تالاب سوستان، یک جاذبه گردشگری در لاهیجان

تالاب سوستان، یک جاذبه گردشگری در لاهیجان

  • مجله چتراتا
172

این تالاب جذاب و دیدنی در روستای سوستان لاهیجان قرار دارد و از لحاظ موقعیت جغرافیایی در پنج کیلومتری شهر سرسبز لاهیجان و چهل ونه کیلومتری استان گیلان قرار دارد. این روستا در شمال آن کوه های بیجار و در جنوب آن شالیزار قرار دارد.

تالاب سوستان، یک جاذبه گردشگری در لاهیجان

در این مقاله از چتراتا قصد داریم تا شما را به سراغ  یک شهر زیبا و سرسبز ببریم،شهرلاهیجان که در استان گیلان قرار دارد و دارای مکان های دیدنی وجذاب بسیار می باشد و ما امروز در این مقاله به سراغ تالاب سوستان رفته ایم با ماهمراه باشید تا جذابیت های این تالاب را ازدست ندهید.

1.    تالاب سوستان دقیقا کجاست؟

این تالاب جذاب و دیدنی  در روستای سوستان لاهیجان قرار دارد و از لحاظ موقعیت جغرافیایی در پنج کیلومتری شهر سرسبز لاهیجان و چهل ونه کیلومتری استان گیلان قرار دارد. این روستا در شمال آن کوه های بیجار و در جنوب آن شالیزار قرار دارد.

2.    معنی واژه سوستان

سوستان  یک کلمه بومی است که مخفف سیستان می باشد .کلمه سیستان به دو بخش  سی و ستان تقسیم می شود که هریک معنای  خاصی دارد ،سی به زبان محلی به معنی کوه سنگ می باشد.

3.    قدمت این تالاب چند سال است؟

قدمت این تالاب حدودا صد سال می باشد و این تالاب را در زمانهای قدیم مردم بومی و محلی برای تامین آب مورد نیاز  شالیزارهای خود حفرکرده اند ولی امروزه آب این تالاب از طریق باران و رود کته شال  تامین می شود.

4.    تفریحات در تالاب سوستان

تماشای گل‌های نیلوفر آبی

این تالاب همانند تالاب انزلی پر است از نیلوفرهای آبی که یکی از زیباترین و جذاب ترین گل ها و گونه های گیاهی آبزی می باشند. البته لازم به ذکر است که شما هنگام دیدن این نیلوفرها از چیدن آنها خودداری کنید زیرا این حرکت باعث می شود که به اکوسیستم تالاب آسیب بزند و اگر هر فردی بعد از دیدن این تالاب یک نیلوفر آب با خود بچیند و ببرد بعد از مدتی تالاب عاری از  هرگونه نیلوفر خواهد شد.

گل نیلوفر آبی

این گل نماد ملی محسوب می شود  و یکی از نمادهای ایران باستان و استان کرمانشاه   میباشد و تنها در بعضی کشورها به صورت طبیعی رشد می کند.علاوه بر ایران در کشورهایی از قبیل تالاب‌های آب شیرین قاره آفریقا و منطقه استوا، کشورهای جنوب شرق آسیا مثل هند و سریلانکا شما میتوانید شاهد رشد طبیعی این گل زیبا باشید.در کشورمان ایران در تالاب هایی از جمله تالاب انزلی، پارک نیلوفر آبی و تالاب سلکه در نزدیکی صومعه‌سرا میتوانید نیلوفر آبی را نظاره گر شوید.

پرنده نگری

این تالاب علاوه برگونه گیاهی جذاب داری گونه جانوری زیبا هم است  که در فصل زمستان و پاییز این تالاب مکانی برای پرندگان مهاجر است که از بین تعداد زیاد این پرندگان میتوان به چنگر وخوتکا اشاره کرد که دیدن اینها برفراز تالاب  جذابیت خاص خود را دارد.

ماهیگیری

 همچنین این تالاب دارای گونه های متنوع ماهی می باشد که میتواند شما را به صید ماهی ترغیب کند. البته در فصل تابستان به دلیل کم شدن آب تالاب بهتر است از انجام مداوم این کار خودداری کنید.

پوشش گیاهی تالاب سوستان

شما در اطراف تالاب سوستان میتوانید جنگل‌های انبوه را مشاهد کنید که دارای درختان توسکا ،ماز و بید میباشد.در این تالاب بعد از رویش گل های زیبای نیلوفر آبی ،شما میتوانید پسته دریایی ببینید که در واقع اینها همان تخم های نیلوفر ابی هستند و به دلیل طعم ومزه نزدیک به پسته بدین نام مشهور شده است. این تخم حاوی ویتامین‌های B و C و چند ماده مغذی دیگر مثل فسفر و پتاسیم است و برداشت آن از اواخر مرداد ماه آغاز می شود.

بهتراست از فروش آن و برداشت بیش از حد آن خودداری کنید زیرا باعث از بین رفتن نیلوفر ابی می شود.

بهترین زمان سفر به تالاب سوستان

برای رفتن به این تالاب و دیدن نیلوفرهای آبی شما فقط سه ماه فرصت دارید که از اوایل خرداد تا اواخر شهریور را شامل می شود که رویش گل های نیلوفر ابی از اواخر تیر تا اواسط مرداد به اوج خود می رسد.ولی اگر بخواهیم از نظر آب وهوایی بگوییم این تالاب در بهار و پاییز آب وهوای مطبوع ودلپذیری دارد.

بهتراست بگوییم که در مورد این تالاب کمی اجهاف شد است وآنطور که باید به آن رسیدگی نشده و امکانات رفاهی در کنار این تالاب برای بازدیدکنندگان فراهم نشده است و این مکان فاقد هرگونه امکانات رفاهی و تفرحی از قبیل قایقرانی می باشد.

مرتبط:

آشنایی با قلعه سلاسل در شوشتر