لیستی از روستاهای جذاب و توریستی ایران

لیستی از روستاهای جذاب و توریستی ایران

  • مجله چتراتا
172

در این مطلب از چتراتا قصد داریم تا پنج روستای تاریخی جذاب در ایران را به شما معرفی کنیم تا در اسرع وقت برنامه سفر خود را به مقصد این روستا ها بچینید ،پس با ما همراه باشید.

لیستی از روستاهای جذاب و توریستی ایران

در این مطلب از چتراتا قصد داریم تا پنج روستای تاریخی جذاب در ایران را به شما معرفی کنیم تا در اسرع وقت برنامه سفر خود را به مقصد این روستا ها بچینید ،پس با ما همراه باشید.

روستای صراخیه

روستای زرگر

روستای ایستا

روستای ماخونیک

روستای میمند

1.    روستای صراخیه

 روستای صراخیه از لحاظ موقعیت جغرافیایی در شادگان استان  خوزستان واقع شده است. این روستای سنتی را به دلیل بازگو کردن فرهنگ مردم بومی، میتوان از آن به عنوان روستای مردم شناسی هم نام برد . روستای صراخیه از لحاظ ظاهری همانند ونیز یتالیا است و چون در تالاب واقع شده است، ساکنان اصلی آن برای رفت و آمد خود باید از قایق استفاده کنند.همچنین آب این تالاب شیرین و شور می باشد.

2.    روستای زرگر

 روستای زرگر در شهرستان آبیک استان قزوین قرار دارد و مردمان آن به زبان زرگری سخن می گویند. مردمان این روستا در زمانهای قدیم تمامی نوشته هایشان به زبان روسی بوده است ولی امروزه به زبان رومان حرف می زنند و به زبان لاتین می نویسند.

این زبان را می شود تنها زبانی به حساب آورد که ویژگی اصلی زبان هندو آریایی خود را حفظ کرده‌است و گویش مردمان این روستا به گویش اهالی دره ماریزا در جنوب بلغارستان بسیار شباهت دارد.شما با رفتن به این روستا قطعا فکر خواهید کرد به کشور بلغارستان سفر کرده اید که این روستا در نوع خود بسیار بی نظیر است.

3.    روستای ایستا

روستای ایستا از لحاظ موقعیت جغرافیایی در شهرستان طالقان استان البرز واقع شده است و مردمان این روستا از هرگونه تکنولوژی و مدرنیسم به دور هستند و این عقیده را دارند که اگر از این وسایل استفاده کنند کافر تلقی می شوند. آنها هیچ گونه مدارک مالکیت و شناسنامه ای هم ندارند و جز سرشماری کشور به حساب نمی آیند و کودکان این روستا همانند قدیم به مکتب خانه می روند و هیچ مدرسه ای در آن موجود نیست  و بهتر است بدانید که ورود خانم ها به این روستا ممنوع است.

4.    روستای ماخونیک

 روستای ماخونیک در شهرستان سربیشه استان خراسان جنوبی قرار دارد .این روستا یک روستای شگفت انگیز می باشد  و تمامی اهالی آن قد کوتاهی دارند و از این جهت به این روستا لقب لی لی پوت را داده اند.معماری خانه های روستایی ماخونیک به طوری است که یک متر از سطح زمین را حفر کرده اند و در داخل آن زندگی میکنند و همچنین به علت یافت شدن یک سنگ نگاره باستانی در قناتی نزدیک این روستا، محققان قدمت این روستا را بسیار کهن تخمین زده اند.

 

 از ویژگی های مردمان این روستا این است که اهالی آن در پنجاه سال گذشته چای نمی نوشیدند،گوشت نمی خوردند ، شکار نمی کردند ، سیگارهم نمی کشیدند وداشتن تلوزیون را همانند وارد کردن شیطان به حریم خانه خود می دانستند.البته ناگفته نماند که در حال حاضر مردمان این روستا دارای قد متعادلی هستند.

5.    روستای میمند

 روستای میمند که از لحاظ موقعیت جغرافیایی در شهر بابک استان کرمان واقع شده است .این روستا به دلیل شکل ظاهری که دارد بسیار جذاب می باشد. خانه های این روستا در دل کوه کنده کاری شده است که نمادی از عزم و اقتدار و اراده اجداد ایرانی می باشد و بر اساس اعتقادات اهالی این روستا در زمانهای رواج مهرپرستی ، کوهها مقدس شمارده می شدند و اهالی این روستا خدایان خود را بر بالای کوهها جستجو می کردند. این روستا در تیرماه ۹۴ به ثبت میراث جهانی یونسکو رسید.

مرتبط:

اقامتگاه های بوم گردی لاهیجان