حمل و نقل در سفر

حمل و نقل در سفر

  • مجله چتراتا
172

اصطلاح حمل در واقع به انتقال و جابه جایی چیزی می گویند که به انواع مختلفی تقسیم می شوند مانند حمل و نقل اختصاصی، انبوه، بین شهری، خصوصی و غیره در گذشته گردشگران عمدتا برای کشف یک محل جدید مسافرت می رفتند یا تاجرانی که در ارزوی به دست اوردن پول وتجارت وطنشان را ترک می کردند.

اصطلاح حمل در واقع به انتقال و جابه جایی چیزی می گویند که به انواع مختلفی تقسیم می شوند مانند حمل و نقل اختصاصی، انبوه، بین شهری، خصوصی و غیره در گذشته گردشگران عمدتا برای کشف یک محل جدید مسافرت می رفتند یا تاجرانی که در ارزوی به دست اوردن پول وتجارت وطنشان را ترک می کردند وبه شدت سفر کردن آن ها سخت وطاقت فرسا بود امابا گذشت زمان  و فناوری های به روز در حمل ونقل این جابه جایی ها بسیار راحت تر شد وخطرات ناشی از آن کم شد ومردم بیش تر به سفر روی آوردند تا به امروزکه کم کم حمل ونقل و صنعت گردشگری یکی از صنعت های اقتصادی مهم در جهان شد و ارتباطی زنجیر وار وپیوسته دارند. زیرا صنعت گردشگری به سرعت در حال گسترش است و افق های روشن و مقاصد جدید گردشگران همگی نوید دهنده ی گسترش این صنعت است. حمل و نقل نیز به عنوان زیرساخت اصلی در توسعه گردشگری تاثیر عمده ای بر رشد و هدایت این صنعت با فراهم بودن امکانات ، حمل و نقل مناسب ، امنیت و راحتی ، سریع و ارزان بودن و... گذاشته است . و بسته به بسط و گسترش این صنعت و وسایل مدرن استقبال گردشگران نیز متفاوت شد.

امروزه با مدرن شدن و صنعتی شدن شهرها پیشرفت های بسیاری در زمینه ی حمل و نقل انجام شده است. و به سهولت می توان در اکثر نقاط جهان سفر کرد.

در سال 1994 "هالدمن" و"شرمن" ثابت کردند که گردشگری بدون توسعه شبکه ی حمل و نقل مسیر نمی باشد و توسعه آن  بستگی به زیرساخت ها و امر زیربنایی دارد. حمل ونقل پیوندی ضروری بین مبدا و مقصد را برای گردشگر فراهم می آورد تفکیک گروه وسایل نقلیه گردشگری در جوامع مختلف متفاوت می باشد و این نوع وسایل نقلیه دارای ابعاد متنوعی هستند و هر کدام جاذبه های خود را دارند ، مانند حمل نقل جاده ای که در آن امکان محل اثاثیه و چمدان و توقف در طول مسیر، استفاده از وسیله دیگر در طول مسیر را برای رسیدن به مقصد دیگر می دهد وهمچنین استفاده از مناظر را دارد . یا حمل و نقل ریلی که به گردشگر امکان جا به جایی انبوه کالا و مسافر ، ایمنی بالا ، راحتی بیشتر جهت استراحت ، حرکت مداوم ، سرویس منظم احتمال بروز خطای کمتر را می دهد  یا حمل و نقل دریایی امکان که بازدید از مناظر ساحلی و دریایی را به گردشگر می دهند و حمل و نقل هوایی  که موثرترین و سریع ترین وسیله جهت سفرهای طولانی است. زیرا سرعت مهم ترین عامل برتری در حمل ونقل است و علاوه بر آن آسایش و راحتی ، منظم بودن در سرویس دهی و ایمنی را دارا می باشد.

بنابراین ارتباط گردشگری با سیستم حمل و نقل به کاملا به صورت متقابل است و رشد و توسعه در هر کدام از این دو بخش متاثر از روابطی است که با یک و دیگر دارند. و تغییراتی که منجر به بهتر شدن کیفیت مسافرت ها شود هزینه زیادی لازم دارد و سرمایه گذاری ها و برنامه ریزی های عظیمی نیاز دارد.

و چنانچه کشوری قصد بهبود صنعت گردشگری را داشته باشد باید ساختارهای حمل و نقل و خدمات دهی گردشگرانش را اصلاح کند تا از طریق آن باعث درآمد زایی و بهبود صنعت کشور گردد و باعث شود سیستم حمل و نقل آن کشور ارتقاء پیدا کند. بنابراین این فرایند باید با برنامه ریزی همراه گردد و حرکت را برای سفرهای گوناگون مثل سفر های آخر هفته ، تجاری ، سیاحتی، علمی ، آموزشی و غیره را تسهیل می نماید. حمل و نقل می تواند محور مرکزی فعالیت های یک گردشگر در نظر گرفته شود چرا که این عامل خود از مهم ترین اجزاء سفر است. اما ممکن است محدودیت هایی که به وسیله سیستم حمل و نقل و ساختار زیربنایی مقصد ( مثل فرودگاه ، ... جاده ) اعمال می شود به صورت بزرگترین عامل بازدارنده در مسیر رشد گردشگری باشد. گردشگری سفر چیزی جز گردش و مسافرت نیست و خدمات یا محصولاتی نیست که بتوان در انبار گذاشت به منظور تعیین تقاضا (گردشگری وحمل ونقل) از این معیار هامعمولاً استفاده می کنند. تعداد مسافر و گردشگر ، تعداد مسافر یا گردشگر بر حسب روز یا برحسب شب و مبلغی هر مسافر هزینه می کند. به طور کلی عومل موثر بر تقاضای گردشگری شامل بالا بودن درآمد اکثریت مردم ، پایین بودن هزینه سفر ، شرح ارز مطلوب ، جذابیت مقصد ، وجود سنت و فرهنگ خوب جهت جذب مسافراست و عوامل بازدارنده مسافرت نیز عبارت هیتند از مشکل دسترسی به مقصد ، هزینه بالای سفر ، عدم دسترسی به سیستم حمل و نقل مناسب ،  عدم اطلاع رسانی در مورد مقصد ، بی ثباتی سیاسی ، نداشتن امنیت و شرایط مطلوب ، نبودن تسهیلات بهداشتی و غیره است . به طور کلی به دو روش کمی وکیفی است که  می توان اقدام به پیش بینی تقاضای گردشگری نمود. بنابراین حمل و نقل بخش لاینفک گردشگری محسوب می شود و دارای دو کارکرد اصلی در گردشگری است یکی وسیله جابه جایی گردشگران از مبدا به مقصد و جاذبه و خدمت رسانی برای گردشگران در طول جا به جایی در وسیله نقلیه ( مانند تجربه مسافرت دریایی یا سفر با قطار با مسیر خوش منظر ) ودیگری تصمیم گیری در بخش حمل و نقل که روز به روز در حال تکامل و جامعیت بیشتری می باشد و  ورود ملاحظات زیست محیطی و اجتماعی در این فرایند شاهدی بر این تکامل می باشد ، و ورود مقداری گردشگر به این حوزه می تواند در تکامل کلی آن مفید باشد.



 بیشتر بخوانید :

-  اجاره ویلا شمال

-  اجاره ویلا

-  اجاره ویلا در رامسر



مرتبط:

پای لنگ جاده ها برای گردشگران