معروفترین کوه های آتشفشانی ایران

معروفترین کوه های آتشفشانی ایران

  • مجله چتراتا
172

در این مقاله از چتراتا قصد داریم تا شما را با کوه های آتشفشانی ایران اشنا کنیم که این کوه های بلند قامت مظهر تاریخ و فرهنگ ایران نیز می باشند و در بسیاری از افسانه ها از آن یاد شده است .

معروفترین کوه های آتشفشانی ایران

در این مقاله از چتراتا قصد داریم تا شما را با کوه های آتشفشانی ایران اشنا کنیم که این کوه های بلند قامت مظهر تاریخ و فرهنگ ایران  نیز می باشند و در بسیاری از افسانه ها از آن یاد شده است .

1.    کوه دماوند

قله دماوند را می توان جزو بلندترین و معروفترین قله های آتشفشانی ایران و خاورمیانه دانست. البته این قله دارای آتشفشانی نیمه فعال می باشد که قطر دهانه آتشفشان دماوند نیز چهارصد مترتخمین زده شده است و همچنین  سطح آن با آب منجمد پوشیده شده است .

دماوند که نقش پر رنگی در ادبیات و فرهنگ ایرانیان دارد در استان مازندران و محدوده شهر آمل قرار دارد. کوه دماوند در گذشته از جای جای تهران قابل دیدن بود ولی امروزه به دلیل ساخت و ساز فقط از بعضی نقاط خاص شما میتوانید نظاره گر این کوه باشکوه شوید. این کوه همان کوهی است که روزگاری آرش کمانگیر را به خود دیده و با تیری که وی رها کرده است مرز ایران و توران مشخص شده است.

عمر این کوه بلند قامت در حدود سی وهشت هزار و پانصد سال برآورد شده است که از لحاظ جغرافیایی در جنوب دریای کاسپین قرار گرفته است و امروزه سیزده تیر را روز ملی دماوند نامیده اند.

این قله همچنین در بین ورزشکاران نیز بسیار محبوب است و دارای چهار مسیر می باشد تا قله آن فتح شود. جبهه شمالی آن سخت‌ترین مسیر است.‌ جبهه شمال شرقی و جبهه غربی آن صعود متوسطی دارد و جبهه جنوبی آن نیز ساده‌ترین مسیر به‌ حساب می‌آید.

 آبشار یخی هم در همین مسیر قرار گرفته و لازم به ذکر است که آبشار یخی دماوند یکی از خاص ترین و جذاب ترین آبشارها به شمار می رود.

2.    کوه سبلان

سومین قله بلند ایران ،کوه سبلان می باشد که جایگاه خاصی برای افراد بومی و محلی دارد. این کوه در زبان ترکی به ساوالان معروف است و در زمانهای گذشته این کوه را محلی برای عبادت و بعثت زرتشت پیامبر می دانستند.سبلان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در استان اردبیل واقع شده است و این کوه هم یه کوه آتشفشانی نیمه فعال است.

سبلان  دارای سه قله معروف است که بزرگ‌ترین  و مهمترین آنها سلطان ساوالان و دو قله دیگر هرم و کسرا نام دارند. نماد ساوالان را میتوان تخته ‌سنگی که به‌ شکل عقاب است قرارداد که در غرب قله اصلی قرار دارد. ازجاذبه های دیگر این کوه میتوان به دریاچه ای که در آغوش مخروط آتشفشانی قرار دارد نام برد و به دلیل بارش برف زیاد این کوه از این موقعیت جهت پیست اسکی استفاده می کنند.

3.    کوه سهند

عروس کوههای ایران سهند است که هم از لحاظ آب وهوایی بی نظیره و هم دارای دامنه های سرسبز بی شماری است. این کوه دارای چشمه های زیادی است و از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب تبریز و شمال  شهرستان مراغه واقع شده است.کوه سهند آتشفشانی است که سالهاست غیرفعال شده است و دو قله سهند و جان در رشته کوه های سهند در بیشتر ایام سال پوشیده از برف می باشند.همچنین این منطقه دارای گونه های جانوری متنوع و باغ ها و مراتع بسیاری می باشد که نظر هر بیننده ای را جلب می کند.

 

مرتبط:

همه چیز در مورد رشته گردشگری