همه چیز در مورد روز جهانی گردشگری

همه چیز در مورد روز جهانی گردشگری

  • مجله چتراتا
172

این سازمان بخشی از بدنه عظیم سازمان ملل متحد است که در شهر مادرید اسپانیا مستقر است که پژوهش‌های مرتبط با جهانگردی دارد و سالیانه گزارش‌هایی دقیق در خصوص آمار گردشگری در سراسر جهان منتشر می‌کند. سازمان جهانگردی تلاش می‌کند به پیشرفت صنعت گردشگری به ویژه در جوامع کمتر توسعه یافته و توسعه نیافته کمک کند و سیاست‌ها و پیشنهاداتی جذاب برای توسعه پایدار گردشگری آنان ارائه دهد.

همه چیز در مورد روز جهانی گردشگری

امروزه گردشگری یکی از پرسودترین صنایع دنیا به شمار می‌آید و از اهمیت زیادی برخوردار شده است. حالا هر دولتی تلاش می‌کند تا با استفاده از منابع کشورش گردشگران بیشتری را به سمت خود بکشاند و میزان درآمدش را بالا ببرد. چند سالی‌ست سازمان جهانی جهانگردی تاسیس شده و در بهبود چگونگی پیشرفت این صنعت به دولتمردان یاری می‌رساند و به حل مشکلات موجود در این صنعت می‌پردازد.

سازمان جهانی جهانگردی چیست؟

این سازمان بخشی از بدنه عظیم سازمان ملل متحد است که در شهر مادرید اسپانیا مستقر است که پژوهش‌های مرتبط با جهانگردی دارد و سالیانه گزارش‌هایی دقیق در خصوص آمار گردشگری در سراسر جهان منتشر می‌کند. سازمان جهانگردی تلاش می‌کند به پیشرفت صنعت گردشگری به ویژه در جوامع کمتر توسعه یافته و توسعه نیافته کمک کند و سیاست‌ها و پیشنهاداتی جذاب برای توسعه پایدار گردشگری آنان ارائه دهد.

تاریخچه روز جهانی گردشگری

هرساله در روز ۲۷ سپتامبر ( ششم مهر ماه) ، روز جهانی گردشگری و توریسم برگزار می‌شود. هدف از نامگذاری این روز افزایش آگاهی جوامع بین‌المللی در مورد اهمیت توریسم و تأثیر صنعت گردشگری بر اجتماع، فرهنگ، سیاست و اقتصاد است.

در سومین جلسه آژانس در سال ۱۹۷۹ که در کشور اسپانیا برگزار شد UNWTO تصمیم گرفت تا روزی را به عنوان روز جهانی گردشگری و توریسم انتخاب کند. نهایت روز ۲۷ سپتامبر که سالگرد پذیرش و تصویب اساسنامه سازمان جهانی گردشگری بود به عنوان روز جهانی توریسم انتخاب شد و این روز به طور رسمی از سال ۱۹۸۰ اعلام شد. سازمان جهانی گردشگری که در حقیقت بخشی از سازمان ملل متحد است وظیفه تبلیغ و گسترش گردشگری و توریسم مسئولانه، پایدار و جهانی را در رأس اقداماتش قرار داده است.

شرحی بر جهانگردی

جهانگردی را می توان پديده­ ي مسافرت از محلي به محل ديگر و از كشوري به كشور ديگر، بدون در نظر داشتن قصد مهاجرت ، اشتغال يا اقامت مستمر،دانست. از ديد سازمان ملل نیز جهانگرد يا گردشگر كسي است كه كشوري غير از كشور محل اقامت خود را مورد بازديد قرار دهد، مشروط بر اين­كه، اين بازديد به منظور احراز هيچ­گونه شغل و كسبي نباشد و حداقل 24 ساعت و حداكثر سه ماه در كشور ميزبان توقف نمايد.

انواع جهانگردی

1.    جهانگردی تفریحی

این نوع جهانگردی  افراد یا دسته‌هایی را شامل می‌شود كه با هدف تفریح، استراحت، گذراندن تعطیلات از سرزمین خود به سفر می‌روند.

2.    جهانگردی درمانی

 شامل افرادی می‌شود كه برای استفاده از تغییرات آب و هوا، با هدف پزشكی و درمانی و استفاده از آبهای معدنی، اقدام به مسافرت می‌كنند.

3.    جهانگردی فرهنگی

 در این نوع جهانگردی نیز افراد برای آشنایی با فرهنگ و هنر و آداب و رسوم ملل مختلف، آثار تاریخی و مطالعه علمی، اقدام به سفر می‌كنند.

4.    جهانگردی مذهبی

هدف از این نوع جهانگردی زیارت اماکن مقدسه، بازدید از اماکن مذهبی مثل مساجد و کلیساها و معابد قدیمی، شرکت در مراسم عبادی و غیره

5.    جهانگردی ورزشی

 كه هر نوع مسافرتی را كه به منظور فعالیتهای ورزشی انجام می گیرد، شامل می‌شود؛ مانند كوهنوردی، شكار، شركت در مسابقات و تماشای مسابقات و...

6.    جهانگردی تجاری

 مثل مسافرتهایی كه افراد برای شركت در بازارها و نمایشگاهای كالا و صنایع تأسیسات كارخانه‌ای و نظایر آن انجام می‌دهند.

7.    جهانگردی سیاسی

 مسافرت به منظور شركت در جشن‌های بین‌المللی و مراسم خاص و كنگره‌ها و كنفرانسها را جهانگردی سیاسی می‌گویند.

شعار روز جهانی گردشگری 2020  : گردشگری و توسعه روستایی

سازمان جهانی گردشگری، شعار سال روز جهانی گردشگری در سال 2020 را به نام " سال گردشگری و توسعه روستایی " انتخاب کرده است؛ روزی که همه ساله در تاریخ 27 سپتامبر (6 مهرماه) جشن گرفته می شود.

برای بسیاری از جوامع روستایی، گردشگری به معنی ایجاد فرصت است. گردشگری در روستاها باعث ایجاد شغل و توانمندسازی اقتصادی به ویژه برای زنان و جوانان می شود. گردشگری به جوامع روستایی این امکان را می دهد تا از محیط طبیعی روستای خود در کنار فرهنگ و میراث تاریخی شان محافظت کنند.

روستاها برای رسیدن به این هدف، فرصت کسب تجربه های منحصربه‌فرد و خالص را در اختیار گردشگران قرار می دهند. این ویژگی گردشگری که باعث می شود روستاها کیفیت و اصالت خود را حفظ کنند و فراموش نشوند، موضوع اصلی بزرگداشت روز جهانی گردشگری در سال 2020 است

همچنین برای اولین بار در طول تاریخِ این سازمان، جشن روز جهانی گردشگری نه توسط یک کشور که توسط گروهی از کشورها برگزار می شود. کشورهای آرژانتین، برزیل، پاراگوئه، اروگوئه و شیلی که در کنار هم گروه کشورهای  مرکوسور  را تشیکل می دهند، میزبانی این رویداد را بر عهده دارند.

 

 

مرتبط:

لیستی از برترین هتل های شهر همدان