از دیوار دفاعی گرگان چه می دانید؟

از دیوار دفاعی گرگان چه می دانید؟

  • مجله چتراتا
172

دیوار دفاعی گرگان دیوار دفاعی گرگان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب رود اترک و شمال بندر ترکمن واقع شده است .این دیوار به عنوان دیوار دفاعی همانند دیوار چین می باشد و کاربری آن دفاع از مرزوبوم کشور در برابر بیگانگان و دشمنان است و محققان احتمال می دهند که ساخت این دیوار سرخ همزمان با ساخت دیوار چین بوده است و هر دو برای مقابله و دفاع در برابر هجوم مهاجمانی از قبایل صحرا نورد به نام هپتال ها از شمال می باشد

از دیوار دفاعی گرگان چه می دانید؟

در این مطلب از چتراتا قصد داریم تا شما را با یک مکان تاریخی در استان گلستان آشنا کنیم. پیشنهاد میکنم این مقاله از چتراتا را از دست ندهید زیرا بسیار جالب و خواندنی می باشد،با ما همراه باشید.

دیوار دفاعی گرگان 

دیوار دفاعی گرگان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب رود اترک و شمال بندر ترکمن  واقع شده است .این دیوار به عنوان دیوار دفاعی همانند دیوار چین می باشد و کاربری آن دفاع از مرزوبوم کشور در برابر بیگانگان و دشمنان است و محققان احتمال می دهند که ساخت این دیوار سرخ همزمان با ساخت دیوار چین بوده است و هر دو برای مقابله و دفاع در برابر هجوم مهاجمانی از قبایل صحرا نورد به نام هپتال ها از شمال  می باشد .

نقطه آغازین این دیوار دفاعی از ساحل کمش تپه می باشد ولی برای نقطه پایانی آن اطلاعات موثقی موجود نمی باشد و فقط میتوان براساس احتمالات قله کوه علی‌آباد  ، مصب رود گرگان، روستای خوجه لر، کوه‌های گلیداغ  را به عنوان نقطه پایانی تلقی کرد.

علت مهم برای نبودن اطلاعات دقیق مبنی بر پایان این دیوار دفاعی شاید این موضوع می باشد که در گذشته آب دریای مازندران پایین تر از حالت فعلی آن بوده است و محققان پیش بینی کرده اند که مقداری ازدیوار به زیر آب رفته است.

علت شهرت دیوار دفاعی به نام مار سرخ چیست؟

دیواری که به طول حدودا دویست کیلومتر می باشد و در بین مردمان محلی و بومی به مار سرخ معروف است و شاید بدین دلیل است که عمده مصالح استفاده شده در این دیوار آجرهایی به رنگ سرخ می باشد و به علت طویل بودن آن همانند مار می باشد

قدمت دیوار  دفاعی گرگان

باستان شناسان براساس شواهدی که بدست آورده اند، قدمت آن را به سال های ۴۲۹ تا ۶۱۵ میلادی نسبت می دهند زیرا نام هخامنشینان ،ساسانیان،اشکانیان.. در اسناد کارشناسان مشاهده شده است.که بر همین اساس قدمت آن را تخمین زده اند.بیشتر محققان براین عقیده هستند که انوشیروان ساسانی این دیوار دفاعی طویل را ساخته است و مرمت و بازسازی این دیوار سرخ را به یک فرمانروای طبرستانی نسبت می دهند.

قلعه های پشت دیوار دفاعی گرگان

در پشت این مار سرخ، حدودا سی وشش قلعه کشف شده است که مساحت آنها بالغ بر پنج تا بیست هکتار می باشد و در قسمت شرقی تپه ماهور وبخشهای کوهستانی  شما قلعه های زیادی را در فاصله نزدیک به هم مشاهده خواهیدکرد که این قلعه ها علاوه بر بارو ،حصار،ارگ دارای خندق هایی هم بودند که از این خندق ها جهت آجر پزی استفاده می کردند وبزرگترین خندق کشف شده وسعتی بالغ بر سه هزار وسیصد هکتار دارد.همچنین در تمامی قلعه ها برجهای نگهبانی به صورت مدور بنا شده است.

بهترین زمان برای سفر به دیوار دفاعی گرگان

 بهتراست برای رفتن به این مکان اوایل بهار و پاییز را  انتخاب کنید که دارای آب وهوای معتدل تر و دلپذیرتر نسبت به دیگر فصول می باشد و در فصل تابستان و زمستان گرما و سرمای زیادی را تجربه خواهید کرد .

 

مرتبط:

همه چیز در مورد سیاه رودبار کتول