طرز تهیه کباب ترش یکی از غذاهای معروف شمال

طرز تهیه کباب ترش یکی از غذاهای معروف شمال

  • مجله چتراتا
172

کباب ترش یکی از غذاهای معروف شمال کشور و بخصوص گیلان میباشد.كباب ترش از آن دسته كباب‌های پرطرفداری است كه در بعضی از رستوران‌ها طبخ می‌شود و از آنجا كه تركیبات متفاوتی دارد، شاید تهیه آن به سادگی ممكن نباشد.


کباب ترش یکی از غذاهای معروف شمال کشور و بخصوص گیلان میباشد.كباب ترش از آن دسته كباب‌های پرطرفداری است كه در بعضی از رستوران‌ها طبخ می‌شود و از آنجا كه تركیبات متفاوتی دارد، شاید تهیه آن به سادگی ممكن نباشد. اگر قصد سفر به استان گیلان را دارید، رزرو و اجاره ویلا در گیلان می‌تواند گزینه مناسبی برای اقامتتان باشد.

مخاطبین خوش اشتهای چتراتا همراه ما باشند تا در مورد کباب ترش و طرز تهیه آن اطلاعات بیشتری کسب کنند.

 

اصل و نسب كباب ترش

 

عده ای معتقدند پخت كباب از زمان مغول‌ها در ایران رایج شد و برخی دیگر بر این باورند پخت كباب از زمان ناصرالدین شاه رواج پیدا كرد. كباب ترش هم یكی از انواع كباب است كه پخت آن از گذشته تا به امروز در بین مردم شمال كشور رایج بوده است كه البته در مورد اصل و نسب آن توافق جمعی وجود ندارد.

البته گروهی این غذا را یك خوراك گیلانی می‌دانند و معتقدند كباب ترش ابتدا در گیلان درست شده ولی در حال حاضر این غذا در همه نقاط شمال كشور و در رستوران‌های شمالی درست می‌شود.

 

سبزی های محلی بکار رفته در كباب ترش چیست؟

 

گیلانی ها برای درست كردن كباب ترش از سبزی‌ محلی با نام، چوچاق استفاده می‌كنند و علاوه بر این سبزی به مواد اولیه كباب، جعفری هم اضافه می‌كنند. بعضی از كدبانوهای شمالی در تركیب این غذا گردو، سیر و روغن زیتون هم به‌كار می‌برند.

 سبزی كباب ترش در مناطق دیگری از شمال متفاوت با گیلان است و در آن سبزی محلی «خالواش» و «بینه» می‌ریزند. گاهی برای درست كردن كباب ترش به جای سبزی محلی از نعناع، جعفری و گشنیز هم استفاده می‌شود و بعضی وقت ها آشپزها به جای این سبزی ها فقط به ترخون و مرزه بسنده می كنند

 

گردو و كیوی در كباب ترش بی نظیر است

 

در گذشته گردو را در یك ظرف سفالی بزرگ می‌ریختند كه به آن نمكار می‌گفتند و با یك سنگ خاص آن را آسیاب می‌كردند و این كار تا جایی ادامه داشت كه گردو به روغن می‌افتاد. روغن گردو علاوه بر اینكه طعم كباب ترش را خیلی خوب می‌كرد، باعث ترد شدن آن هم می‌شد اما در حال حاضر گردو را چرخ می‌كنند و در آن كمی روغن زیتون می‌ریزند، البته برای ترد شدن كباب به آن كیوی هم اضافه می‌كنند.

 


 بیشتر بخوانید :

-  اجاره ویلا شمال

-  اجاره ویلا

-  اجاره ویلا در رامسر



از رب انار هم غافل نشوید

 

همه می دانیم رب انار یك پای ثابت بسیاری از غذاهای شمالی است و جزء مواد اولیه اصلی كباب ترش به شمار می‌رود. بعضی از شمالی‌ها این كباب را خیلی ترش می‌پزند و گروهی دیگر ترشی ملایم را می‌پسندند.

 

مخلفات ناب وبی نظیر کباب ترش

 

مردم شمال کباب ترش را با کته می‌خورند و در پخت کته از روغن و کره استفاده نمی‌کنند. در کنار کباب ترش زیتون پرورده، سیر ترشی، دوغ، اشپل ماهی به صورت شور، باقلا، ماست موسیر و کره محلی هم سرو می‌شود. دوغ هم نوشیدنی محبوب کباب‌خوران است. برای بهتر شدن طعم دوغ می‌توان مقدار کمی گلپر به آن اضافه کرد.

 

دستور دقیق تهیه کباب ترش خانگی

 

حالا می رسیم به دستور روتین و دقیق پخت کباب ترش برای دو نفر که به ۴۰۰ گرم گوشت راسته یا فیله گوساله یا گوسفند، دو قاشق غذاخوری گردو (به ازای هر نفر یک قاشق غذاخوری)، چهار قاشق غذاخوری رب انار، دو قاشق غذاخوری سبزی (به ازای هر نفر یک قاشق غذاخوری)، کمی روغن زیتون، فلفل و مقداری پیاز نیاز دارید. پیاز را می‌توانید رنده کنید و داخل ترکیبات غذا بریزید یا آن را به صورت خلالی دربیاورید و گوشت را داخل پیاز و ترکیبات بگذارید.

از کارهایی که می توان برای لذیذتر کردن طعم کباب ترش انجام داد، باید گوشت به مدت ۲۴ ساعت در یخچال در این ترکیبات بماند. اگر تمایل داشته باشید می‌توانید مقداری سیر هم به ترکیبات اضافه کنید. اگر رب انار شیرین باشد می‌توان مقدار بسیار کمی رب نارنج به آن اضافه کرد. توجه داشته باشید در ترکیبات کباب ترش نباید از نمک استفاده کنید و باید نمک را در زمان درست کردن روی آتش به آن اضافه کنید. درست کردن این نوع کباب روی زغال طعم آن را بهتر می‌کند.

 

سس لذیذ کباب

 

معمولا کباب ترش با یک سس مخصوص سرو می‌شود. برای درست کردن این سس کافی است گردوی چرخ شده، رب انار رقیق شده، کمی فلفل و گلپر را با یکدیگر ترکیب کرد و داخل آن سبزی تازه‌ای که در درست کردن کباب ترش از آن استفاده شده بود را به این ترکیب افزود. این سس را روی کباب بریزید تا غذای شما خوشمزه و لذیذ‌تر شود.

در پایان باید این نکته اشاره کنیم که ترش کباب نه تنها در کشور خودمان و مخصوصا توسط مسافرانی که به شمال کشور سفر می‌کنند، طرفداران زیادی دارد بلکه توریست هایی نیز که به ایران سفر کرده اند، این کباب را به عنوان لذیذترین کباب بین تمام کباب‌ها انتخاب کرده اند. امیدواریم شما هم این کباب لذیذ را طبق دستور بالا درست کنید و در کنار خانواده یا دوستان خود میل کنید و از طعم آن لذت ببرید.

 

منابع : مجلات اینترنتی برترین ها ، پارسینه

 

مرتبط:

لیستی از بهترین رستوران های سمنان