روستای زیبای جوینان در کاشان

روستای زیبای جوینان در کاشان

  • مجله چتراتا
172

این روستا دارای محلات زیادی اعم از :لبدل ، بالا ، ورخود ، پایین .... می باشد و همچنین درون این روستا باغهای متنوع وگوناگونی موجود است که گلهای صورتی دراواخر بهار رنگ وعطر خاصی را به این مکان می دهد وجذابیت آن را دوچندان می کند.

روستای زیبای جوینان در کاشان

روستای زیبا و رنگارنگ جوینان از لحاظ جغرافیایی در استان کاشان واقع شده است .این روستا زیبا درمیانه کوهستانهای کرکس قرار داردريا، به طبع دارای آب وهوای کوهستانی هم می باشد. ارتفاع روستای جوینان از سطح دریا حدودا دوهزار وصدوهفتادوپنج متر تخمین زده شده است  و به دلیل موقعیت ویژه ای که دارد و آب وهوای کوهستانی موجود در روستا، شما با یک مکانی خنک وکوهستانی روبرو خواهید شد.

این روستا دارای محلات زیادی اعم از :لبدل ، بالا ، ورخود ، پایین .... می باشد و همچنین درون این روستا باغهای متنوع وگوناگونی موجود است که گلهای صورتی دراواخر بهار رنگ وعطر خاصی را به این مکان می دهد وجذابیت آن را دوچندان می کند.

 این روستا دارای بناهای قدیمی وتاریخی بیشماری بوده است که متاسفانه بسیاری از آنها در گذر زمان تخریب شده اند واز بین رفته اند ولی تنها مسجد جامعی که دارای قدمت زیادی است و به دوران سلجوقیان باز میگردد را می شود در این روستا دید.

معماری خانه های جوینان

به علت اینکه این روستای زیبا در کوهستان واقع شده است، داری معماری درونی و کوهستانی است و این موقعیت خاص تاثیر بسیاری در استفاده از مصالح خانه های این روستا دارد و شما با رفتن به این روستا خواهید دید که عمده مصالح استفاده شده در خانه های روستایی سنگ ،چوب ، خشت خام .. می باشد  و بیشتر خانه ها در دوطبقه ساخته شده است و اکثر آنها دارای تراس و حیاط می باشد که رو به باغ میوه باز  می شود.که بی شک از خاص ترین مناظر خواهد بود.

همچنین در روستای جوینان، شما کوچه های پیچ در پیچ وباریک زیادی را مشاهده می کنید واین بدین امر است که سرمای کوهستان به سختی بتواند وارد خانه های مردم روستا شود.

بررسی چشمه ها و قناتهای روستای جوینان

اهالی این روستا برای آب آشامیدنی خود از ده چشمه و پنج قنات موجود در روستا استفاده می کنند که در گذشته ازقنات لبدل یا لودل برای آب شرب استفاده می کردند ولی امروزه از قنات هامان استفاده می کنند و آب باقی قناتها وچشمه ها برای باغهای رنگارنگ روستا مورد استفاده قرار میگیرد و این درختان خوش آب ورنگ را سیراب می کند.

جاذبه‌های گردشگری روستای جوینان

روستای شگفت انگیز جوینان در دره ای سرسبز قرار گرفته است و اقلیم خاص موجود در روستا باعث شده است تا شرایط لازم برای هرگونه درخت وگیاهی فراهم باشد تا بتوانند خیلی خوب رشد کنند درختانی اعم از: گیلاس،آلوچه ، زردآلو ، گردو...

البته دراین روستا مزارع صورتی رنگی هم موجود است که به علت سردی هوا در اواخر بهار شما شاهد رویش گل های محمدی خواهید بود وگلاب گیری را از نزدیک تماشا خواهید کرد.

محله بهشت جوینان

این روستا دارای محله ای است به نام محله دارمند و اهالی آن منطقه آن را محله بهشت می نامند و در این محله علاوه مساجدتاریخی ، یک آسیاب آبی تاریخی هم موجود می باشد که به علت قدمتی که دارد بسیار با ارزش می باشد.

سد شیخ بهایی

محققان قدمت این سد تاریخی را به سلسله سلجوقیان نسبت داده اند و روایتهایی موجود است مبنی بر اینکه این سد به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده است و دارای مخزنی به گنجایش چهارصدوشصت هزار متر مکعب می باشد  و همچنین نام این سد در سفرنامه لرد کرزن انگلیسی ذکر شده است.

بهترین زمان رفتن به روستا

بهتر است برای رفتن به این روستا فصل بهار و تابستان را برگزینید، زیرا اگر برای دیدن گلاب گیری و مزارع صورتی رنگ به این مکان سفر میکنید باید اواخر بهار را برگزینید. همچنین در فصل زمستان به دلیل کوهستانی بودن آب وهوای سردی را تجربه خواهید کرد.

مرتبط:

معرفی روستای زیبای افرا تخته