معرفی پل بندلشگر شوشتر

معرفی پل بندلشگر شوشتر

  • مجله چتراتا
172

از قدیمی ترین شهرهای متمدن ایران میتوان به شهر شوشتر اشاره کرد که این شهر در طول جنگ از گزند حوادث در امان نبود و صدمات زیادی متحمل شده است ولی با این اوصاف همچنان جذابیت خود را دارد.در ادامه با چتراتا همراه باشید ا اطلاعات کامل تری ازاین شهر را به شما ارائه دهیم.

معرفی پل بندلشگر شوشتر

از  قدیمی ترین شهرهای متمدن ایران میتوان به شهر شوشتر اشاره کرد که این شهر در طول جنگ از گزند حوادث در امان نبود و صدمات زیادی متحمل شده است ولی با این اوصاف همچنان جذابیت خود را دارد.در ادامه با چتراتا همراه باشید ا اطلاعات کامل تری ازاین شهر را به شما ارائه دهیم.

تاریخچه پل بند لشکر شوشتر

این شهر جز شهر های متمدن قدیمی است و قدمت آن به ده هزار سال و حدودا به دوران ساسانیان بر میگردد . موقعیت جغرافیایی این شهر از سمت شمال به کوه‌های بختیاری و شهرستان دزفول، از غرب به دزفول و شوش دانیال، از شرق به مسجد سلیمان، از جنوب به اهواز و از جنوب‌شرقی به رامهرمز محدود می‌شود.

همچنین شهر شوشتر ازلحاظ مساحت سه هزاروپانصد کیلومتر مربع است که در نزدیکی رود کارون قرار دارد و این  پل سیزده دهانه دارد که امروزه یازده دهانه از آن باقی مانده و آب جاری در نهر داریون از این دهانه‌ها می‌گذرد.

هنگام قدم زدن اطراف این پل تلفیقی زیبا از طبیعت، تاریخ و معماری گذشتگان را می‌‌توان مشاهده کرد. طی تحقیقات انجام شده‌ وروایت هایی که موجود است ساخت این شهر متمدن را به هوشنگ پیشدادی نسبت میدهند که در صحت این موضوع کمی تردید وجود دارد.

این شهر کهن مدتها بعد توسط مغولان و تیموریان فتح شد و در دوره صفویه فردی به نام واخشتوخان از طرف دربار به حکمرانی شوشتر انتخاب شده است ،که  این شخص در شهر متمدن شوشتر آبادی‌های زیادی ایجاد کرد، که همین مساله باعث شده است که دربین عموم ملت شناخته شود ومحبوبیت پیداکند .

جاذبه های گرشگری شهر شوشتر

شهر متمدن شوشتر دارای جاذبه های تاریخی زیادی است که میتوان به آسیاب‌ها و آبشارهای شوشتر، مسجد جامع شوشتر، قلعه سلاسل و بقعه برابن مالک و پل بند لشکر اشاره کرد.

وجه تسمیه شهر شوشتر

آنچه که شوشتر را در استان خوزستان متمایز و جذاب کرده است ، آب روانی است که در دل این شهر جریان دارد که باعث تحول در دوره هخامنشینان  و ساسانیان گردیده است  و تحولی بس عظیم پدید آورده است. همین مساله مزید برعلت شده است تا بی‌نظیرترین آبشارها، شبکه‌های آبی و آثار تاریخی و زیبا  در این شهر کهن بنا شود. لازم به ذکر است که پل بند لشکراز مجموعه نظام آبی تاریخی شوشتر می باشد که جزو آثار سیزده گانه ثبت جهانی هم قرار گرفته است و این پل باستانی در تیر 78 به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسید.

نهر رقط همان آبی است که از این شهر عبور میکند و پلی که در این شهر قرار دارد به عنوان دروازه ورود لشکر اسلام در بین عموم مردم شناخته شده است،یعنی لشکریان اسلام با شکستن محاصره شوشتر و گذر از این پل وارد شهر شدند.

بهترین زمان رفتن به پل بند لشکر شوشتر

این شهر چون جزو شهرهای جنوبی می باشد، پس بهتر است که در فصل بهار وپاییز که هوا کمی معتدل است و آب نهر هم پرآب می یاشد به این شهر متمدن سفرکرد. البته در سایر فصل ها شما اذیت نمی شوید زیرا یک مجموعه تفریحی و خدماتی در جوار این پل تاریخی بر رونق بنا شده است که باعث شده است در تمامی فصول پذیرای گردشگران داخلی وخارجی باشد.

دانستنی‌هایی در مورد پل بند لشکر شوشتر

شما بعد از دیدن این شهر متمدن میتوانید از سایر جاذبه های جذاب این شهر دیدن کنید که ما چندی از آنها را به شما معرفی میکنیم:

مسجد جامع شوشتر

کافه موزه تارمه

بقعه امامزاده عبداله

هتل سنتی عمارت افضل

 

 

مرتبط:

معرفی غار ده شیخ یاسوج