هر
هتلی افتخارات و سابقه درخشانش را از تاریخچه خود و مهمانان مهمی که قبلا در آن
اقامت داشته اند به دست می آورد اما رتبه بندی که بر حسب تعداد ستاره صورت می گیرد
نشاندهنده پتانسیل بالقوه یک هتل در جذب مهمانان مهم است.
در
واقع هر هتلی بر اساس تعداد ستاره هایی که به آنها داده می شود دسته بندی می شوند.
در این رتبه بندی به صدها فقره از جزئیات مربوط به خدمات هتل ها توجه می شود.
در
واقع هتل ها بر اساس کیفیتی که دارند درجه بندی می شوند. این کیفیت بر اساس مشخصه
هایی نظیر خدمات رستوران هتل، تفریحات، چشم انداز اتاق ها، امکانات و سایز اتاق
ها، داشتن اسپا و خدمات ورزشی، موقعیت مکانی و موارد این چنینی ارزیابی می شود.
هتل های چهار ستاره
این
هتل ها معمولا فضای بزرگ و رسمی دارند. کارکنان این هتل ها آموزش های بیشتر و سخت
تری نسبت به هتل های درجه پایین تر می بینند و تامین راحتی و آسودگی میهمانان،
هدف اصلی کارکنان آنها می باشد. در این هتل ها فردی برای حمل کردن چمدان های
مسافران مشخص شده است و آنها را تا اتاقهایشان همراهی می کند. امکانات اتاق ها از
نور اتاق گرفته تا فضا و مبلمان باید از درجه متوسط، بالاتر باشند.
رستوران
هتل ها معمولا خدمات بیشتر و منوهای متنوع تری ارائه می کنند. خدمات تمیز کردن
اتاق ها در هر ساعت از روز که مسافر بخواهد صورت می گیرد. پارکینگ نیز معمولا در این
هتل ها وجود دارد. اغلب هتل های چهار ستاره دارای امکانات ورزشی و یک استخر
هستند. لابی هتل های چهار ستاره فضای بزرگتر و مبلمان بیشتری برای نشستن دارد.
هتل پنج ستاره
قطعا
این نوع هتل ها در ردیف اول قرار دارند . قوانین و استاندارد مربوط به هتل پنج
ستاره و کیفیت آن، همواره باید ثابت نگه داشته شود . این نوع هتل ها، باید بهترین
خدمات و امکانات را داشته باشند. این هتل ها فضای بزرگی دارند ، اتاق های متنوع با
امکانات متفاوتی نیز در آنها موجود می باشد. لابی این هتل ها بسیار بزرگ و لوکس
طراحی می شود ، موقعیت آنها نیز متغیر است، اما هتل های پنج ستاره نامدار معمولا
در مرکز شهر قرار دارند تا دسترسی به بسیاری از اماکن دیدنی شهر راحت تر امکان پذیر
باشد.
هتل
های پنج ستاره دارای باکیفیت ترین مبلمان و تختخواب هستند، حتی ملحفه های موجود در
اتاق ها نیز در امتیاز ستاره هتل نقش دارند. این هتل ها باید نهایت امکانات را
داشته باشند که اغلب شامل وجود VCR ،
لوازم بهداشتی با کیفیت ، دستگاه پخش کننده CD
و DVD ، مینی بار و سایر
امکانات اولیه اتاق ها نظیر حمام مجهز به سشوار ، حوله ، دمپایی ، خط تلفن ، تلویزیون
و … می باشند.
خدمات
تمیز کردن اتاق ها نیز در این هتل ها ۲۴
ساعته ارائه می شود. هتل های پنج ستاره معمولا باید امکانات ورزشی ، پارکینگ ،
خدمات نگهبانی و استخر داشته باشند. اغلب هتل های پنج ستاره دارای سه رستوران مجزا
با غذاهای متنوع می باشند. تعداد اتاق های این هتل ها باید بالای ۱۰۰ عدد باشد.
بیشتر بخوانید :
اتاق ها
هتل
های چهار و پنج ستاره، طبق بخشنامه می بایست محیطی لوکس و مجلل را برای مهمانان
خود فراهم کنند. تفاوت در محیط فیزیکی هتل های چهار و پنج ستاره فقط در برخی جزئیات
مربوط به اتاق های این هتل هاست.
