همه چیز در مورد حمام قجر در قزوین

همه چیز در مورد حمام قجر در قزوین

  • مجله چتراتا
172

گرمابه تاریخی قجر از لحاظ موقعیت جغرافیایی در استان قزوین واقع شده است و این مکان به فرمان شاه عباس دوم ساخته شده است که در ابتدای امر به نام حمام شاهی معروف بود. این بنای تاریخی از سه بخش :میاندر ، سربینه ،گرمخانه تشکیل می شود و دارای مساحتی بالغ بر هزار و چهل وپنج متر مربع می باشد و دارای دوقسمت زنانه و مردانه است.

همه چیز در مورد حمام قجر در قزوین

گرمابه تاریخی قجر از لحاظ موقعیت جغرافیایی در استان قزوین واقع شده است و این مکان به فرمان شاه عباس دوم ساخته شده است  که در ابتدای امر به نام حمام شاهی معروف بود. این بنای تاریخی از سه بخش :میاندر ، سربینه ،گرمخانه تشکیل می شود و دارای مساحتی بالغ بر  هزار و چهل وپنج متر مربع می باشد و دارای دوقسمت زنانه و  مردانه است.

بررسی قدمت حمام قجر

مورخان و محققان به آثار و شواهدی دست یافتند که تاریخ ساخت این بنا را بسیار رمز آلود یافتند به طوری که مدارکی مبنی بر ساخت این بنا موجود است که با حروف ابجد وحالت شعر گونه نوشته شده است  و معماران این بنای تاریخی ،تاریخ ساخت حمام را در دل شعر جای داده اند تا از گزند حوادث و مفقودشدن در امان بماند.

ولی میتوان گفت که ساخت این بنا به سال هزارو هفتاد وپنج هجری قمری باز می گردد که شاه عباس دوم دستور ساخت آن را داده است .

اطلاعات معماری گرمابه قجر

درب ورودی این حمام به طرف جنوب می باشد و درب سمت غرب برای ورود بانوان تعبیه شده است که به واسطه یک راه پله مارپیچی به سربینه منتهی می شود.در قسمت سربینه شما حوضی را در وسط آن مشاهده خواهید کرد و همچنین شش طاق نما وشاه نشین در قسمت پلانی هشت ضلع به وسیله راهرویی به گرمخانه متصل می شود .در واقع عموم مردم از سربینه برای آماده شدن وتعویض لباس استفاده می کردند.

این حمام از طاق های رسمی بندی شده و کاشی کاریهای مزین تشکیل شده است وکف حمام به وسیله سنگ مرمر مشروف شده است.

 شکل ظاهری سربینه به صورت مستطیل است و از دو جناغ در قسمت غرب وشرق تشکیل می شود که به وسیله راهرویی به گرمخانه می رسد و این حمام دارای اتاقک هایی برای شستشو می باشد.

همچنین رسمی بندیها و یزدی بندیهای سقف ها زیبایی و جلوه دو چندانی به این حمام داده است و این حمام دارای سکوها وسنگ های بزرگ برای نشستن می باشد.

سرنوشت حمام قجر

این حمام تاریخی در سال هفتادونه،توسط میراث گردشگری وفرهنگی خریداری شد و بعد از مرمت ،تحت عنوان موزه مردم شناسی مورد استفاده قرار گرفت.این موزه هم اکنون از سه بخش تحت عنوان (مشاغل ، اقوام ، اداب و رسوم )تشکیل شده است و به وسیله مجسمه هایی به دید عموم گذاشته شده است.

 

مرتبط:

از گردشگری ماجراجویانه چه می دانید؟