معرفی تنگه زیبای قاهان در قم

معرفی تنگه زیبای قاهان در قم

  • مجله چتراتا
172

تنگه قاهان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در مسیر جاده ی ساوه به سمت سلفچگان و در فاصله سی کیلومتری آن قرار گرفته است.این تنگه زیبایی دارد که هربیننده ای را در نگاه اول محسور خود می کند وآرامشی بس شگرف را به هربیننده ای هدیه می دهد.

معرفی تنگه زیبای قاهان در قم

در این مقاله از چتراتا به سراغ یک منطقه با آب و هوای مطبوع در نزدیکی شهر قم رفته ایم که این منطقه خوش آب و هوا میتواند گزینه مناسبی برای تعطیلات آخر هفته شما و بخصوص پایتخت نشین ها باشد که میتوانند با  طی کردن مسیر نه چندان طولانی به این منطقه برسند و از اقامت در آن لذت ببرند.

تنگه ی قاهان

تنگه قاهان از لحاظ موقعیت جغرافیایی  در مسیر جاده ی ساوه به سمت سلفچگان و در فاصله سی کیلومتری آن قرار گرفته است.این تنگه زیبایی دارد که هربیننده ای را در نگاه اول محسور خود می کند وآرامشی بس شگرف را به هربیننده ای هدیه می دهد.

تنگه ی قاهان دارای عرض یک الی دو متری است و عمق شکاف آن در برخی از مناطق تا هشت متر هم می رسد.عمق آب در تنگه قاهان به بیش از یک و نیم متر می رسد و به این ترتیب  می توانید در آن شنا کردن را هم تجربه کنید.

در واقع همین آب بوده است که باعث به وجود آمدن تنگه شده است و با گذشت زمان عامل فرسایش و به وجود آمدن اشکال زیبا بر روی دیواره تنگه شده است.

بهتراست بدانید که این تنگه دارای روستای خوش آب وهوا و بکری است که باعث شده است بازدیدکنندگان علاوه بر تنگه از دیدن این روستاهای یایلاقی بکر هم لذت ببرند. این منطقه شامل روستاهایی از جمله نویس،قاهان،:آغلک،بنابرو انجیله می باشد.

لازم به ذکر است که هر چقدر از تنگه قاهان دور می شوید و به سمت روستا می روید، کوهستانی بودن منطقه را بیشتر حس می کنید. به طوری که روستاهای انتهایی که شامل روستای نویس، کاسوا و انجیله است از لحاظ ظاهری به شکل پلکانی می شوند و کاملا خود را در دل کوهستان جای داده اند و همین مساله باعث شده است که گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به خود جلب کند.

علت سرسبزی تنگه قاهان به دلیل وجود رودخانه های فصلی و بیست قنات در تنگه و پانزده قنات در روستای انجلیه می باشد و این قناتها  از منابع مهم تامین آب  این منطقه می باشد.

گونه های گیاهی دشت قاهان

دشت موسیر در ییلاقات روستای انجیله در قاهان، دارای انواع گونه های گون، خارخاسک، سیرک، گزنه، قازیاقی و انواع سبزی های معطری همچون پونه می باشد که بارفتن به تنگه شما میتوانید هم ازاین سبزیجات بخرید و هم خودتان بچینید که لذت چیدن و خوردن دو چندان است.

بهترین زمان سفر به تنگه قاهان

تنگه قاهان منطقه ای است که در هر چهار فصل زیبایی منحصر به فرد خود را دارد به طوری که در فصل بهار شما شاهد انواع گل ها و عطر بیدمشک که شما را مست می کند، خواهید بود. در فصل تابستان نیز شما کاملا آب وهوای یک منطقه ییلاقی را تجربه می کنید و در فصل پاییز نیز رنگ طبیعت با شما حرف می زند و در فصل زمستان شما با یک دشت پوشیده از برف روبرو خواهید شد.پس نتیجه گیری ما این است که تنگه قاهان ، یک تنگه چهار فصل است.

 

مرتبط:

با روستای سیکا در نکا بیشتر آشنا شوید