آشنایی با ساز و کار یک آژانس مسافرتی

آشنایی با ساز و کار یک آژانس مسافرتی

  • مجله چتراتا
172

آژانس مسافرتی، نقشی واسطه گرایانه دارا می باشد که به صورت شخصی و یا تجاری بخش های گوناگون صنعت گردشگری را به مشتریان ارائه می کنند.به طور کلی در اصطلاحات بازاریابی می توان گفت که آژانس ها،عامل واسطه ای هستند که از طرف مشتری،مقدمات لازم را برای سفر به وسیله عرضه کنندگان سفر فراهم آورده و در ازای آن از عرضه کنندگان کمیسیون و از مشتریان حق الزحمه دریافت می کنند.


آژانس مسافرتی، نقشی واسطه گرایانه دارا می باشد که به صورت شخصی و یا تجاری بخش های گوناگون صنعت گردشگری را به مشتریان ارائه می کنند.به طور کلی در اصطلاحات بازاریابی می توان گفت که آژانس ها،عامل واسطه ای هستند که از طرف مشتری،مقدمات لازم را برای سفر به وسیله عرضه کنندگان سفر فراهم آورده و در ازای آن از عرضه کنندگان کمیسیون و از مشتریان حق الزحمه دریافت می کنند.

 

وظایف آژانس های مسافرتی

 

این آژانس ها در واقع در زمان بندی برنامه ها، مسیریابی، اقامت، امور ارزی و قیمت ها، قوانین و مقررات، شناخت مقصدها و سایر جنبه های مسافرت و فرصت های سفر تخصص و مهارت دارند. در کل می توان آژانس های مسافرتی را متخصص و مشاوری دانست که می تواند در زمان و پول مشتری صرفه جویی کند.

  


 بیشتر بخوانید :

-  اجاره ویلا شمال

-  اجاره ویلا

-  اجاره ویلا در رامسر



بخش‌های تشکیل دهنده یک آژانس خدمات مسافرتی

 

امور مالی و حسابداری

 

شاید اولین و مهم‌ترین بخش آژانس پیش از شروع بهکار، بخش امور مالی و حسابداری باشد که اصطلاحا از آن بهعنوان “قلب آژانس” یاد می‌شود. پس از شروع بهکار آژانس نیز استخدام یک کارمند به‌عنوان صندوق‌دار آشنا به امور حسابداری که انجام امور مربوط به دریافت و پرداخت و ثبت تمامی دریافتی‌ها و پرداختی‌ها در سیستم را انجام دهد و صورت وضعیت فروش روزانه را ببندد، جهت تسهیل در انجام امور مالی و به‌عنوان بازوی اجرایی بخش حسابداری لازم و ضروری می‌باشد.

 

بخش فروش بلیط در آژانس‌ مسافرتی

 

در آژانس‌ها ،علاوه بر مدیر فنی، معمولا همکارانی که دوره فروش بلیط سیستمی را گذرانده‌اند در دو بخش فروش داخلی و خارجی که اصطلاحا به آن‌ها کانتر فروش گفته می‌شود.

مدیر فنی وظیفه نظارت بر نحوه فروش و ارتباط با مسافران کانترهای داخلی و خارجی و گرفتن گزارش فروش روزانه آن‌ها در پایان ساعت کار اداری را دارد.

به‌طور کلی اجرای تور خود به سه دسته تور داخلی (یک‌روزه و چندروزه)، تور خارجی و تور ورودی تقسیم می‌گردد که هر آژانس با توجه به سیاست کاری و امکانات و تخصص خود می‌تواند هر یک از این تورها را به‌طور تخصصی و یا با توجه به وسعت کاری و سرمایه گزاری مناسب، دو و یا هر سه نوع تور را اجرا نماید.


نقش تجارت الکترونیک در آژانس مسافرتی

 

با توجه به گسترش تجارت الکترونیک طی سالیان اخیر در صنعت گردشگری، بسیاری از آژانس‌های مجری از آژانس‌های فروش شناوری زیرمجموعه خود می‌خواهند که بر روی سایت فروش آنلاین آن‌ها فرم عضویت را پرکرده تا به آن‌ها نام کاربری و رمز عبور اختصاصی تعلق گرفته و از کانترهای آژانس فروش شناوری می‌خواهند که عملیات خرید تور و سایر خدمات را به‌صورت آنلاین انجام دهند و پس از تسویه کامل، به‌صورت آنلاین مدارک مربوط به سفر را از روی سایت دانلود کرده و به مسافر تحویل دهند.

 

نکاتی در مورد آژانس های مسافرتی

 

همانطور که گفتیم امروزه با گسترش خدمات آنلاین و استفاده همگانی از آن، امکان استفاده از قابلیت های رزرواسیون انلاین مجموعه های گردشگری وجود دارد.

البته اینترنت می تواند ابزار قدرتمندی در دست مشتریان باشد، زیرا اینترنت این امکان را می دهد که مشتری سوالات خود درباره مقصد را در این فضا جستجو کند. اما ذکر این نکته مهم است که مشتری باید دقیقا بداند که چه چیزی را و به چه نحوه ای جستجو کرده تا به نتیجه مطلوب برسد و از این رو آژانس مسافرتی در زمان طراحی سایت خود باید نهایت دقت و وسواس را در نظر بگیرند تا مخاطبینشان دچار سردرگمی نشوند.

 

دسته ندی انواع آژانس ها

 

در مجموع ، آژانس‌های مسافرتی بر اساس اینکه مجوزهای خود را از کدام سازمان دریافت کرده باشند به سه دسته آژانس‌های بند «الف»، بند «ب» و بند «پ»تقسیم می‌شوند.

آژانس‌ مسافرتی بند «الف» از سازمان هواپیمایی و بند «ب» از سازمان میراث فرهنگی و بند «پ» از سازمان اوقاف و حج و زیارت مجوز خود را دریافت می‌کنند. البته یک آژانس خدمات مسافرتی می‌تواند یک، دو یا هر سه مجوز را هم‌زمان دارا باشد. بدیهی است که برای دریافت هر یک از مجوزهای فوق ضوابط، قوانین و مقررات مرتبط با آن سازمان باید لحاظ گردد.

همچنین در پایان این مطلب ذکر این نکته ضروری است که اگر فردی که برای دریافت مجوز تاسیس آژانس به هر یک از سازمان‌های مربوطه مراجعه می‌کند، بخواهد به تنهایی و بدون نیاز به شراکت اقدام به تاسیس و دریافت مجوز نماید،آژانس تحت عنوان دفتر خدمات مسافرتی و شخص دارای مجوز به‌عنوان مدیر دفتر خدمات مسافرتی شناخته می‌شود اما اگر در قالب مشارکت با افراد دیگر و به‌عنوان نماینده شرکت ثبت شده تقاضای صدور مجوز نماید، باید مدارک مربوط به ثبت شرکت و روزنامه رسمی را نیز به سازمان مربوطه ارائه نماید که در این صورت آژانس تحت عنوان شرکت خدمات مسافرتی و دارنده مجوز به‌عنوان مدیرعامل شرکت خدمات مسافرتی محسوب می‌گردد.

 

منابع: مجلات اینترنتی ایرنا،گرداگرد،همشهری

مرتبط:

با دره و آبشار شگفت انگیز کشیت بیشتر آشنا شوید