همه چیز در مورد کتابخانه ملی کرمان

همه چیز در مورد کتابخانه ملی کرمان

  • مجله چتراتا
172

ساختمان کتابخانه ملی دارای یک طبقه می باشد که برای ساخت آن از آجر استفاده شده است و دارای محوطه بسیار زیبا و سرسبزی می باشد به طوری که شما هنگام ورود خود یک حوض آبی با آبنمایی را داخل حیاط مشاهد می کنید که اطراف آن با درختان سرو تنومند پوشیده شده است.

همه چیز در مورد کتابخانه ملی کرمان

در این مطلب از چتراتا قصد داریم تا شما را با یک محیط تاریخی وفرهنگی در سرزمینمان آشنا کنیم که میتواند برای بسیاری از افراد علی الخصوص دوستدارن و علاقه مندان به کتاب مفید باشد. پس ما را در این بخش یاری کنید.

کتابخانه ملی کرمان

ساختمان کتابخانه ملی دارای یک طبقه می باشد که برای ساخت آن از آجر استفاده شده است و دارای محوطه بسیار زیبا و سرسبزی می باشد به طوری که شما هنگام ورود خود یک حوض آبی با آبنمایی را داخل حیاط مشاهد می کنید که اطراف آن با درختان سرو تنومند پوشیده شده است. تزییناتی از قبیل کاشی های معرق ،در وپنجره های رنگی رنگی و بسیار اصیل موجود می باشد که با دیدنشان پی به هویت واصالت این بنا خواهید برد.

تاریخچه و معمار بنا 

معماری این بنا همانند موزه صنعتی کرمان و نیز بیمارستان نوریه کرمان می باشد که هم در تزیینات و هم در مصالح بسیار شبیه هم می باشد و شاید بدین دلیل است که ساخت آنها همزمان با هم بوده است.

بنای کتابخانه  ملی کرمان در سال هزار وسیصد وهشت خورشیدی تاسیس شده است  و معمار آن محمد علی راوری بوده است که وی این مکان زیبا و اصیل را به سفارش  جمعی از سرمایه داران شهرهای رفسنجان ، یزد ، کرمان  احداث کردند  تا کارخانه بافندگی وریسندگی خورشید شروع به فعالیت در این مکان کند.

مدتها این کارخانجات در این مکان مشغول به فعالیت بودند تا اینکه ای کارحانجان به دلیل مسائل سیاسی واقتصادی مشکلاتی پیدا کردند و نتوانستند حقوق کارگران کارانه را پرداخت کنند و همین مساله ادامه پیدا کرد تا نهایتا منجر به تعطیلی کارخانه شد .

بعد از تعطیلی کارخانه، اداره جات بسیاری در این مکان یک یه یک مشغول به فعالیت شدند و نهایتا این موارد هم دوام نداشتن و جابه جا شدند بعد از مدتی به دلیل وقوع زلزله این مکان تا حدودی تخریب شد،  ولی ستاد فرهنگی تصمیم به مرمت و بازسازی این مکان گرفت و نهایتا در این مکان کتابخانه ونمایشگاه ملی و فرهنگی را بعد از انقلاب به راه انداخت.

لازم به ذکر است که اولین نمایشگاه  با نام (میثاق ) دراین مکان بر پا شد که این نمایشگاه تصویرهایی از فعالیتهای اولین دهه انقلاب را به نمایش می گذاشت و همزمان با کنگره جهانی خواجوی کرمانی و همکاری ستاد فرهنگی ،کتابخانه ملی در این مکان افتتاح شد.

بهتر است بدانید که مجوع کتابهای موجود در این مکان تاریخی وفرهنگی، صد وبیست ویک هزار جلد می باشد که حدودا سی کتابدار در این مکان مشغول به کار هستند.

بخش های مختلف کتابخانه ملی

این مکان دارای بخش شهای مختلف و گوناگون اعم از : منابع دیداری- شنیداری، کرمان شناسی،   امانت، مرجع، نسخه‌های خطی و چاپ سنگی، کتابخانه نابینایان، کتابخانه کودک، کتابخانه تخصصی دفاع مقدس، بخش جستجوی کتاب و سالن‌های مطالعه برای ارائه خدمات می باشد،که میتواند بسیار مکان فرهنگی وجذابی برای دوستداران کتاب وکتاب خوانی باشد.

 

مرتبط:

اقامتگاه بوم گردی کتام رشت