آشنایی با عمارت زیبای فاضلی در ساری

آشنایی با عمارت زیبای فاضلی در ساری

  • مجله چتراتا
172

بسیاری از مسافرینی که به شمال می آیند این تصور را دارند که فقط در این خطه می توانند از جنگل و دریا لذت ببرند اما باید بدانند که بسیاری از شهرهای شمالی کشور مملو است از خانه های تاریخی و معماری های منحصر به فرد که با پرس و جو و کمی گردش در برابر چشم شما خودنمایی خواهند کرد. یکی از شهرهایی که تعدادی از این خانه‌های تاریخی را در خود جا داده است، شهر ساری است. با چتراتا همراه شوید تا شما را با یکی از این عمارت های زیبا آشنا کنیم.

آشنایی با عمارت زیبای فاضلی در ساری

بسیاری از مسافرینی که به شمال می آیند این تصور را دارند که فقط در این خطه می توانند از جنگل و دریا لذت ببرند اما باید بدانند که بسیاری از شهرهای شمالی کشور مملو است از خانه های تاریخی و معماری های منحصر به فرد که با پرس و جو و کمی گردش در برابر چشم شما خودنمایی خواهند کرد.

یکی از شهرهایی که تعدادی از این خانه‌های تاریخی را در خود جا داده است، شهر ساری است. با چتراتا همراه شوید تا شما را با یکی از این عمارت های زیبا آشنا کنیم.

قدمت عمارت فاضلی

از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری ایران و شهر ساری، عمارت فاضلی است. در واقع این عمارت زیبا متعلق به دوره قاجار و پهلوی بوده است زیرا دارای شیوه‌های تزیینی آجری در نمای داخلی حیاط، درب‌ها و پنجره‌هایی است که این تزئینات دارای ارزش تاریخی، هنری و فرهنگی منحصر بفردی می‌باشد.

با توجه به اطلاعات تاریخی صاحب این عمارت معلم بوده است و عمارت فاضلی متعلق به خاندان فاضلی‌ها بوده است.

بررسی اجزای اصلی عمارت فاضلی

عمارت فاضلی با زیر زمینش در کل سه طبقه دارد که در دوران خودش از معدود خانه های سه طبقه بوده است. همچنین در این عمارت سه حیاط وجود دارد که یکی در ضلع غربی و دیگری درضلع مخالف آن یعنی سمت شرق و آخری هم در سمت شمال بنا شده است و به حالت حیاط بیرونی و اندرونی خودنمایی می کند.

در ﻫﺮ ﻃﺒﻘﻪ‌ این عمارت ﻳﮏ سه دری یا همان ﺷﺎﻩﻧﺸﻴﻦ ﻭ یک اتاق در جهت شرقی آن قرار دارد.ﻧﻤﺎﻯ این ﺑﻨﺎ ﺁﺟﺮﻯ ﻭ البته ﺑﻨﺪﮐﺸﻰ ﺷﺪﻩ می باشد و ﺩﺭﻫﺎ ﻭ ﮐﺘﻴﺒﻪ‌ﻫﺎﻯ ﺑﺎﻻﻯ ﺁﻥ ﺩﺭ ﻗﺎﺏ‌ﻫﺎﻯ ﻫﻼﻟﻰ ﻭ ﻣﺴﺘﻄﻴﻞ ﺷﮑﻞ ﻭ ﻣﺰﻳﻦ ﺑﻪ ﻃﺮﺡ‌ﻫﺎﻯ ﺷﻤﺴﻪ‌ﺍﻯ ﻭ ﺳﺘﺎﺭﻩ‌ﺍﻯ ﺑﺎ ﺷﻴﺸﻪ‌ﻫﺎﻯ ﺭﻧﮕﻰ ﺍﺳﺖ.

پله‌های مرتفع

پله‌های عمارت فاضلی مرتفع هستند و به همین دلیل رفتن به طبقات بالا آسان نیست. علت این کار هم جلوگیری از هجوم نظامیانی بود که چکمه های بلند داشتن و پله بلند برای گام برداشتن این سربازان کار سختی بود. البته پله های استاندارد برای رفت و آمد ساکنین این عمارت هم تعبیه شده بود که امروزه چیزی از آنها باقی نمانده است.

بررسی حیاط‌های مجموعه

همانطور که در بالا اشاره کرده بودیم این عمارت سه حیاط در ضلع غربی و ضلع شرقی و سمت شمالی دارد و در بدو ورود می توانید حیاط اول را با حوضی چندضلعی در میان آن ‌بینید. دیوارهای دور حیاط این عمارت نیز طاق نماهای آجری دارد. همچنین با رفتن به پشت ساختمان می توان حیاط کوچکتری را نیز مشاهده کرد و از طریق پنجره های کوچک شاه نشین، می توانید حیاط سوم و شمالی را هم مشاهده کنید.

دیوارهای این حیاط‌ها حالت طاق‌نماهای هلالی‌ دارند که از طریق قاب مستطیلی محصور شده‌اند و بر روی این طاق‌ها می توان طرح‌های گلدانی و ستاره هشت‌پر را مشاهده کرد.

 

بررسی بام بنا

همانطور که می دانیم اکثر بام های شهرهای شمالی بخاطر بارندگی های شدید در طی سال بصورت شیب دار ساخته می شوند و از سفال های روی سقف هم بعنوان مصالح استفاده می شود. عمارت فاضلی هم از همین قاعده پیروی کرده است.

مسیر دسترسی به عمارت فاضلی

این عمارت زیبا واقع در ساری و خیابان اب انبار نو است که می توان از خیابان قارن و خیابان هجده نیز به آن دسترسی پیدا کرد. اگر مسیر خیابان قارن را پیش گرفتید باید از کوچه کنار حسینیه حاجی آباد به اب انبار نو برسید و اگر از خیابان هجده دی می خواهید به سمت عمارت بروید باید از خیابان خیام به داخل خیابان پنجم بروید و بعد از گذر از پیچ دوم به سمت راست، این عمارت زیبا را مشاهده خواهید کرد.

 

مرتبط:

همه چیز در مورد دارانداش مرند