با روستای زیبای هوره بیشتر آشنا شوید

با روستای زیبای هوره بیشتر آشنا شوید

  • مجله چتراتا
172

نزدیک به نهصد روستا در چهارمحال و بختیاری وجود دارند ک هر کدام از لحاظ زیبایی و جاذبه های طبیعی ویژگی های خاصی داند و بعضی هم در این بین از قدمت تاریخی برخوردارند.روستای تاریخی هوره هم طبیعیت زیبایی دارد و هم دارای بافت تاریخیست.

با روستای زیبای هوره بیشتر آشنا شوید

نزدیک به نهصد روستا در چهارمحال و بختیاری وجود دارند ک هر کدام از لحاظ زیبایی و جاذبه های طبیعی ویژگی های خاصی داند و بعضی هم در این بین از قدمت تاریخی برخوردارند.روستای تاریخی هوره هم طبیعیت زیبایی دارد و هم دارای بافت تاریخیست.

معرفی روستای هوره

هوره در نزدیکی شهرسان سامان قرار دارد و رودخانه پر امتداد زاینده رود نیز از آن عبور می کند. قدمت این روستا به حدود هفتصد سال می رسد. با توجه به کوهستانی بودن این روستا ، ساخت و سازهای آن بصورت متراکم و معمولا تک طبقه ای است.نوع مصالح بکار رفته در آن هم از تیرهای چوبی با  دیوارهای کاهگلی است و بناهای جدیدتر در  آن هم از آهن و سیمان و گچ است.

زبان مردمان این روستا ترک قشقایی است و البته گفتمان فارسی با کودکان نیز رواج دارد. همچون دیگر ایرانیان، روستاییان هوره هم مسلمان و پیرو مذهب شیعه بوده و همچون سایرین با فرا رسیدن جشن های مذهبی و همچنین ایام سوگواری به برگزاری مراسم های مخصوص می پردازند.

بررسی معماری روستای هوره

از لحاظ معماری این روستا از دو بافت جدید و قدیمی تشکیل شده و بافت قدیم همان خانه های بهم چسبیده پلکانی است که نزدیک به رودخانه زاینده رود گرد هم امده اند و نمایی زیبا به این روستا بخشید اند. همچنین هوره دارای باغات بادام و گردو و هلو و گیلاس و انگور و از این قبیل میوه های خوشمزه می باشد.

نقاط گردشگری روستای هوره

حمام هوره

حمام هوره که قدمتی همانند عمر روستا دارد امروزه شرایط مناسبی ندارد و متولیان امر باید توجه بیشتری به آن بکنند تا بعنوان یک اثر تاریخی شان آن حفظ شود.

قلعه هوره

قلعه هوره در زمان قاجارها بنا شد و از همان ابتدا برای دفاع از روستا و مردمان آن در مقابل سارقان و دزدهای منطقه بود. از شواهد پیداست که این قلعه دارای هفت برجک نگهبانی با تعدادی نگهبان نیز بوده که امروزه تنها دو برجک از آن باقی مانده اند. همچنین این قلعه در محیط بیرون از روستا و بلندترین منطقه قرار گرفته است.

پل هوره

پل هوره هم یکی دیگر از جاذبه های گردشگری و بناهای دیدنی موجود در این روستای کوهستانی است که بر روی رودخانه زیبای زاینده رود بنا شده و دارای هفت دهنه می باشد.

خصوصیات گونه های گیاهی هوره

از لحاظ گیاهان کوهی در این روستا در فصل های خاص گونه هایی همچون ریواس، گل گاو زبون،پونه،اسطوخودوس،کتیرا و بسیاری دیگر از گل های دارویی رشد می کند.

بررسی گونه های جانوری هوره

همچنین در این روستا انواع گونه های جانوری نظیر مار، عقاب، گرگ، کفتار،گراز، کبک، خرگوش، روباه، شغال،خرس، مرغابی، موش صحرایی و کبوتر باغی به حیات سر می کنند.

جاذبه های فرهنگی

مراسم های جشن و  عروسی و عزا به صورت سنتی و با خصوصیات ایل قشقایی در این روستا انجام می شود.

نوع پوشش و خوراک اهالی روستا

 زنان و مردان روستای هوره کاملا سنتی پوش هستند و خوشبختانه، پشت به سبک لباس های محلی خود نکرده اند. پوشش مردان این روستا شامل گیوه، ،شال کمری، شلوار ایل بختیاری  و پیراهن ساده و بر روی آن از یک چوخا استفاده کرده و با گذاشتن یک کلاه نمدی با رنگ سیاه نیز از موقعیت اجتماعی خود در جامعه لرهای بسختیاری سخن می گویند.لباس زنان این روستا هم رنگین و دل نشین می باشد. در این روستای کوهستانی تا دلتان بخواهد می توانید با خوراکی و غذاهای سنتی و کاملا مغذی مواجه شوید که از جمله آنان بایستی به آش کشک و نان کاکلی اشاره نمود.

صنایع دستی روستا

رایج ترین صنایع دستی روستای هوره شامل قالی بافی،قالیچه و گلیم است. همچنین غذاهای محلی هوره شامل گردو پلو،تیمچه،طاس کباب و دلمه برگ مو و انواع آش مثل آش دوغ و آش کشک و کوفته بلغور می باشد.

محصولات دامی باغی زراعی روستا

شیوه کشت در این روستا بصورت دیمی و آبی است و مشتمل بر زراعت گیاهانی نظیر گندم و جو و نبات علوفه و سیب زمینی و حبوبات و محصولات دامی آن نظیر ماست و کشک و پنیر و دوغ می باشد.

 

مرتبط:

معرفی بهترین هتل های شهر یزد