معرفی جاذبه گردشگری حوض دختر گبر در اقلید

معرفی جاذبه گردشگری حوض دختر گبر در اقلید

  • مجله چتراتا
172

این جاذبه قدیمی و تاریخی از لحاظ موقعیت جغرافیای در شهرستان اقلید استان فارس قرار دارد و شما با رفتن به این منطقه نظاره گر سنگ قبر یا بهتر است بگوییم کتیبه ای بسیار قدیمی خواهید شد.در دامنه یکی از تپه های شهرستان اقلید که نام آن تپه تل فلات می باشد ،گودالی قرار دارد که به این گودال مردمان محلی وبومی حوض دختر گبر می گویند

معرفی جاذبه گردشگری حوض دختر گبر در اقلید

در این مطلب از چتراتا قصد داریم یک مکان عجیب را در استان فارس به شما معرفی کنیم که این مکان خود در عین عجیب بودن، قدمت بسیار بالایی هم دارد. پس ما را در این مقاله همراهی کنید.

شهرستان اقلید را میتوان نمادی از شاهنشاهی هخامنشینان دانست که نام آن در زمانهای دور آزارگاتا و مرکز تربیت اسب جنگی کوروش بوده است. این شهر تاریخی ارزش بسیار زیادی به واسطه قدمت خود دارد و در دوران قبل از اسلام شهری پر از سرسبزی و آبادانی بوده است.

حوض دختر گبر

این جاذبه قدیمی و تاریخی از لحاظ موقعیت جغرافیای در شهرستان اقلید استان فارس قرار دارد و شما با رفتن به این منطقه نظاره گر سنگ قبر یا بهتر است بگوییم کتیبه ای بسیار قدیمی خواهید شد.در دامنه یکی از تپه های شهرستان اقلید که نام  آن تپه تل فلات می باشد ،گودالی قرار دارد که به این گودال مردمان محلی وبومی حوض دختر گبر می گویند  و روی دیوارهای این حوض شما کتیبه هایی را خواهید دید که قدمتی بس کهن دارد.

در دل کوه شهرستان اقلید دوتا پله قرار دارد که در ادامه شما به گودالی می رسید که در واقع این گودال دارای ارتفاعی بالغ بر سی سانتی متر میباشد.

قدمت حوض گبر

حوض دختر گبر و کتیبه های روی دیوار آن نمادی از شناسنامه شهرستان اقلید می باشد و محققان و باستان شناسان قدمت آن را به دوران ساسانیان نسبت داده اند.

 

کتیبه موجود  برروی حوض دختر  گبر

شما با رفتن به این مکان  و این گودال یک حوضی را خواهید دید که دارای دیواره کنده کاری به طول دو متر و عرض یک متر می باشد  که روی این کتیبه تماما به خط پهلوی کنده کاری شده است که خود یک نمونه برتر می باشد .

محتوی کتیبه حوض دختر گبر

از جزییات کنده کاری شده بر روی این آثار میتوان به  تاریخ نگاشته شدن کتیبه، نام و نسب متوفی، نام کسی که فرمان داده است تا به ساخت این مقبره تاریخی بپردازند، آیین و آداب خاکسپاری ... اشاره کرد .این کتیبه در بیست و یک سطر نوشته شده است و از لحاظ ظاهری به صورت عمودی می باشد  و مدل دست خط آن شکسته به حساب می آید.

همچنین این کتیبه مانند سنگ‌ نوشته‌های  موجود در دربند قفقاز و چند نوشته در اطراف تخت جمشید می باشد که میتوان از مهمترین و برترین کتیبه های ساسانی با این سبک خاص به حساب بیاوریم.در زمانهای قدیم روی این حوض تخته سنگی قرار داشت و امروزه میتوانیم این کتیبه را جز قدیمی ترین کتیبه و سنگ مزار به خظ پهلوی به حساب بیاوریم.

آداب و رسوم این مکان در زمانهای گذشته

روایتی در بین مردمان بومی و محلی این منطقه وجود دارد و آن این است که در زمانهای قدیم حاکم شهرستان اقلید در بالای این قلعه سکونت داشته  و در روزهای نوروز  این حوض را پر از حنا می کرده است  و دختر حاکم بخشی از حنا را به عنوان تبرک به مردمان اهدا می کرد .

ولی متاسفانه این مکان جذاب و تاریخی امروزه به حال خود رها شده است و توجهی جهت نگهداری آن تلاشی انجام دهند.

 

 

مرتبط:

معرفی زیباترین دریاچه های مازندران