبیعی می باشد که منبع  مهمی در تامین نمک صنعتی و خوراکی استان فارس می باشد و البته به دلیل داشتن جلبکی به نام دونالیلاسالینا  در تولید دارو ورنگ دانه لوازم ارایشی مورد استفاده قرار می گیرد.

بهترین فصل برای رفتن به تالاب مهارلو

تالاب مهارلو یک دریاچه‌ای فصلی می باشد که میشود گفت این تالاب در هر فصل زیبایی خاص خود را دارد و اگر در فصل تابستان شما به به این دریاچه بروید قسمت اعظمی از آب آن خشک است  ولی کانسارهای نمک را میتوانید ببینید. اگر در فصول سرد به این تالاب بروید به طبع به دلیل بارشها این دریاچه پر آب است و شما میتوانید لحظات زیبایی را در کنار این درایچه صورتی ثبت کنید.

 

مرتبط:

آیا می دانید مکان های واقعی پس زمینه دسکتاپ ویندوز کدام مناطقند؟