آشنایی با انواع گردشگری الکترونیک
طی سالیان اخیر استفاده های متعددی از
فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی در جهت
توسعه گردشگری انجام شده است که باعث پدید آمدن شاخه ای با عنوان گردشگری
الکترونیکی
گردیده است (e-tourism
). ما امروزه گردشگری را به عنوان
یک استاندارد بین المللی و یک بازار بزرگ جهانی می شناسیم بطوری که بخش عظیمی از توسعه اقتصادی کشورهای متعدد در
اقسانقاط جهان را پوشش می دهد و حتی در مناطقی میزان سودآوری آن از صنعت نفت پیشی
گرفته است.
وقتی به گزارشات سازمان جهانی گردشگری در
2017 میلادی رجوع می کنیم به این نکته پی میبریم که میزان سفرهای گردشگری در جهان
به عددی نزدیک یک میلیارد و سیصدوبیست وسه میلیون و در سال ۲۰۱۸ با رشد شش درصدی
به یک میلیارد و چهارصد میلیون سفر رسیده است. این در حالیاست که توسعه روزافزون سیستمهای مجازی و الکترونیکی باعث سرعت گرفتن روند سفرها و
سهولت بسیار زیاد آنها نسبت به
دهههای قبل شده است.
این موضوع نشان دهنده اهمیت گردشگری در
جهان و تاثیر آن در رشد اقتصادی است و همچنین با بررسی تاثیر بسزای فناوریهای پیشرفته بر روی صنعت گردشگری به این نتیجه می رسیم که اگر
سیستمهای گوناگون فناورانه را تقویت
کنیم و به پتانسیلها و جاذبههای متعدد گردشگری در ایران اتکا کنیم، میتوان اتفاقی شگرف در روند اقتصادی ایران و همچنین صادرات
فرهنگ غنی ایرانی به جهان رقم زد.
گردشگری الکترونیک موتور محرک صنعت گردشگری
این نوع گردشگری را میتوان موتور محرکی (DRIVING FORICE) برای صنعت گردشگری به شمار آورد.وضعیت گردشگری در جهان به
گونه ای است که هر ساله با میزان رشد بیشتری مواجه هستیم و تعداد گردشگران نیز
افزایش می یابد. در واقع مقاصد گردشگری تقریبا تمام نقاط جهان را شامل می شوند و
مردم دنیای امروز نسبت به دیدن شگفتی های کشورهای مختلف بسیار اشتیاق دارند و به
همین خاطر نیز گردشگری در سطح بین الملل رونق چشمگیری یافته است، به طوری که با چک
کردن میزان پروازها در سطح بین الملل صنعت گردشگری در سطح جهان، می توانیم به
میزان افزایش صنعت در دوران اخیر پی ببریم.
ویژگی های گردشگری الکترونیک
تمام افراد
بدون محدودیت سنی و ناتوانی های جسمی می توانند از آن استفاده نمایند.
محدودیت فضایی ندارد
محدودیت زمانی ندارد
عدم محدودیت مکانی
استفاده چند باره از تور مجازی برای اهداف مختلف و بدون محدودیت در استفاده از آن
مزایای گردشگری الکترونیک
صرفه جویی در وقت و پول
افزایش بازید سایت که در نهایت منجر به بازده بیشتر و افزایش درآمد می شود
اشتراک گذاری اطلاعات در کوتاهترین زمان ممکن
پیدا کردن همسفر از طریق شبکه های اجتماعی
افزایش ارتباطات بین ملت ها
کارآفرینی مجازی در عرصه گردشگری
انتشار تجربیات و اطلاعات چندرسانه ای از مناطق مختلف گردشگری
معرفی و پیشنهاد می کند، فرصت های اقامتی ارزان و رایگان را در کشورهای مختلف
کاهش نیاز به مدیران و راهنمایان تور و هزینه های اضافی
مشورت انلاین پیش از سفر
استرس کمتر
مؤثر در موتور جستجوی املاک و مستغلات
گردشگری الکترونیک و چالش ها
اگر بخواهیم خلاصه تر بیان کنیم واژه
گردشگری الکترونیک یعنی حضور در یک سرزمین دیجیتال که پر از اطلاعات بالا می باشد
و بستر ارتباطات و ظهور بر پهنه شبکه گسترده جهانی در آن مشهود است که امکان
مشاهده اطلاعات متنی و تصویری و صوتی را از دنیای فیزیکی پیرامون در اختیار ما میگذارد.
این نوع گردشگری یک ایده جدید است که
تنها 20 سال از مطرح شدنش می گذرد و اساس آن برپایه ارتباطات و فناوری اطلاعات و ابزاری
است که از طریق آن، گردشگری میتواند در کوتاهترین زمان و با کمترین امکانات و
هزینه به یک کشور یا مکانی خاص سفر کرده و جاذبههای گردشگری و ظرفیتهای گردشگری
یک کشور را شناسایی کند.
مسافر الکترونیکی معمولا پس از ورود به یک وبسایت گردشگری، انتظار این را دارد که به سرویسها و
اطلاعات خاص منطقه دسترسی کامل داشته باشد. یعنی هر اطلاعاتی در مورد اقلیم منطقه و وضعیت
جغرافیایی آن و قدمت آثار تاریخی و فهرست موزهه ها و دیگر موارد بخواهد در دسترسش
باشد.همچنین گردشگری الکترونیک کارهایی از قبیل رزرو کردن بستههای سفر، پروازها،
هتلها و عرضهی اطلاعات گردشگری را تسهیل میکند.
بنابراین اگر بگوییم که گردشگری الکترونیک می تواند مرزهای کشورها را کنار بزند یک سخن بیهوده نگفته ایم.
حال این روزهایی که ویروس کرونا در کشور جولان میدهد و مردم به ویژه در نوروز از سفر منع میشوند بهترین گزینه برای گذران ایام نوروز و سرگرمی گردشگری در قاب رایانهها یعنی همان گردشگری الکترونیک است.
دیدگاه ها