همه چیز در مورد رشته گردشگری

همه چیز در مورد رشته گردشگری

  • مجله چتراتا
172

قبل از هرچیز، باید این نکته را بدانید که چیزی به نام رشته گردشگری در ایران وجود ندارد و این عنوانی است که به اشتباه به آن اطلاق می شود. در نظام آموزشی ایران چندین رشته مرتبط با گردشگری وجود دارند که معروف‌ترین آن ها همان رشته ی «مدیریت جهانگردی» است.

همه چیز در مورد رشته گردشگری

بعد از انقلاب صنعتی در قرن هجدهم و از حدود قرن هفدهم که گردشگری با شکل و شمایل امروزی تر شروع شد و با گسترش چشمگیر گردشگری، به جز در موارد خاص و در شرایط بحرانی، همواره این صنعت تا به امروز سیر صعودی خود را حفظ کرده و اشکال جدید و نوین‌تری به خود گرفته است.

رشته گردشگری چیست؟

قبل از هرچیز، باید این نکته را بدانید که چیزی به نام رشته گردشگری در ایران وجود ندارد و این عنوانی است که به اشتباه به آن اطلاق می شود. در نظام آموزشی ایران چندین رشته مرتبط با گردشگری وجود دارند که معروف‌ترین آن ها همان رشته ی «مدیریت جهانگردی» است.

همچنین رشته‌های جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری، علوم اجتماعی و برنامه ریزی گردشگری، گردشگری مذهبی، مدیریت هتلداری و رشته کارآفرینی گردشگری هم در دانشگاه ها تدریس می شوند.

پیشینه رشته گردشگری

اولين‌بار در سال 74 رشته گردشگری در ایران راه‌اندازی شد. اولین دانشگاهی که‌ این رشته را وارد سیستم آموزشی کشور نمود، دانشگاه علامه طباطبایی بود. درواقع می‌توان این دانشگاه را پدر علم گردشگری کشور دانست. این دانشگاه همچنین در سال‌های بعد پیشرو راه‌اندازی دوره‌های ارشد و دکترا در کشور شد. همچنین هنگامی که‌صحبت از رشته گردشگری می‌شود تصور بسیاری از افراد این‌ است که‌ این رشته همانند نامش، مملو از گشت‌وسفرهای (داخلی و احیانا خارجی) است. تصوری که‌ در هنگام تحصیل رنگ می‌بازد.

ما در مشاوره‌هایی که‌ در ارتباط با انتخاب این رشته داشتیم، همواره افراد از علاقه خود به سفر و گردشگری به عنوان اولین دلیل برای انتخاب این رشته می‌گویند و تصور دارند، که با این انتخاب، می‌توانند به این علاقه خود دست یابند.اما واقعیت این چنین نیست. آنچه در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی گردشگری بیان می‌شود اکثرا پیرامون مسائل تئوریک و نظری رشته بوده و تعداد گشت و سفرها در تمام طول تحصیل به‌ندرت به تعداد انگشتان دست می‌رسد.

بررسی بازار کار رشته جهانگردی و گردشگری

کشور ایران با توجه به اینکه از پتانسیل های بسیار زیادی برای جذب گردشگر از سراسر جهان برخوردار است؛ بنابراین با برنامه ریزی و همت مسئولین در راستای جذب گردشگر و توریست، آینده بسیار روشنی در انتظار فارغ التحصیلان رشته جهانگردی می باشد.

همچنین دانشجویان رشته جهانگردی با فراگیری دروسی همچون “سامانه های اطلاعاتی در جهانگردی”، “محیط ملی و بین المللی تجارت و گردشگری” و “تحلیل رفتاری جهانگردی و تعامل فرهنگی“ آماده ورود به بازار کاری مرتبط با رشته خود می شوند.

