معرفی سازه های آبی شوشتر

معرفی سازه های آبی شوشتر

  • مجله چتراتا
172

این محوطه با ارزش وتاریخی جزو بزرگترین مجموعه صنعتی جهان محسوب می شود و میتوان از یکی از آثار بی بدیل در عصر هخامنشینان دانست . سازه آبی شوشتر دارای معماری و مهندسی بی نظیری می باشد که جز شاهکارهای عصر خود است.

معرفی سازه های آبی شوشتر

این سازه های باشکوه از لحاظ موقعیت جغرافیایی در استان خوزستان واقع شده است و جزو افتخارات ایران می باشد ونام آن در یونسکو هم ثبت شده است.

این محوطه با ارزش وتاریخی جزو بزرگترین مجموعه صنعتی جهان محسوب می شود  و میتوان از یکی از آثار بی بدیل در عصر هخامنشینان دانست . سازه آبی شوشتر دارای معماری و مهندسی بی نظیری می باشد که جز شاهکارهای عصر خود است.

بررسی قدمت سازه آبی شوشتر

محققان و باستان شناسان قدمت این محوطه تاریخ را به عصر ساسانی نسبت می دهند و ساخت آن به به دوران حکومت شاپور و اردشیر اول برمی گردد. اگرچه سنگ بنای این مکان در عصر هخامنیشان گذاشته شده است.

 از این بنای با ارزش وتاریخی برای بهره بردن از آب جاری استفاده می کردند وبعدا بخشهای گوناگونی به آن اضافه گردید که یکی از ویژگی ههای منحصر به فرد این سازه ها، طرحهای مهندسی آن می باشد.

تمامی بخشهای این محوطه اعم از : کانالها ، بندها، آسیاب‌ها، پل ها  و تونل‌های هدایت آب همگی از محاسبات دقیق زیست محیطی و ریاضی برخوردارند تا بتوانند آب شهر مورد نیاز را تامین نمیاند.

از شگفتیهای این سیستم ومحوطه میتوان به کاربری آن در حدود هزار وهفتصد سال پیش اشاره کرد که در نوع خود بسیار بی نظیر است و مهندسان آن زمان در میان صخره ها و سنگها حفره هایی را ایجاده کرده اند  تا بتوانند آب کارون را به سمت دیگر منحرف کنند و از طریق سدهایی که تعبیه شده است آب مورد نیاز را جمع آوری نمایند و از طریق حفره های  که ایجاد کردند به مکان مورد نظر  برای  تامین آب شرب و آب کشاورزی مورد نیاز مردم ،هدایت نمایند.

بررسی بخشهای مختلف سازه آبی شوشتر

1.    بند میزان

برای بالا آوردن آب  از سطح رودخانه و رساندن آن به زمین های کشاورزی است که از لحاظ ظاهری به شکل عمود بر روی رودخانه قرار گرفته و با مسدود کردن جریان آب ،توانستند آب رودخانه را هم سطح با زمین های کشاورزی نمایند.

2.    برج کلاه فرنگی

برجی جهت نظارت بر مقدار و شدت جریان رودخانه در کنار رودخانه شاخته شده است .

3.    رودخانه دست کند گرگر

 از این رودخانه جهت آبیاری زمین های بالادست و کاستن حجم آب کارون استفاده می شده است و بیشتر جهت تکامل سازه آبی حفر شده است.

مجموعه آبشارها و آسیاب های آبی

یکی دیگر از شاخص های این محوطه وجود تعداد بسیاری آسیاب بادی است که از نیروی آب برای به حرکت در آوردن این آسیاب بهره می گرفتند.

 

مرتبط:

هشتم مارس، روز جهانی زن