در مورد تالاب یوسفکند مهاباد بیشتر بدانید

در مورد تالاب یوسفکند مهاباد بیشتر بدانید

  • مجله چتراتا
172

لغت تالاب از دوبخش (تال، که به معنی آبگیر می باشد و ریشه در زبان هندی دارد ) و (آب، لغتی است که دارای معنای واضحی می باشد) که در کل میتوان چنین نتیجه گرفت که تالاب به معنی دریاچه کم عمقی که در شنزارهای ساحلی به وجود می آیند و شامل نیزار ،پرنده ،چمنزار ،ماهی و موجودات دیگری می باشد.

در مورد تالاب یوسفکند مهاباد بیشتر بدانید

این تالاب شگفت انگیز از لحاظ موقعیت جغرافیایی در شهر مهاباد قرار دارد و شهر مهاباد به دلیل اقلیمی که دارد، دارای تالاب های متعددی می باشد که مهمترین آنها تالاب یوسفکند است.؟

تالاب چیست

لغت تالاب از دوبخش (تال،  که به معنی آبگیر می باشد و ریشه در زبان هندی دارد ) و (آب، لغتی است که دارای معنای واضحی می باشد) که در کل میتوان چنین نتیجه گرفت که تالاب به معنی دریاچه کم عمقی که در شنزارهای ساحلی به وجود می آیند و شامل نیزار ،پرنده ،چمنزار ،ماهی و موجودات دیگری می باشد.

بررسی اهمیت تالابهای منطقه

تالابها دارای اکوسیستمی می باشند که حیات بسیاری از موجودات به آنها بستگی دارد و از این رو نقش بسیار اساسی در محیط زیست ایفا می کنند که قصد داریم برخی از اهمیت های آنها را برای شما بازگو نماییم.

تالابها عموما جز مناطقی هستند که دارای تنوع ژنتیکی و زیستی بسیار بالایی می باشند و این مکان همانند تصفیه هوا عمل میکند و  یکی از عوامل برای افزایش روطوبت و پالایش آب و هوای اطراف خود می باشند.

تالابها مانع از فرسایش خاک می شوند و ازمنبع سفره های زیر زمینی تغذیه می کنند.

معرفی تالاب یوسفکند

تالاب یوسفکند یکی از تالاب‌های مهابادست که در نزدیکی روستایی به همین نام قرار گرفته است. تالاب یوسفکند بیش از سی و هفت هکتار مساحت دارد. این تالاب در پنج کیلومتری مهاباد و در مسیر مهاباد - ارومیه واقع شده است. آب تالاب از رودخانه مهاباد تامین می‌شود و به دلیل قرار گرفتن در مسیر این رودخانه و احداث سد انحرافی در طول سال خشک نمی‌شود.

تالاب یوسفکند، محل زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر

این تالاب زیبا و با ارزش هرساله میزبان پرندگان مهاجر و بومی از سایر کشورها می باشد که در فصول مختلف به این تالاب مهاجرت می کنند و بیشتر آنها در فصل زمستان بدین مقصد مهاجرت می کنند که شامل گونه های متنوع و زیبایی از پرندگان مهاجر اعم از :حواصیل ،عقاب تالابی ،فلامنیگوو... می باشد.

حضور این پرندگان مهاجر بسیار مفید وحیاتی است و نقش اساسی را  بخش علمی ، اقتصادی ،اکولوژیکی ،تفریحی ،آموزشی... دارند  و در مسیر چرخه مواد غذایی این پرندگان نقش اساسی را عهده دار می باشند.

زمان بازدید از تالاب یوسفکند

بهترین زمان برای رفتن به تالاب بسته به سلیقه شما دارد و اگر شما دوست دارید نظاره گر لک لک ها در این تالاب باشید، بهتر است فصل تابستان را برگزینید و اگر دوست دارید تا پرندگان مهاجر به این تالاب را مشاهده کنید ، باید در فصل زمستان به این مکان سفر نمایید.



 

مرتبط:

بهترین نقاط ایران برای غواصی