همچنین اتاق های هتل های چهار ستاره نیاز های
اساسی مثل تخت خواب های لوکس، آویز ها و گیاه های طبیعی و غیره را فراهم می کنند
در حالیکه اتاق های یک هتل پنج ستاره به این موارد اکتفا نمی کنند. در اتاق های
هتل های پنج ستاره وسایل جانبی و تزئینی بیشتری به چشم می خورد از جمله گل های طبیعی
تازه، لیوان ها و وسایل پذیرایی لوکس، بهترین نوشیدنی ها، سیستم استریو و غیره.
خدمات
از
دیگر تفاوت های عمده بین هتل های پنج و چهار ستاره، خدمات آنهاست. در هتل های پنج
ستاره، خدماتی که ارائه می شود تا حد زیادی جامع تر بوده و پرسنلی که خدمت رسانی
های مربوطه را انجام می دهند نیز بسیار رفتار مناسب و بهتری دارند.
در
هتل های چهار ستاره پرسنل با ادب و احترام تمام رفتار می کنند، نوشیدنی های مکمل و
گوناگون برای مهمانان می آورند و در شرایط مناسب از نام مهمانان حین برخورد با
آنها استفاده می کنند. در هتل های پنج ستاره هیچ یک از درخواست های مهمانان بدون
پاسخ نمی ماند. به عبارت دیگر پرسنل هتل از شنیدن هیچ درخواستی از طرف مهمانان
تعجب نمی کنند و شوکه نمی شوند.
امکانات رفاهی
تفاوت
دیگر این دو نوع هتل در امکانات رفاهی آن است. در هتل های چهار و پنج ستاره شما
انتظار دارید که تمام چیزهایی که دوست دارید، در اختیارتان قرار داده شود و البته
ممکن است حتی قبل از ورودتان آنها را برایتان آماده کرده باشند.
تعداد دو خط تلفن ثابت در اتاق های هتل های چهار
ستاره وجود دارد و در هتل های پنج ستاره هم همین طور است و برخی مواقع تعداد خطوط
تلفن ثابت شاید بیشتر هم باشد. اتاق های تندرستی نیز باید برای مهمانان فراهم شود که
شامل امکاناتی چون هدفون شخصی، سیستم تلویزیون و آخرین نسخه مجلات محبوب باشد.
اما اینها تنها کمینه امکانات رفاهی است که از
هتل های چهار و پنج ستاره انتظار می رود. در هتل های چهار ستاره انتظار امکاناتی
چون سفارش خدمات به طور اتوماتیک و سیستمی که برنامه مهمانان را به طور اتوماتیک و
سروقت به آنها گوشزد کند، می رود. این در حالی است که در هتل های پنج ستاره تمام
امکانات رفاهی که بتوان فکرش را کرد، مهیاست از جمله اتاق مخصوص حیوانات اهلی،
حوله ها و البسه مخصوص و شخصی، خدمات نگهداری کودکان و غیره.
موقعیت و جایگاه
یکی
از ویژگی های هتل های پنج ستاره، این است که تجربه ای متفاوت برای مهمانان خود به
ارمغان بیاورند و از این رو باید در یکی از بهترین و زیباترین نقاط کشوری که در آن
قرار دارند، بنا شوند. برای همین اغلب هتل هایی که در مناطق زیبا و خارق العاده
بنا می شوند راحت تر می توانند در جدول رتبه بندی به رتبه هتل پنج ستاره برسند.
در
پایان و بطور خلاصه یک هتل پنج ستاره، ضمن دارا بودن کلیه شرایط هتلهای چهار
ستاره باید شرایط ذیل را داشته باشند:
پذیرش
۲۴ ساعت و به چند زبان زنده دنیا
پارکینگ
دارای خدمه و دربان
مبلهای
مجلل و زیبا در لابی
خدمات
عالی در کافیشاپ هتل
تقدیم
گل یا هدیه ضمن خوشآمد گویی به میهمانان
خدمات
رستوران هتل شبانهروزی
وجود اینترنت و رایانه بهصورت رایگان در تمامی اتاقها
وجود گاوصندوق و محلهای امن در همه اتاقها
منابع:
مجلات اینترنتی راهی نو، هتل ها، همگردی
دیدگاه ها