بازگویی افسانه عقابکوه شهر تفت

بازگویی افسانه عقابکوه شهر تفت

  • مجله چتراتا
172

در روزگاهای قدیم عقابی بر فراز آسمانهای مغول، مشغول پرواز بوده است و بعد از کمی پرواز خسته می شود و بر روی سرزمین خشک وکویری فرود می آید ، این عقاب که از لحاظ ظاهری با عقابهای که تا به حال شنیده اید و دیده اید کاملا فرق می کند و دارای جثه بزرگ وقوی هیکلی است به طوری که بعد از فرود آمدن بر روی یک مکان خشک از شدت تشنگی تبدیل به یک تکه سنگ می شود و امروز این تکه سنگ بزرگ همان عقابکوه شهر تفت می باشد

بازگویی افسانه عقابکوه شهر تفت

در این مطلب از چتراتا قصد داریم تا شما را با یک افسانه تاریخی در سرزمینمان ایران آشنا کنیم که در واقع این افسانه ها تا حدودی بخشی از هویت ما به حساب می آیند. پس ما را در چتراتا همراهی کنید تا افسانه ای دیگر را با هم  بررسی کنیم.

روستای اسلامیه

روستایی سرسبز در دل کویر که به علت آبادانی و سرسبزی که دارد ،همانند بهشتی برای مردمان و اهالی آن منطقه به حساب می آید و در گذشته نام این روستا فراشاه بوده است که معنای آن برای مردمان این کویر (بهمانند یک بهشت است)، زیرا فراشاه به علت در برگرفتن کوه های زیادی از جمله شیرکوه میتواند مکان مناسبی برای فرار از گرما وسرزمینهای خشک وکویری آن منطقه شود.

یکی از مهمترین کوههای این منطقه که از لحاظ ظاهری شکل شمایل عجیبی دارد عقابکوه است که روایتها و افسانهای زیادی مینی بر این کوه وطرز شکل گیری آن موجود می باشد.

عقاب کوه

عقابکوه که از لحاظ موقعیت جغرافیایی در شهر تفت استان یزد قرار دارد و افسانه هایی مبنی براین کوه موجود است که باهم می شنویم:

در روزگاهای قدیم عقابی بر فراز آسمانهای مغول، مشغول پرواز بوده است و بعد از کمی پرواز خسته می شود و بر روی سرزمین خشک وکویری فرود می آید ، این عقاب که از لحاظ ظاهری با عقابهای که تا به حال شنیده اید و دیده اید کاملا فرق می کند و دارای جثه بزرگ وقوی هیکلی است به طوری که بعد از فرود  آمدن بر روی یک مکان خشک از شدت تشنگی تبدیل به یک تکه سنگ می شود و امروز این تکه سنگ بزرگ همان عقابکوه شهر تفت می باشد.

امروزه با سفر کردن به این شهر و دیدن این کوه پر ابهت قطعا شما  شگفت زده خواهید شد، زیرا این کوه کاملا شبیه به عقاب بزرگی است که تاحدودی نمی شود این داستان را افسانه قلمداد کرد. شکل ظاهری آن طوری است که گویی استاد کاران بسیازی وقت گذاشته اند و با دقت بال و پر این عقاب را بر روی کوه حجاری کرده اند.

قدمت عقابکوه

عقابکوه  حدودا دو هزار متر از سطح دریا ارتفاع دارد وکارشناسان و اساتید ژئومورفولوژیست قدمت این کوه مرتفع وبسیار زیبا را چند میلیون سال دانسته اند. البته به طور دقیقتر بخواهیم بگوییم به دوران دوم زمین شناسی باز می گردد و علت  پدید آمدن آن( حرکت پوسته زمین روی هم و بسیاری فعل وانفعالات حرفه ای که بین دانشمندان به کوهزایی مشهور است)  باعث به وجود آمدن این کوه مرتفع شده است.

پوشش گیاهی عقابکوه

بسیاری از افراد با رفتن به این منطقه و دیدن این کوه مرتفع تعجب می کنند، زیرا این کوه در روستایی سرسبز همانند بهشت واقع شده است ولی برروی کوه هیچ گونه پوشش گیاهی موجود نمی باشد ،علت این امر آن است که عقابکوه به دلیل آهکی بودن فاقد هرگونه پوشش گیاهی است و براساس گفته های کوهنوردان عقابکوه در دل خود حفره وغارهای کوچک وبزرگ بسیاری را جای داده است.

 

مرتبط:

جاذبه های گردشگری دامغان