آشنایی با قلعه سلاسل در شوشتر

آشنایی با قلعه سلاسل در شوشتر

  • مجله چتراتا
172

قلعه سلاسل از لحاظ موقعیت جغرافیایی در شهر شوشتر واقع شده است و در دامنه کوههای زاگرس قرار گرفته است و در بخش شمال غربی شوشتر در کنار رودخانه شطیط می باشد.

آشنایی با قلعه سلاسل در شوشتر


در این مطلب از چتراتا قصد داریم تا شما را با یک شهر زیبا  در جنوب کشور آشنا کنیم و یکی دیگر از آثار زیبای آن را باهم تجزیه وتحلیل نماییم .پس اگر دوست دارید شا هم با این مکان زیبا آشنا شوید مارا در این بخش یاری کنید.


قلعه سلاسل

قلعه سلاسل از لحاظ موقعیت جغرافیایی در شهر شوشتر واقع شده است و  در دامنه کوههای زاگرس قرار گرفته است  و در بخش شمال غربی شوشتر در کنار رودخانه شطیط می باشد.

نام سلاسل برگرفته از چه می باشد؟

لغت سلاسل برگرفته از نام ابی سلاسل می باشد که وی در قرن چهارم زندگی می کرد  و مشغول به تعمیر قلعه بوده است و این قلعه زیبا وتاریخی برای اولین بار به وسیله فتحعلی‌خان پسر واخشتوخان در قرن یازدهم هجری  مورد تعمیمر ومرمت قرار گرفته است و بعدها توسط محمدعلی میرزا دولتشاهی در سال هزار ودویست وسی وهفت مورد مرمت قرار گرفت.

معماری قلعه سلاسل

همانطور که از نامش پیدا است شما با رفتن به این مکان دژی را مشاهده خواهید کرد که دارای مساحت بسیار زیادی می باشد و از بخشهای مختلف اعم از : نقاره ‌خانه، حرم‌خانه ، حمام، شبستان ، باغچه، قورخانه ، سربازخانه، طویله، برج، ، و آشپزخانه تشکیل شده است.

قلعه سلاسل از لحاظ ظاهری به شکل بیضی نامنظم می باشد   که در قسمت غرب وشمال توسط رود کارون و از بخش جنوبی وشرقی به وسیله خندق پوشانده شده است.این مکان تاریخی دارای وسعتی بالغ بر پنج هتار می باشد  ودر بالای یک صخره مرتفع جای گرفته است.

قدمت قلعه سلاسل

محققان و باستان شناسان قدمت این بنای بارزش وتاریخی را براساس شواهد ومدارکی که بدست آوردند مربوط به سلسله هخامنشینان می دانند و در برخی کتب میتوانیم نسبت دادن این قلعه به سلسله ساسانیان هم ببینیم.

بخش‌های مختلف قلعه سلاسل شوشتر

قلعه تاریخی سلاسل دارای چند وجهه مختلف می باشد که شامل دو درب بزرگ است که یکی از دربها به سمت جنوب و دیگری به سمت جنوب شرقی باز می شود ،دری که در بخش جنوب شرقی بوده است برای سران نظامی می باشد و آنی که در  قسمت جنوب است برای تردد مردمان عادی استفاده می شده است.

دورتا دور قلعه خندقی حفر شده است که از آن در هنگام حملات نظامی استفاده می کردند و تمامی آن را با آب رودخانه پر می کردند ،لازم به ذکر است که در گذشته بر روی این خندقها پلی قرار داشته است که از ساروج ،ملات وسنگ شاخته شده است  ولی با گذر زمان این پل از بین رفته است.

بهتر است بدانید که این قلعه هم همانند سایر قلع ها دارای برج وبارو بوده است و در قسمت مرتفع آن شما میتوانید کوشک یا شاه نشین را ببینید.

 

مرتبط:

از ساحل درک در سیستان چه اطلاعاتی دارید؟