آشنایی با دریاچه سراگاه تالش

آشنایی با دریاچه سراگاه تالش

  • مجله چتراتا
172

تالش از شهرهای شمالی کشور است که در غرب گیلان قرار دارد. این شهرستان از شمال به آستارا و از شرق به دریای خزر و از غرب با اردبیل و از جنوب با رضوان‌شهر همسایه است. تالش شهر طبیعت و جاذبه‌های دیدنی و تماشایی فراوانی دارد که می‌خواهیم به سراغ یکی از آن‌ها برویم.

آشنایی با دریاچه سراگاه تالش

گیلان زیبا  با طبیعت بهشتی اش و جاذبه‌های تماشایی، از مقاصد پرطرف‌دار گردشگران است. در واقع در هر یک از شهرهای این استان زیبا، مکان‌های دیدنی‌ وجود دارد که از سفر به آن‌ها پشیمان نمی‌شوید و جزو بهترین مسافرت‌های زندگی‌تان خواهد شد.

دریاچه سراگاه کجاست؟

تالش از شهرهای شمالی کشور است که در غرب گیلان قرار دارد. این شهرستان از شمال به آستارا و از شرق به دریای خزر و از غرب با  اردبیل و از جنوب با رضوان‌شهر همسایه است. تالش شهر طبیعت و جاذبه‌های دیدنی و تماشایی فراوانی دارد که می‌خواهیم به سراغ یکی از آن‌ها برویم.

مقصد موردنظر ما دریاچه سراگاه می باشد که جایی در میان کوه‌های تالش و در میان شالیزارهای برنج پنهان است. این دریاچه را می‌توانید در دهستان ساحلی جوکندان، روستای سراگاه و در ده کیلومتری شمال غرب تالش بیابید.

دریاچه‌ سراگاه، آبگیری کوچک

دریاچه سراگاه در اصل به‌صورت سه راه گاه نیز نوشته می‌شود و در حقیقت آبگیری کوچک می باشد که در دو استان شمالی، نمونه‌های مشابه آن زیاد وجود دارد. مردم محلی به این آبگیر سد خاکی نیز می‌گویند و به‌دلیل حضور گردشگران و استقبال مسافران به دریاچه‌ سراگاه معروف شده است. این دریاچه متعلق به مردمان روستا است که در آن به پرورش ماهی می‌پردازند و از منابع درآمدی آن‌ها محسوب می‌شود.

اما دلیل معروف شدن این دریاچه، خوش آب‌وهوا بودن آن و چشم‌اندازهای تماشایی آن می باشد که پای گردشگران را به این مکان باز کرده و آن را به یکی از مناطق پربازدید تالش کرده است.

 آب آبگیر سراگاه از چشمه‌های زیر زمینی متعددی تأمین می‌شود که در بستر این دریاچه قرار دارند و این آب چنان زلال و شفاف است که قابی دیدنی را از انعکاس مناظر اطراف، درختان و تپه‌ها ایجاد کرده است.

نکاتی در مورد دریاچه سراگاه

پیش تر گفتیم که این دریاچه در واقع آبگیری برای پرورش ماهی است و ملک خصوصی به شمار می‌رود.  پس امکان ماهی‌گیری در این دریاچه وجود ندارد، چون ماهی‌های آن پرورشی و منبع درآمد اهالی روستا است و آب تنی و شنا در این دریاچه ممنوع می باشد و امکان قایق سواری نیز وجود ندارد.

بهترین زمان بازدید دریاچه سراگاه

بدون شک هر فصلی در گیلان زیبایی های خود را دارد و دریاچه سراگاه نیز از این قاعده مستثنی نیست اما بهترین زمان سفر به سراگاه و دیدن زیبایی‌های آن، فصل‌های بهار و تابستان است که هم از دیدن طبیعت سرسبز و با طراوات و هم از هوای مطبوع و دلپذیر آن لذت خواهید.

 

مرتبط:

مشکلات شهر رامسر در زمینه گردشگری