از گردشگری ماجراجویانه چه می دانید؟

از گردشگری ماجراجویانه چه می دانید؟

  • مجله چتراتا
172

اگر به دنبال کشف ناشناخته ها و ادرنالین خالص و هیجان هستید،بهترین نوع سفر و گردشگری ، گردشگری ماجراجویانه می باشد.این نوع گردشگری هم شرایطی را برای داشتن روزهای پرهیجان در زندگی فراهم می کند و هم اثرات مثبت و گاهی منفی بر روی اقتصاد کلان و محیط زیست می گذارد.

از گردشگری ماجراجویانه چه می دانید؟

اگر به دنبال کشف ناشناخته ها و ادرنالین خالص و هیجان هستید،بهترین نوع سفر و گردشگری ، گردشگری ماجراجویانه می باشد.این نوع گردشگری هم شرایطی را برای داشتن روزهای پرهیجان در زندگی فراهم می کند و هم اثرات مثبت و گاهی منفی بر روی اقتصاد کلان و محیط زیست می گذارد. با ما همراه باشید تا بیشتر این نوع گردشگری را برای شما بازگو کنیم.

انواع گردشگری ماجراجویانه

1.     ماجراجویی سخت

ماجراجویی سخت یعنی قرار گیری در سطوح بالای خطر که چاشنی آن داشتن مهارت است.مانند مهارت در ورزش هایی چون سنگ‌نوردی، کوهنوردی و  یخ‌نوردی و غواصی و حتی غارنوردی. پس به ان نتیجه می رسیم که این فعالیت‌های ماجراجویانه سخت در طبیعت، بسیار دشوار و خطرناک است و حاوی ریسک بالایی است. یعنی اینکه اگر مهارت نداریم باید یک راهنمای حرفه ای را حداقل در کنار خود داشته باشیم.

2.     ماجراجویی نرم

این نوع ماجراجویی عکس ماجراجویی سخت است و در واقع سطح خطراتش کمتر بوده ولی همچنان به کمی مهارت نیازمند است. بیشتر این نوع فعالیت‌ها توسط راهنمایان با تجربه ارائه می‌شود. گردشگری نرم، شامل فعالیت‌هایی مانند کوله گردی و قایقرانی و پیاده روی می باشد.

جالب است بدانید که بطور میانگین یک چهارم سفرهای اجام شده در امریکای مالی و قاره سبز اروپا از نوع گردشگری ماجراجویانه نرم است . مثل موج سواری و شکار و کمپینگ و قایقرانی و از این دست تفریحات.

می توان گفت که بتدریج علاقه و عشق به نوع نرم ماجراجویی در حال فزونی گرفتن است و این رسانه‌های اجتماعی هستند که نقش مهمی در رشد گردشگری ماجراجویانه در حال ایفا می باشند.

ویژگی های گردشگری ماجراجویانه

نتایج نا مشخص

خطر و ریسک

چالش برانگیز

پاداش مورد انتظار

بدیع بودن

هیجان

تنوع و گریز از زندگی روزمره

اکتشاف و شناخت

تمرکز و جذب

احساسات متناقض


تاثیر گردشگری ماجراجویانه بر اقتصاد

وقتی صحبت از ماجراجویی و این نوع گردش می شود بی تردید ذهن ما به گشت و گذار در مکان های ناشناخته یا کمتر شناخته ده جهان می رود که باید حداقل یک شب اقامت را در آن تجربه کنیم. پس با همین بیان ساده براحتی می توان ایجاد رونق در این مناطق را با ورود گردشگر به خوبی احساس کرد.

اثرات گردشگری ماجراجویانه بر فرهنگ

تاثیرات مثبت و منفی گردشگری ماجراجویانه بر فرهنگ عبارتند از:

1)    اثرات مثبت

از اثرات مثبت گردشگری ماجراجویانه می‌تواند این باشد که میراث ملی، هویت و روان جامعه محلی را براي ترویج فرهنگ خود تقويت می كند.

همچنین  گردشگری ماجراجویانه می‌تواند روشي باشد که از طریق آن بازدیدکنندگان بتوانند با افراد خارجی و فرهنگ آنها آشنا شوند.

2)    اثرات منفی

از اثرات منفی این نوع گردشگری نیز می‌توان خلل وارد کردن بر هویت و میراث فرهنگی یک جامعه اشاره کرد. همچنین گردشگری ماجراجویانه ممكن است با خشونت بیش از حد ارتباط داشته باش و در آخر گردشگری  ماجراجویانه ممكن است به افزايش تنش بین میزبان و بازدیدکنندگان منجر گردد.

نقش گردشگری ماجراجویانه بر محیط زیست

از دلایلی که برای گردشگری ماجراجویانه به نوعی منفی تلقی می شوند می توان به آسیب زدن طبیعت و برهم زدن قانون و نظم موجود در آن اشاره کرد و قطعا اگر به این مساله و حفظ محیط زیست در تمام انواع گردشگری توجه نشود، آینده ای نامعلوم و سخت در پیش خواهد بود.

هر امری اگر فرهنگ سازی برایش بشود از تاثیرات منفی اش کم می شود و گردشگری ماجراجویانه نیز از این امر مستثنی نخواهد بود و باید برای آن فرهنگ سازی و آموزش ایجاد کرد.

مقاصد گردشگری ماجراجویانه در ایران

کافیست کمی به آمار و ارقام موجود داخلی ، درباره ی رشد گردشگری در ایران دقت کنید تا متوجه رونق و افزایش ورود توریست داخلی و خارجی به شهرهای مختلف کشورمان بشوید و جالبتر اینکه ایران با اینکه در لیست بهترین مقاصد گردشگری ماجراجویانه در دنیا قرار گرفته است، متاسفانه هنوز شاهد رشد چشمگیری در این حوزه نبوده ایم.

برای گردشگری ماجراجویانه بنظرتان کجا بهتر از کویرهای ناشناخته و هیجان انگیز مرکزی ایران مانند ریگ جن یا غارنوردی در غار قاتل در کرمانشاه غواصی در خلیج همیشه فارس.

 

 

مرتبط:

با بهترین رستوران های چابکسر بیشتر آشنا شوید