معرفی تخت فولاد اصفهان

معرفی تخت فولاد اصفهان

  • مجله چتراتا
172

این اثر زیبا از لحاظ موقعیت جغرافیایی در استان اصفهان واقع شده است و به نوعی بیانگر هویت مذهبی وتاریخی این شهر می باشد. تخته فولاد بعد از گورستان وادی السلام در نجف و گورستان بقیع در مدینه،جزو بزرگترین و مقدس ترین گورستانهای جهان اسلام به شمار می رود.

معرفی تخت فولاد اصفهان

در این مطلب از چتراتا قصد داریم تا شما را با یک مکان جالب آشنا کنیم، جایی که مشاهیر معروف و محبوب زیادی را در خود جای داده است و به همین دلیل دارای ارزش های فرهنگی و تاریخی بسیاری می باشد.  پس بهتر است ما را در این بخش همراهی کنید.

تخت فولاد

این اثر زیبا از لحاظ موقعیت جغرافیایی در استان اصفهان واقع شده است و به نوعی بیانگر هویت مذهبی وتاریخی  این شهر می باشد. تخته فولاد بعد از گورستان وادی السلام در نجف و

گورستان بقیع در مدینه،جزو بزرگترین و مقدس ترین گورستانهای جهان اسلام به شمار می رود. همچنین دارای مساحتی بالغ بر هفتادوپنج هکتار می باشد و این مکان مقدس دارای نامهایی اعم از بابارکن الدین و لسان الارض می باشد .

علت نامگذاری تخت فولاد

 بهتر است بدانید که به دلیل قرار گرفتن مزار بابا فولاد حلوایی(یکی از عالمان وعارفان بزرگ در آن زمان ) در این مکان نام  وی را بر این مکان مقدس نهادند. همچنین روایت دیگری برای نامگذاری این مکان موجود می باشد و آن این است که وسعت این مکان مقدس در گذشته تا پل خواجو ادامه داشته است و معماری پل خواجو در زمانهای  قدیم  به گونه ای  بود که از چند سنگ بزرگ ویک تخته چوبی برای عبور تشکیل می شده است و نام آن در ابتدای امر تخته پل ها یا تخته پل لاد (لاد به معنای پل است) بوده است که طی گذر زمان تغییر کرده است وبه نام فعلی رسیده است.

قدمت  تخت فولاد

محققان به دلیل مزار یوش نبی در گورستان تخت فولاد ،قدمت آن را به دوران قبل از اسلام نسبت می دهند و تا مدتها قبل ، حصاری دور تا دور این تخت فولاد موجود بوده است که به سبک دیلمی می باشد و در قرنهای هفتم تا دهم هجری قمری از این مکان برای ریاضت وعبادت استفاده می کردند.

همچنین لازم به ذکر است که این مکان دارای آب انبار ی به نام رکن الملک می باشد که به دستور سلیمان خان رکن الملک ساخته شده است .بهتر است بدانید که در سال 73 هجری شمسی  این مکان را تحت عنوان اثر ملی ثبت کردند.

 عرفا و عالمان دفن شده در تخت فولاد اصفهان

شما با رفتن به این مکان مقدس با مزار عارفانی اعم از : آقا جمال الدین خوانساری، حسین عنقا ملقب به ملک الشعراء، بهاءالدین محمد اصفهانی معروف به فاضل هندی، حاج میرزا آقا امامی مینیاتوریست...  و افراد بزرگ و عارف دیگری که در این مکان آرامیده اند،روبرو می شوید.

تکیه های تخت فولاد و تقسیم بندی آنها

 این مکان مقدس دارای چندتکه می باشد که این تقسیم بندی برحسب معماری آنها بوده است:

تکیه های دوره صفویه تا قاجار

تکیه های دوره قاجار تا عصر حاضر

گلستان شهدای اصفهان

قبرستان مصلی

 

مرتبط:

مریخ نورد استقامت: از بدرقه در زمین تا فرود در مریخ