معرفی روستای آتان در الموت

معرفی روستای آتان در الموت

  • مجله چتراتا
172

در این مطلب از چتراتا به سراغ شهر تاریخی قزوین رفته ایم که وجود روستاهایی تاریخی در این شهر و استان باعث شده که گردشگران زیادی به این منطقه مسافرت کنند .ما را در این مقاله همراهی کنید تا شما را با این روستای زیبا آشنا کنیم.

معرفی روستای آتان در الموت

در این مطلب از چتراتا به سراغ شهر تاریخی قزوین رفته ایم که وجود روستاهایی تاریخی در این شهر و استان باعث شده که گردشگران زیادی به این منطقه مسافرت کنند .ما را در این مقاله همراهی کنید تا شما را با این روستای زیبا آشنا کنیم.

روستای اتان

روستای آتان از لجاظ موقعیت جغرافیایی جزیی از بخش رودبار الموت قزوین به حساب می آید  و بافتی شبیه به ماسوله گیلان دارد.این روستای سنتی و پلکانی ساختمانهایی دارد که حیاط این ساختمان پشت بام ساختمان دیگری است.از این روستا قبلا فقط بعنوان ییلاق استفاده می کردند ولی امروزه مردمان روستا به طور دائم در این روستا سکونت دارند و شغل بیشتر مردمان روستا باغداری، کشاورزی،پرورش دام،زنبورداری و... می باشد.

روستای آتان دارای جاذبه های طبیعی بسیاری می باشد از جمله کوههای خرابه و هودکان که در فصل های بهار وتابستان منظره بسیار زیبایی دارند و باعث شگفتی هر بیننده ای میشوند. همچنین رودخانه و چشمه های زیادی در نزدیکی این روستا موجود می باشد که بسیاری از گیاهان موجود در روستا از آب این چشمه ها برای سیراب کردن خود استفاده میکنند و گیاهان دارویی منطقه بسیار زیاد میباشد.

روستای آتان در غرب خود کوههای  هودكان، خرابه و گرده و در سمت جنوب به گردنه لت محدود میشود.  همچنین  ارتفاع این روستا  حدودا دو هزار متر از سطح دریا  می باشد و دارای آب وهوایی سرد وتقریبا نیمه خشک می باشد. در این روستا شما میتوانید باغهایی مثل:جو،یونجه،گندم،گردو،البالو،گیلاس،سیب را مشاهده کنید که حاصل دست رنج مردمان بومی این منطقه می باشد.

ساختار خانه های روستای آتان

روستای آتان که نام دیگر آن ماسوله قزوین است، روستایی به شکل پلکانی می باشد  که مردمان ساختمانهای خود را روی سیب دامنه ها بنا کرده اند.لازم به ذکر است که این روستا دارای دو دامنه می باشد یک دامنه صخره ای است و دیگری دامنه رسی می باشد و عمده مصالح استفاده شده در این خانه ها چوب وخشت ،سنگ،گل است ولی اخیرا از مصالح جدیدتر ازقبیل تیراهن ،سیمان،آجر  برای ساخت خانه های خود  استفاده میکنند.

بررسی گونه های گیاهی روستا

شما با رفتن به این روستا میتوانید تنوع گیاهی را مشاهده کنید و گیاهانی که خاصیت دارویی دارند و بسیار مفید می باشند را لمس کنید. گیاهانی ازقبیل:روناس،شنگ،شیرین بیان،آویشن،بومادران،گل گاوزبان، ریواس... می باشد که دلیل اصلی رشد این گیاهان خاک واقلیم مناسب وخوب می باشد.

گونه های جانوری روستا

 این روستا همچنین از لحاظ تنوع جانوری گوناگون می باشد و برخی از تنوع جانوری منطقه از قبیل:  خرس،گراز،پلنگ،کبک  ،بلبل ،شغال،گرگ .. می باشد. همچنین این روستا دارای تنوع زیبا و رنگارنگی از پروانه ها را دارد که با دیدنشان شما شگفت زده خواهید شد.

 

سوغاتی  های روستای آتان

 همچنین در این روستا صنایع دستی از قبیل جاجیم،گلیم، قالی .. تولید می شود که میتواند گزینه مناسبی برای سوغاتی از این روستا باشد.

بهترین زمان سفر به روستا آتان

 بهتر است برای رفتن به این روستا شما فصل بهار و تابستان را انتخاب کنید، زیرا هم سرسبزی لازم را دارد و هم میتوانید با قدم زدن در باغهای میوه ،آب تنی کردن در چشمه ها  و آبشارها لحظات بسیار خوبی را برای خود رقم بزنید

ناگفته  نماند که این روستا در زمستان  با زمین های پوشیده از برف زیبایی خاص خود را دارد.

 

مرتبط:

معرفی خانه تاریخی رسولیان یزد