گردشگری در روزگار نو

گردشگری در روزگار نو

  • مجله چتراتا
172

آن چه که با عنوان مفهوم گردشگری امروزه از آن یاد می شود،در واقع صنعتی است که در هر کشوری چرخه ی اقتصادی آن کشور را به تنهایی می تواند به طور چشم گیری به حرکت درآورد

آن چه که با عنوان مفهوم گردشگری امروزه از آن یاد می شود،در واقع صنعتی است که در هر کشوری چرخه ی اقتصادی آن کشور را به تنهایی می تواند به طور چشم گیری به حرکت درآورد ، زیرا این صنعت به عنوان اولین صنعت اقتصادی در جهان شناخته می شودو چنانچه کشوری هیچ گونه منابع طبیعی و ذخایری اعم از معدنی ، نفتی ، گازی وغیره نداشته باشد می تواند با تکیه بر محوریت این صنعت و زیر مجموعه های آن با جذب گردشگر از لحاظ اقتصادی و اجتماعی در جهان حرف اول را بزند . و آن چیزی که در مفهوم این صنعت معنا پیدا می کند مهندسی یک زنجیره ی ارزش ها در نظم ساختاری است زیرا در زیر مجموعه ی این صنعت بسیاری از مشاغل در آن جای میگیرند که وجود گردشگر و جذب آن ها کمک بسزایی به رونق این صنعت وایجاد کسب وکارهای متفاوت می شود..در واقع گردشگر حیات اصلی و شاهرگ گردشگری محسوب می شود. و براساس آن بازارهای جدید بین عرضه و تقاضا متفاوت  می گردد. در واقع با این اتفاق یک فرهنگ در بستر گردشگری فراهم می شود که به افرادمختلف وکل دنیا انتقال پیدا می کند زیرا گردشگری اگر چه یک صنعت اقتصادی است،اما بیش ترین تبادل فرهنگی در این صنعت رخ می دهد و کشورهای که از لحاظ اقتصادی جهان حرف اول را می زنند به نحوی دراین زمینه( فرهنگ) نیز خود را نسبت به دیگر کشورها متمایز می کنندو برتر میدانند همچنین در کشورهایی که دارای جاذبه ها، آثار و بناهای گردشگری با قدمت تاریخی می باشند ، تمایز فرهنگی نیز بیش تر به چشم می خورد. در واقع آن چه که ما به عنوان جاذبه های گردشگری در میهنمان داریم به خصوص آثار و بناهای تاریخی ، علمی و فرهنگی نمایان گر بخش اعظم  تاریخ، تمدن و فرهنگ ایرانی است که از دیرباز تاکنون نسل به نسل انتقال پیدا کرده و می تواند از لحاظ قدمت تاریخی ، فرهنگی و اصالت در جهان حرف اول را بزند.

با این روی با وجود این ویژگی ها، می توان جهت توسعه پایدار و بهره برداری هر چه بهتر از این صنعت با توجه به ابعاد گوناگون آن اعم از ورزشی ، فرهنگی ، تفریحی ، علمی و غیره در جهت توانمندسازی چرخه ی اقتصادی کشور استفاده کرد. و این همان بعد فرهنگی است ، که از مهم ترین دستاوردهای گردشگری و میراث فرهنگی هر کشور و ارتباطات مربوط به آن است . همان بعدی که اکثر کشورهای مطرح جهان مانند فرانسه ، ایتالیا و غیره به نحو احسن از آن بهره گرفته اند، زیرا اولین موردی که توجه یک گردشگر را در ارتباط با سفر به آن کشور جلب می کند، فرهنگ، تاریخ تمدن   واثار بر جای مانده آن است .

 


 بیشتر بخوانید :

-  اجاره ویلا شمال

-  اجاره ویلا

-  اجاره ویلا در رامسر



در سال 2017 از طرف سازمان جهانی گردشگری، گردشگری پایدار ابزاری برای توسعه نامگذاری شد که رسانه ها و فضای مجازی و موتور سرچ ها یکی از مهم ترین زیرساخت ها در ترویج این صنعت محسوب می شوند.

و این تغییر فرهنگی بر روی بخش های مختلفی مانند هنر، علم ، فناوری ، فلسفه ، موسیقی ، پوشاک و غیره تاثیر بسزایی داشته است. به طوری که برای بسیاری از گردشگران علاوه بر آداب ، رسوم ، سنت ، سبک زندگی و محیط طبیعی و بکر را از اصلی ترین و مهم ترین انگیزه ی سفر خودشان میدانند و این خواست و انگیزه به شکل فزاینده ای توسط ساکنان محلی و شرکت های توریستی ( داخلی خارجی ) با عناوین مختلفی چون گردشگری فرهنگی گردشگری و صنایع دستی ، گردشگری بومی و روستایی وغیره از آن یاد می شود که این امر باعث به وجود آمدن بوم گردی های جامعه محور با انگیزه های کاملاً متفاوت جهت کسب درآمد ، سود یا سوداگری شده و برای آن ها طرح ها و برنامه ریزی های حساب شده ای صورت گرفته است که این موضوع همان کالایی شدن فرهنگ نام دارد.

که از طریق اشکال و جلوه های مختلف و متنوع به متن زندگی وارد می گردد و هسته اصلی" توریسم "محسوب             می شود. بنابراین اثرهای اجتماعی ، فرهنگی و گردشگری شیوه ها و رویه هایی هستند ، که از طریق آن ها گردشگری تغییراتی را در نظام ارزشی و الگوهای رفتاری افراد، روابط خانوادگی و اجتماعی جوامع ، سبک زندگی جمعی ، مراسم ، آداب و رسوم سنتی ، کارکردهای نهادها و سازمان های اجتماعی سنتی به مرور ایجاد می کند.

مرتبط:

لیستی از بهترین هتل های شهر شیراز