تور لیدری به چه معناست؟

تور لیدری به چه معناست؟

  • مجله چتراتا
172

می توان گفت اولین اپراتور تور در انگلستان و در سال 1137 شمسی شروع به کسب و کار کرد و در حال حاضر نیز همچنان به اپراتوری تور کسب و کارمشغول است. در اروپا، "توماس کوک" اولین فردی بود که تورها را به مردم پاریس و بعدا به همه اروپایی ها معرفی کرد. تا دهه 1229 شمسی ، تورهای راه آهن نیز راه اندازی شدند.

تور لیدری به چه معناست؟

 اینطور که مشخص است تور لیدری به معنای هدایت و راهنمایی توریست ها و ارائه اطلاعات مرتبط در مورد محلی است که توریست ها قصد دارند از آن بازدید کنند. بدین منظور، تور لیدر  باید بتواند تاریخچه فرهنگی و طبیعی مناطق مورد نظررا تفسیر کند و البته  از نظر مراجع گردشگری و توریسم نیز باید صلاحیت داشته  باشد

تاریخچه تور لیدری

می توان گفت اولین اپراتور تور در انگلستان و در سال 1137 شمسی شروع به کسب و کار کرد و در حال حاضر نیز همچنان به  اپراتوری تور کسب و کارمشغول است. در اروپا، "توماس کوک" اولین فردی بود که  تورها را به مردم پاریس و بعدا به همه اروپایی ها معرفی کرد. تا دهه  1229 شمسی ، تورهای راه آهن نیز راه اندازی شدند.

 تاریخچه اپراتورهای مدرن تور  به قرن نوزدهم بر میگردد. در این زمان، شرکتها علاوه بر فروش بلیط سفر، سعی کردند  تا سفر ها را برای مشتری های خاص، توسعه داده و ایمن تر کنند. از دهه 1309 شمسی، با اینکه روند عمده فروشی تور ادامه داشت اما با گذشت زمان، کمی کند تر شد.

 اما، دوره پس از جنگ جهانی دوم، از اواخر دهه 1319 و اوایل دهه 1329 شمسی، نقطه عطفی برای صنعت اپراتوری تور محسوب می شود. زیرا، معرفی هواپیماهای تجاری مدرن  و توسعه سیستم بزرگراه بین ایالت ها به میلیون ها نفر امکان داد تا به سفرهای دورتری بروند.

بین تورلیدر و راهنمای تور چه تفاوت هایی وجود دارد؟

اگرچه در ایران این دو واژه معادل هم استفاده می‌شوند، امّا دو تعریف جدا با مسئولیت‌های جداگانه دارند. در اکثر مواقع ممکن است یک فرد هم تور لیدر باشد و هم راهنمای تور، امّا باید بدانیم که این دو متفاوتند و آژانس‌های مسافرتی برای هر کدام، حکم جداگانه‌ای صادر می‌کنند

تورلیدر، در واقع کسی است که سرپرستی و مسئولیت تور را بر عهده دارد و سفر را مدیریت می‌کند. لازم نیست حتما در دسترس مسافر باشد و حتما بر مسیر سفر مسلّط باشد.

اما راهنمای تور  را می توان کسی دانست که وظیفه توضیح دادن سایت‌ها و دادن اطلاعات در زمینه سفر برای مسافران را بر عهده دارد. باید مسیر و مقصد را کامل بشناسد. همچنین لازم است که کاملا در دسترس مسافر باشد.

امّا باید گفت که کارها و وظایف این دو همپوشانی و گاهی شباهت زیادی به هم دارد و از همین جهت است که گاهی مترادف به کار می‌روند. در مواردی ممکن است آژانس هر دو وظیفه را به یک نفر بدهد که مسائل این چنینی با توجه به آژانس‌های مختلف و توافق فرد با آنها متفاوت است.

ویژگی های یک تور لیدر

از نظر ویژگی های اخلاقی باید تور لیدر دارای قدرت مدیریت، ادب، رعایت بهداشت فردی، احساس مسئولیت، ظاهری آراسته، آشنایی کامل با آداب معاشرت، توانایی مدیرت  بحران و توجه به خواسته های دیگران باشد.

همچنین از نظر ویژگی های تخصصی تور لیدر باید به دو یا چند زبان مسلط باشد، بتواند بحران را مدیریت کند و از مهارت های کافی برای برقراری ارتباط برخوردار باشد .

از نظر ویژگی های علمی نیز راهنمای تور باید اطلاعات کافی از محل مورد بازدید داشته باشد و بتواند در زمینه مذهبی، معماری، جامعه‌ شناسی، عوامل جغرافیایی و سیاست  اطلاعات کافی و علمی را ارائه دهد.  

یک راهنمای تور خوب، مهارت های ارتباطی را کاملا بلد است و به خوبی می تواند با افراد مختلف ارتباط برقرار کند. در واقع تورلیدر قرار است تا هربار در مقابل جمعیتی صحبت کند و درباره موارد مختلف در سفر توضیحاتی بدهد؛ بنابراین باید بتواند واضح و قابل فهم این توضیحات را به مسافران ارائه کند.

اجتماعی بودن نیز تقریبا امری ذاتی است اما بعضی مواقع با بعضی تمرین های خاص می توان آن را بدست آورد.

آپشن های تور لیدر‌های حرفه‌ای

1-تور لیدر شخصیتی کاریزماتیک دارد.

قاعدتا او قرار است افراد را رهبری کند، راه و چاه را نشانشان دهد، آن‌ها را بیشتر در سفر نگاه دارد و مسائلی از این دست، حال می‌شود به یک شخصیت خنثی امید بست؟

2-تور لیدر آگاه ترین فرد است.

در حال صحبت از پدیده‌ای هستید که همواره همه را عاشق می‌کرده، اما این بار چند نفر دل به سخنان شما نمی‌دهند، مشکل را سریعا شناسایی کنید، خواسته‌ی آن‌ها را دریابید، شاید سلیقه‌ی آن‌ها اصلا با آن پدیده نمی‌خواند، سریع سراغ چیزی بروید که بتواند تمام فکر و ذهن آن‌ها را درگیر خود سازد. در نتیجه اگر نسبت به شرایط و اتفاقات جهان پیرامون خود آگاهی ندارید، بهتر این است که دور این کار را خط بکشید.

3-ارتباط گیری قوی دارد.

فردی گوشه گیر و درونگرا نمی‌تواند گلیم ما را از آب بیرون بکشد. در یک سفر مسافر می‌خواهد بگوید و بخندد. یک تور لیدر یا راهنمای تور در هر سطحی، در لحظه با افراد رفیق می‌شود گویی که آن‌ها را برای سالیان دراز می‌شناخته. این مساله را فراموش نکنید، ارتباط کلید موفقیت این کار است.

4- داشتن حس شوخ طبعی

گاهی اوقات یک جمع درگیر شرایطی می‌شود که فقط یک بذله گویی می‌تواند اوضاع را تغییر دهد. تور لیدر شوخ طبع و طناز، چند قدم از سایرین جلو‌تر حرکت می‌کند.

6-همدلی از همزبانی بهتر است

اگر یک نفر در تور شما دندان درد دارد، نمی‌توانید بی اعتنا به او سرتان را به بقیه گرم کنید، تور لیدر قدرتمند مشکل فرد را چالش و دغدغه‌ی جمع می‌داند و از این طریق، از دل یک تور، خانواده‌ای ابدی بیرون می‌کشد.

مرتبط:

معرفی کاروانسرای تی تی در سیاهکل