از برج تاریخی رسکت چه می دانید؟

از برج تاریخی رسکت چه می دانید؟

  • مجله چتراتا
172

دو دانگه در حومه شهر ساری قرار دارد از مناطق زیبای شرق استان مازندران است. در این منطقه زیبا و در چهل کیلومتری خود شهر ساری یک جاذبه تاریخی و زیبا که مربوط به قرن پنجم هجری است، انتظارتان را می کشد. امروز در چتراتا قصد داریم شما را به بازدید از این جاذبه‌ی زیبا ببریم.

بررسی قدمت برج رسکت

همانطور که در ابتدا گفتیم برج رسکت در روستایی با همین نام از توابع بخش دودانگه واقع شده و قدمت آن به قرن پنجم هجری باز می‌گردد. این برج شامل بدنه این برج آجری است و حالت گنبدی شکل دارد و در حدود قسمت فوقانی بدنه آن تا آغاز گنبد، تزئینات مقرنس‌کاری دیده می‌شود.

در این بنا دو کتیبه آجری به خط کوفی و خط پهلوی ساسانی تعبیه شده است. به دلیل اینکه که در مازندران حتی پس از حمله اعراب و چندین قرن بعد آن ، خط رایج پهلوی بود، در برج رسکت هم این خطوط مشاهد می شود.

این برج زیبا در سراشیبی کوهی سنگی بنا شده است و جای بحث است که در این مدت و گذشت سالیان سال چطور در این سراشیبی سالم مانده است. پاسخ این سوال در این است که معماران برج با استفاده از تراشیدن سنگ‌های کوه، حفره‌ای سنگی را به وجود آوردند تا بتوانند سکوی آجری را در داخل آن بنا کنند.

پیشینه برج تاریخی رسکت

برج رسکت در مرداد ماه سال 1312 با شماره ثبت 193 به ثبت آثار ملی سرزمینمان درآمد. در مورد علت بنای این برج اینطور عنوان شده است که ظاهرا یک شهاب سنگی با نام اسپهد شروین در حدود سال 231 هجری در این منطقه سقوط کرده و یادمانی چند منظوره در همجواری این مکان بنا کرده اند.

همچنین این برج مدفن یکی از شهریاران آل باوند به نام شهریار بن قارون نیز می باشد. این خاندان در زمان  ساسانیان در منطقه مازندران حضور داشتند و پس از ورود اسلام به ایران، مسلمان شده و حدود هفتصد سال در این منطقه حکومت نمودند.

بررسی ویژگی معماری برج رسکت

ارتفاع این برج نزدیک هیجده متر و محیط آن در پایین حدود هفتاد وشش متر می باشد. همچنین سقف این برج مخروطی شکل است و در لبه ی خود با ردیف مضاعفی از مقرنس های آجری تزئین یافته و نیز با نقش مایه های گچبری مزین شده است.

کتیبه باشکوه رسکت

کتیبه ای بسیار با شکوه در زیر مقرنس های مذکور وجود دارد که با خط کوفی به کمک گچ بری نقش گردیده است. همچنین بیشتر بخش های کتیبه از بین رفته است ولی حروف آن به رنگ سفید بر زمینه ی آبی رنگ جلوه گری می نماید.

همچنین در قسمت فوقانیِ در، کتیبه ای دیگر نیز وجود دارد که آسیب دیده و دارای چهار سطر می باشد که سه سطر آغازین کتیبه با خط کوفی و سطر چهارم با خط پهلوی نوشته شده است و متن خط کوفی آن، به دو قسمت عمودی تقسیم شده که یکی از آنها آیات قرآنی و دیگری حاوی مطالب تاریخی است.

مسیرهای دسترسی به رسکت ساری

برای رسیدن به این برج از ساری به سمت دو راهی کیاسر و سد سلیمان تنگه به جانب غرب منحرف شوید که بیشتر قسمت‌ های آن آسفالت می ‌باشد. سپس به سمت جاده پایین لاهور و فریم می روید تا بتدریج روستا نمایان شود.

جاذبه های منطقه

علاوه بر طبیعت آن ، جاذبه های توریستی مثل سد سلیمان تنگه یا همان سد شهید رجایی نیز در کنار این برج زیبا از منطقه های گردشگری این روستا می باشند.

 

 

مرتبط:

تعامل انسان و طبیعت