معرفی قدیمی ترین پل استوار جهان

معرفی قدیمی ترین پل استوار جهان

  • مجله چتراتا
172

یکی از شهرهای زیبا و تاریخی در جنوب ایران، دزفول است که در نزدیکی دامنه کوه‌های زاگرس قرار دارد. در واقع کلمه دزفول معرب واژه دژپل است که برگرفته از پلی می باشد که به دستور شاپور اول ساسانی ، بخاطر پیروزی بر رومی ها و توسط اسرای رومی در دزفول ساخته شد. این پل قدیم دزفول با گذشت هفده قرن همچنان یکی از قدیمی‌ ترین پل‌های آجری جهان است که پا برجاست.این پل مهمترین و ممتاز ترین اثر تاریخی دزفول است .

معرفی قدیمی ترین پل استوار جهان

یکی از شهرهای زیبا و تاریخی در جنوب ایران، دزفول است که در نزدیکی دامنه کوه‌های زاگرس قرار دارد. در واقع کلمه دزفول معرب واژه دژپل است که برگرفته از پلی می باشد که به دستور شاپور اول ساسانی ، بخاطر پیروزی بر رومی ها و توسط اسرای رومی در دزفول ساخته شد.

این پل قدیم دزفول با گذشت هفده قرن همچنان یکی از قدیمی‌ ترین پل‌های آجری جهان است که پا برجاست.این پل مهمترین و ممتاز ترین اثر تاریخی دزفول است .

قدمت پل قدیمی دزفول

این پل که در واقع راه ارتباطی بین سرزمین بین النهرین و جندی شاپور بوده است در هفتصدوپنجاه سال پیش به دستور شاپور اول و توسط چندین هزار اسیر رومی بر روی رودخانه دز احداث شد. این پل تاریخی دو منطقه شرقی و غربی دزفول را به هم وصل می کند.

 بنای پای پل نیز از سنگ های بزرگ ماسه ای اطراف شوشتر ساخته شده كه با بست های فلزی به هم متصل شده اند، ملات به كار رفته در پل نیز ساروج است.

پل روند مرمت و بازسازی پل

این باستانی اولین بار در قرن چهارم هجری و دوره دیلمیان مرمت شد و در دوره صفویه و قاجار عرض پل برای توسعه رفت و آمد ها عریض تر شد و مورد مرمت قرار گرفت. همچین پل قدیمی دزفول در فروردین ماه هزاروسیصد وده در ردیف آثار ملی ایران به ثبت رسید و تصویر این پل در دوره پهلوی اول بر روی پول ملی نیز چاپ شد.

با وجود اینکه این پل دارای قدمت طولانی می باشد و بعنوان قدیمی ترین پل استوار جهان شناخته می شود و به نوعی روایتگر قرنها شکوه و دانش ایرانیان است اما انطور که شایسته است، مورد توجه قرار نگرفته و به ایرانیان و جهانیان شناسانده نشده است.

ظرفیت های گردشگری پل قدیمی دزفول

این بنای کهن این ظرفیت را دارد تا به عنوان یكی از مهم ترین نمادهای ملی در كنار سایر آثار ارزشمند ایرانی طرح شود تا هر ایرانی به داشتن چنین گذشته پر افتخاری بر خود ببالد. اگر مرمت این پل با اصول و برنامه انجام شود و نورپردازی های مناسبی بر روی ان اجرا شود و مستندهایی حمایتی برایش ساخته شود و همچنین تابلوهای گردشگری مناسب نیز در مسیر جاده دزفول به تهران قرار داده شود تا این اثر ارزشمند به جایگاه واقعی خود برساند.

از دیگر کارهای عمرانی که در راستای حمایت از پل قدیمی دزفول باید انجام داد می توان به تبدیل كاربری پل از ماشین رو به پیاده رو و حالت گردشگری و محوطه سازی، ایجاد رمپ های پل ، احداث میدان ورودی پل، احداث پاركینگ اطراف آن و پارك های ساحلی اشاره کرد.

پتانسیل های فراوانی برای منطقه نمونه گردشگری شدن دزفول و پل قدیمی آن وجود دارد که مواردی همچون قرارگرفتن این پل باستانی بر روی رود دز و همجوار بودن آن با بافت تاریخی دزفول اشاره کرد.

در دزفول بغیر از پل قدیمی آن ،پل‌های دیگری مانند پل شناور نیز بر روی رود دز وجود دارد.این پل جدید در سال ۱۳۹۸ به نام سردار سلیمانی نامیده شد.

 

 

مرتبط:

اکوتوریسم در ایران