از آسیاب بشرویه خراسان چه می دانید؟

از آسیاب بشرویه خراسان چه می دانید؟

  • مجله چتراتا
172

اسیاب بشرویه که از لحاظ موقعیت جغرافیایی در شهرستان بشرویه استان خراسان واقع شده است. این آسیابها که تعداد شان پنج عدد می باشد به روی شیب کوه با فاصله یک کیلومتری از هم قرار گرفته اند.

از آسیاب بشرویه خراسان چه می دانید؟

در این مطلب از چتراتا میخواهیم یک اثر بسیار قدیمی و تاریخی در خراسان را به شما عزیزان معرفی کنیم  که بسیار میتواند  متحیر کننده باشد ،پس با ماهمراه باشید.

آسیاب بشرویه

اسیاب بشرویه که  از لحاظ موقعیت جغرافیایی در شهرستان بشرویه استان خراسان واقع شده است. این آسیابها که تعداد شان پنج عدد می باشد به روی  شیب کوه  با فاصله یک کیلومتری از هم قرار گرفته اند.

معماری آسیاب بشرویه

شکل و ظاهر این معماری ها کاملا شبیه هم هستند، عمده مصالحی که برای ساخت این آسیابها به کار برده اند، قلوه سنگ ، ساروج،آهک ، ملات شن ، گچ ،لاشه سنگ می باشد.

آسیاب بادی تماما مظهر یک نبوغ و تکنولوژی بشر در طول تاریخ می باشد که توانسته با استفاده از انرژی پاک شروع به آرد کردن گندم با ظرفیت بالا بکند، بدون اینکه ضرری به طبیعت وارد کند.

محرک آسیابهای بشرویه

معمولا برای به حرکت در آوردن آسیابها از نیروی باد استفاده میکنند و همچنین حیوانات هم میتوانند محرک خوبی برای به کار انداختن آسیابها واستفاده از آنها باشند.

آسیاب آبی بشرویه

آسیاب آبی به دلیل اینکه در زیر زمین قرار دارد و از نیروی آب برای به حرکت در آرودن آن استفاده میکنند که در زیر به مراحل انجام این کار اشاره ای میکنیم.در آسیاب آبی هرکدام همانند تنوره ای استوانه ای شکل می باشند که از سطح زمین بالا رفته اند و دارای یک مخزنی به شکل مدور با قطر دو متر وارتفاع حدودا دوازده متر  می باشد.

 البته قطر این مخزن در قسمت تحتانی به نیم متر میرسد و بعد از انباشته شدن آب در این مخزن ،آب با شدت هرچه تمامتر به قسمت زیرین می رود و شروع به حرکت در آوردن پره های چرخ چوبی  آسیاب می کند ، وسپس این آسیاب که (از دوسنگ متحرک وثابت تشکیل شده است. سنگ متحرک شروع به حرکت بر روی سنگ ثابت میکند و گندمها به داخل سنگ ریخته می شود و مرحله تبدیل گندم به آرد شدن شروع می شود.

قدمت آسیاب بشرویه

محققان و باستان شناسان طبق تحقیقات و اکتشافاتی که انجام داده اند، قدمت این آسیابهای تاریخی را چهارصد سال تخمین زده اند.

نامهای آسیاب بشرویه

آسیابهای موجود شهرستان بشرویه هریک برای خود نامی اختصاصی دارند که به ترتیب نامهای آنها،برای شما بیان میکنم:

آسیاب اول نامش سروش است

آسیاب دوم نامش میرزا است

آسیاب سوم نامش زنگی است

آسیاب چهارم نامش آقا است

آسیاب پنجم به دلیل نزدیکی به( قلعه دختر بشرویه )به همین نام معروف است.

لازم به ذکر است که قدیمی ترین آسیاب قلعه دختربشرویه است و جدیدترین آن سروش می باشد.در حال حاضر از این پنج آسیاب فقط سه آسیاب آن فعال می باشد که شهرداری شروع به ساخت مکانهای تفریحی در اطراف این آسیابها کرده است که همین مساله باعث جذب گردشگر در این منطقه شده است .

البته آسیاب آبی آن هم در یک منطقه کویری وبیابانی جزیی از شگفتی  و جذابیت  این ابتکار می باشد که حتی امروزه شما به ندرت آسیاب آبی در داخل سرزمین خواهید یافت.

 

مرتبط:

همه چیز در مورد روز جهانی گردشگری