خانه بهنام تبریز

خانه بهنام تبریز

  • مجله چتراتا
172

خانه زیبا وتاریخی بهنام در شهر تبریز واقع شده است و شما میتوانید سه خانه قدیمی دیگری به نامهای گنجه‌ای زاده ، صدیقیان وقدکی رامشاهده کنید .

خانه بهنام تبریز

در این مطلب از چتراتا قصد داریم تا شما را با یک خانه وعمارت قدیمی در شمال کشور آشنا کنیم. این خانه کهن وقدیمی دارای لقب زیباترین خانه قدیمی می باشد ،پس اگر دوست دارید شما هم با این مکان آشنا شوید بهتر است مارا د این بخش یاری کنید.

شهر تبریز شهری که در طول عمر خود با حوادث و فراز ونشیبهای زیادی روبرو شده است و در زمانهای قدیم شهر تبریز جزو شهرهای مهم و پیشرفته بوده است و رتبه دوم را از لحاظ گسترش ورونق شهری دارا بود.

شهر زیبای تبریز در زمان قاجار مرکز ولایت عهدنشین بوده است و براساس تحقیقات صورت گرفته این شهر حدودا دارای سیصد خانه قدیمی وارزشمند می باشد.

معرفی خانه بهنام

خانه زیبا وتاریخی بهنام در شهر تبریز واقع شده است و شما میتوانید سه خانه قدیمی دیگری به نامهای گنجه‌ای زاده ، صدیقیان وقدکی رامشاهده کنید .

قدمت خانه بهنام

محققان و باستان شناسان قدمت این بنای قدیمی و با ارزش را به اواخر دوره زندیه و اوایل دوره قاجاریه نسبت می دهند و بهتراست بدانید که این عمارت زیبا در زمان ناصرالدینشاه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است و محققان هنگام مرمت کردن به چند نگارگری  ایرانی فرسکو دست یافته اند.

فرسکو به چه معناست؟

لغت فرسک یا فرِسکو یا دیوارنگاره برای اشاره کردن به شیوه های مختلف ومرتبط به هم گویند که بر روی دیوار ،گچ ، سقف به کار گرفته می شود واین شیوه و روش مختص به دوره رنسانس می باشد.

بررسی معماری خانه بهنام

شما قطعا با دیدن معماری به کار گرفته شده در این عمارت پی میبرید که این خانه مختص بزرگ زادگان بوده است و افراد مهمی در آن اقامت داشته اند که باهم به جزییات بیشتری از این خانه می پردازیم.این عمارت زیبا و کهن دارای دو ساختمان می باشد که یکی برای ییلاق نشین و دیگری برای قشلاق نشین استفاده می شده است.

شما در ابتدا وارد هشتی می شود که مکانی برای انتظار مهمانان بوده است  تا صاحب خانه از ورود آنها مطلع شود و دارای طرحی است که مهمانان کمتر میتواند به حیاط خانه مشرف شوند.
بعد از عبور از این مکان شما وارد حیاط خانه می شوید که دارای حوض زیبایی در مرکز خانه است و تصویر تالارهای اطراف خانه در حوض منعکس می شود.

تالاری که درعمارت قرار دارد دارای ستونها و ایوانهای بسیار زیبا و هنرمندانه ای است که تمام ستونها وقسمت بالایی آنها نقش ونگارهایی هنرمندانه دارد و با رفتن به درون تالار از زیبایی بی نظیر آن بهره مند می شوید.

همچنین شما میتوانید شومینه و طاقچه های بسیار زیبایی را در تالار ببینید و بهتر است بدانید که این تالار دارای هفت پنجره می باشد که پنجره ها دارای شیشه های رنگی رنگی می باشند.

 

مرتبط:

مریخ نورد استقامت: از بدرقه در زمین تا فرود در مریخ