آرامگاه کمال الملک در نیشابور

آرامگاه کمال الملک در نیشابور

  • مجله چتراتا
172

یکی از بزرگترین شهرهای استان خراسان رضوی، نیشابور می باشد که دارای تعداد زیادی از شخصیت های معروف و مهم می باشد که می توان به عطار ،خیام،کمال الملک که نقاش برتر ایران می باشد اشاره کرد و ما امروز در چتراتا قصد داریم تا شما را با این نقاش زبر دست بیشتر آشنا کنیم.

موقعیت مکانی آرامگاه کمال الملک

این آرامگاه زیبا که به نقاش معروف ایرانی تعلق دارد در باغ زیبایی واقع شده است که این باغ همان باغی است که آرامگاه عطار نیز می باشد.آرامگاه کمال الملک را میتوان یکی از آثار زیبا و بی نظیر نیشابور دانست که گردشگران داخلی وخارجی زیادی را به خود جلب کرده است، زیرا آوازه این نقاش زبردست جهانگیر می باشد.

کمال الملک  که بود؟

استاد کمال الملک در کاشان و در خانواده ای هنرمند چشم به جهان گشود. در زمان تولد او وی دارای عموی هنرمندی بود که نقاشی را به صورت ماهرانه ای انجام میداد و پدر استاد هم در طراحی منظره و چاپ سنگ چیره دست بود.

این استعداد کمال الملک توسط پدرش شناسایی شد و مورد استقبال قرار گرفت و همین مساله باعث شد تا وی در رشته نقاشی به مدرسه دارالفنون برود  و در سال سوم تحصیل وی در مدرسه دارالفنون ناصرلدین شاه به بازدید از مدرسه رفت و با دیدن تابلویی که کمال الملک از چهره اعتضاد السلطنه کشیده بود منقلب شده و فرمان داد تا وی را برای نقاش دربار برگزینند .

 کمال الملک از سال ۱۳۰۷ مدتی را در یکی از روستاهای نیشابور سپری کرد و در نهایت در سال ۱۳۱۹ و در سن ۹۴ سالگی از دنیا رفت.

نقاش برجسته ایرانی که نام آن محمد غفاری است و دارای یکصدوهفتاد نقاشی برجسته می باشد و معروفترین آنها تالار آینه می باشد که همین اثر باعث شد تا شاه ایران ،ناصرالدین شاه به او لقب کمال الملک را بدهد وآوازه این اثر در همه دنیا پیچید.

بررسی معماری آرامگاه کمال الملک

این آرامگاه که نسبت به آرامگاه های عطار وخیام کمتر دیده و شناخته شده است و طراح این آرامگاه مهندس هوشنگ سیحون می باشد که در دهه سی برای این نقاش زبر دست به آثار ملی ارائه داد. این بنا بالغ بر بیست وهشت مترمربع می باشد و دارای شش ایوانچه مقعر که داخل فرو رفتگی‌های آن با کاشی‌های معرق لاجوردی و سفیدمزین شده است .

در ساخت این مقبره از معماری ترکیبی استفاده کرده اند که ترکیب معماری سنتی و نوین است و شما با دیدن این بنا اوج هنر ایرانی را نظاره گر می شوید .هندسه حرف اول را در نقشه این بنا می زند که در ساخت این بنا، شش قوس نیم دایره و چهار قوس متقاطع  بکار گرفته شده است  که همه اینها بر روی قطهای مربع بناشده اند و همین معماری باعث منحصربه فرد بودن این آرامگاه شده است .

در این ارامگاه از تزئینات کاشی معرق هم استفاده شده است که زیبایی دو چندانی را به این بنا داده است و آنقدر هنرمندانه می باشد که شما با نزدیک شدن به خط تقارن  قوس ها اندازه طرحها را کوچکتر حس می کنید.

همچنین سنگی که بر روی مزار کمال الملک قرار داده اند دارای بافتی خشن و از جنس گرانیت می باشد و شما در بالای مقبره هم نقش برجسته ای از کمال الملک را می بینید که توسط شاگرد این نقاش برجسته حجاری شده است.

مرتبط:

لیستی از بهترین اپلیکیشن های گردشگری جهان