دانش‌آموختگان مدیریت جهانگردی می‌توانند در دامنه گسترده‌ای از صنایع و مشاغل مشغول به کار و فعالیت شوند. از جمله آن ها می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

کارمند آژانس مسافرتی: افراد شاغل در این بخش موظفند اطلاعات دقیقی در ارتباط با انواع بلیط ها، تورهای گردشگری و سایر اطلاعات لازم در طول سفر در اختیار مشتریان خود قرار دهند.

مدیریت هتل‌ها و مراکز اقامتی: مدیر هتل می بایست با اصول و روش های هتلداری به منظور جذب مشتری بیشتر برخوردار باشد از جمله این اصول می توان به نحوه مدیریت کارکنان، اصول مهمانداری و نحوه ارتباط با مشتریان اشاره نمود.

آموزش در حوزه گردشگری :قابل ذکر است که شرط ورود به این شغل، ادامه تحصیل تا مقطع دکتری است.

پژوهش در حوزه گردشگری: پژوهش های صورت گرفته می تواند در حوزه شناخت فرهنگ مردم، روش های درآمدزایی از توریسم و بناهای تاریخی صورت گیرد.

راهنمای انواع تورها: فارغ التحصیلان رشته جهانگردی با توجه به شناختی که از اماکن مختلف جغرافیایی دارند می توانند راهنمای خوبی در سفرهای تفریحی باشند.

 
رشته گردشگری مناسب چه کسانی است؟

یکی از مهمترین صنایع خدماتی را می توان گردشگری به شمارآورد که زمینه‌ساز توسعه پایدار و افزایش درآمدهای ارزی بسیاری از کشورها در سراسر جهان است و فرصت‌های اشتغال گوناگونی را فراهم می‌کند.

همچنین گردشگری به دلیل گستردگی در مباحث نظری و تنوع در منابع مطالعاتی و وسعت دانش پایه‌ای، می‌تواند افراد مختلفی را با گرایش‌ها و علاقه‌مندی‌های گوناگون به خود جذب کند. به عنوان مثال افرادی که زمینه‌های علمی و اطلاعاتی در حوزه‌های تاریخ، فرهنگ، جغرافیا، معماری، مردم‌شناسی، جامعه‌شناسی، زمین‌شناسی و دارند، امکان کسب موفقیت بیشتری دارند.

با این حال برای افراد علاقه‌مند به درک تفاوت‌ها و شناخت آن‌ها در مقیاس‌های ملی و بین المللی، رشته گردشگری جذاب و مفید باشد. هم‌چنین، این رشته برای آن دسته از افرادی مناسب است که با موضوعات سفر و برنامه‌ریزی آن، تدارک تورهای مسافرتی، آشنایی با میراث فرهنگی و صنایع دستی سروکار دارند. علاوه بر این، مجموعه خدماتی که شامل ارزش افزوده‌ برای مسافران، گردشگران و سفر آن‌ها باشد، پیرامون رشته گردشگری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مزایا و معایب رشته مدیریت جهانگردی

از مزایای این رشته این است که فارغ التحصیلان رشته مدیریت جهانگردی در صنعت توریسم و گردشگری فعالیت می کنند، بسیار سفر می روند و روحیه شادی دارند.  اگر جذب توریست به درستی صورت بگیرد، صنعت گردشگری در آمد سرشاری دارد و کارشناسان مدیریت جهانگردی از درآمد خوبی برخوردار هستند.

از معایب این رشته نیز این است که عموما فارغ التحصیلان رشته مدیریت جهانگردی راهنمای تور می شوند و یک راهنمای تور باقی می مانند و نمی توانند از همه ی آموخته های خود در زمینه گردشگری استفاده کنند؛ چراکه هنوز این رشته به خوبی جا نیفتاده است و مدیران مراکز گردشگری و صنعت توریسم با اصول مدیریت جهانگردی آشنا نیستند. همچنین گاه سفرهای زیاد و پیاپی خستگی هایی را همراه دارد.

مرتبط:

همه چیز در مورد جشن رقص سماع مولانا