معرفی روستای زیبای افرا تخته

معرفی روستای زیبای افرا تخته

  • مجله چتراتا
172

روستای افراتخته از لحاظ موقعیت مکانی در شرق علی آباد کتول استا گلستان واقع شده است. این روستای زیبا در جنگلی با ارزش و کهن قرار دارد و زمین شناسان قدمت درختان این جنگل را چند هزار سال تخمین زده اند که در نوع خود کمیاب و با ارزش می باشد و وسعت جنگل را حدودا صدوپنجاه هکتار تخمین زده اند.

معرفی روستای زیبای افرا تخته

در این مطلب از چتراتا قصد داریم تا شما را با یک جاذبه زیبا وطبیعی دراستان گلستان آشنا کنیم. اگردوست دار طبیعت وعلاقه مند به آن هستید از همراهی کردن ما در این مطلب دریغ نکنید.

از روستای افراتخته چه می دانید؟

روستای افراتخته از لحاظ موقعیت مکانی در شرق علی آباد کتول استا گلستان واقع شده است. این روستای زیبا در جنگلی با ارزش و کهن قرار دارد و زمین شناسان قدمت درختان این جنگل را چند هزار سال تخمین زده اند که در نوع خود کمیاب و با ارزش می باشد  و وسعت جنگل را حدودا صدوپنجاه هکتار تخمین زده اند. شما بارفتن به این روستا میتوانید چشمه های آب معدنی راهم ببینید که این چشمه ها به دلیل همجواری کوه ودریا در نوع خود بی نظیرند.

روستای زیبای افراتخته دارای زیستگاه جانوری خاصی است و از مناطقی محسوب می شود که شکار کردن در آن ممنوع است .

روستای کوهستانی افرا تخته به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات  متاثر از اقلیم  کوهستانی  است و  حدودا ۱۵۵۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. به همین دلیل شما با رفتن به این دهکده زیبا وکوهستانی تابستانهای خنک وزمستانهای سرد را تجربه خواهید کرد.

همچنین در حوالی روستا یک چاه تاریخی موجود می باشد که بسیار کهن وقدیم است و همان خود به تنهایی نشان دهنده قدمت این روستا می باشد علاوه بر این چاه باستانی این روستا دارای حمام قدیمی و گورستان گبری می باشد که اینها هم نمادی از قدمت روستا تاریخی می باشد.

ویژگی ها روستای افراتخته

روستای افراتخته به دلیل قرار گرفتن در دامنه کوه ؛دارای شیب ملایمی می باشد  که از نظر بافت مسکونی متراکم می باشد و عمده مصالح استفاده شده در این روستا چوب ،سنگ ،سیمان ، گچ ، تیرآهن... می باشد .

روستای زیبای افرا تخته زمین های حاصلخیزی هم دارد که این زمینها میتواند مکان مناسبی برای کشت انواع : جو ،گندم، پیاز ،لوبیا چیتی ، سیب زمینی ... باشد و می شود گفت مردمان این روستا به کشاورزی وپرورش زنبور عسل مشغول هستند.

گونه های جانوری روستا

روستای افراتخته گونه های جانوری متنوعی دارد،که همه آنها درحفاظت کامل می باشند و هیچ گونه خطری آنها را تهدید نیم کند، زیرا شکار کردن در این روستا ممنوع میباشد.

مسیرهای دسترسی به روستا

شما برای رسیدن به روستای افراتخته میتوانید با اتومبیل ار یک جاده اسفالته در دل جنگل  عبور کنید. البته به دلیل قرار گرفتن در دامنه کوه شیب دار بود مسیر شما حتما باید ماشین مجهز وحرفه ای داشته باشید تا طی کردن مسیر برای شما سخت نباشد. ولی بعد ازمدتی باید اتومبیل خود را بگذارید ویک پیاده روی دوساعته در روستا را تجربه کنید

بهترین فصل سفر به روستا افراتخته

این روستا به دلیل قرار گرفتن در دامنه کوه ،بهار وتابستان میتواند گزینه مناسبی باشد، زیرا آب و هوا معتدل تر است ولی در زمستان شما آب وهوای سردی را پیش روی خود خواهید داشت که بهتر است هنگام سفر در زمستان تجهیزات لازم را همراه خود داشته باشید .

مرتبط:

آبشار باران کوه ، یک جاذبه گردشگری در گلستان