از روستای لفورک چه اطلاعاتی دارید؟

از روستای لفورک چه اطلاعاتی دارید؟

  • مجله چتراتا
172

روستای لفورک از توابع شیرگاه می باشد و از لحاظ موقعیت جغرافیایی در شرق بابل واقع شده است و جزو روستاهای شهرستان سوادکوه به حساب می آید . این روستای تاریخی از زمانهای گذشته برای مردمان بومی و محلی ارزش بالایی داشته و بسیاری از نیازهای روستاهای اطراف در این روستای شگفت انگیز برطرف می شده است .

از روستای لفورک چه اطلاعاتی دارید؟

در این مطلب از چتراتا به سراغ یک روستای زیبا در استان سرسبز وخوش آب وهوای مازندران رفته ایم. روستایی تاریخی در دل یک جنگل سرسبز و شگفت انگیز ،پس برای دیدن این مکان زیبا ما را همراهی کنید.

روستای لفورک

روستای لفورک از توابع شیرگاه می باشد و از لحاظ موقعیت جغرافیایی در شرق بابل واقع شده است  و جزو روستاهای شهرستان سوادکوه به حساب می آید . این روستای تاریخی از زمانهای گذشته برای مردمان بومی و محلی ارزش بالایی داشته و بسیاری از نیازهای روستاهای اطراف در این روستای شگفت انگیز برطرف می شده است .

 همچنین داشتن امکاناتی همچون:دندانپزشکی، مدرسه،دفتر ثبت اسناد وطلاق،آهنگری ....باعث شده است که این روستا محل رفت آمد بسیاری از مردم از سایر روستاها باشد.

قدمت روستای لفورک

 روستایی که روزگاری قوم ایلاتی اهنگری در آن سکونت داشته اند و بدین جهت این روستا را روستای تاریخی می نامند، زیرا محققان و باستان شناسان در آن گورستانی پیدا کرده اند که دارای جسدهایی با سر دراز می باشد که متعلق به دوران عصر آهن سه می باشد که همین مساله خود به تنهایی نشان دهنده قدمت این روستا در کنار ارزش آن می باشد.

جالب است بدانید طی اکتشافاتی که در این روستا به عمل آمده است، این روستا با اینکه در عصر آهن بوده هیچ گونه سلاحی در آن یافت نشده است واین در نوع خود بی نظیر است و این در میان گورستان های عصر آهن منحصر به فرد است و نبود اسلحه خود گویای این موضوع است که در این روستا صلح و آرامش حکم فرما بوده است.

یکی دیگر از وجه تسمیه این روستا با سایر روستای این منطقه  وجود پوشش سفالی در گورستان می باشد. امروزه با احداث سدهای متعدد در این روستا باعث شده است که قسمت بسیاری از این قبرستان تاریخی به زیر آب برود که همین مساله باعث ناراحتی ونارضایتی مردمان این روستا شده است.

احداث سدهای متعدد در این روستا باعث شده است که قسمت بسیاری از این قبرستان تاریخی به زیر آب برود که همین مساله باعث ناراحتی ونارضایتی مردمان این روستا شده است.

لفورک سکونتگاه اصلی قوم ایلاتی و عشایری آهنگرها

روستای تاریخی و شگفت انگیز لفورک روزگاری محلی برای سکونت قوم عشایری و ایلاتی بوده است و از مهمترین ایلات این روستا ایلات آهنگری بوده است و از بزرگترین خاندن آهنگر استاد رامی را میشود نام برد.

 از این جهت اصالت این قوم در این روستا اثبات شده است، زیرا اجداد ونیاکان این قوم در این روستا به خاک سپرده شدهاند که روزگاری از ساکنان اصلی وقدیمی کوچروی لفورک بوده اند  وییلاق آنها لرزنه ،کاردیکلا،لاکوم.. بوده است.

 

مرتبط:

لیستی از بهترین هتل های شهر شیراز