باغ تیتو در بافق

باغ تیتو در بافق

  • مجله چتراتا
172

یکی از جذابترین وزیباترین باغهای این شهر که دارای معماری بی نظیر وطبیعت فوق العاده می باشد ،باغ تیتو است .این مکان تاریخی در زمانهای قدیم توسط فرمان حاکم در قرن سیزدهم میلادی ساخته شده است.

باغ تیتو در بافق

در این مطلب از چتراتا قصد داریم تا شما را به قلب کویر ببریم ویکی از شهرهای زیبا وتوریستی این نطقه را باهم بررسی کنیم . از زیبایی های منحصربه فرد و شگفت آور آن صحبت کنیم ،پس بهتر است ما را در این بخش همراهی کنید.

شهرستان بافق

شهرستان بافق ازلحاظ موقعیت جغرافیایی در استان یزد قرار دارد و این استان دارای جابذه های تاریخی و کهن بسیاری می باشد و اگر قصد سفر بدین مقصد را دارید حتما با دیدن اماکن تاریخی و با ارزش این استان با معماری منحصربه فرد آن شگفت زده خواهید شد.

باغ تیتو

یکی از جذابترین وزیباترین باغهای این شهر که دارای معماری بی نظیر وطبیعت فوق العاده می باشد ،باغ تیتو است .این مکان تاریخی در زمانهای قدیم توسط فرمان حاکم در قرن سیزدهم میلادی  ساخته شده است.

چرانام باغ تیتو را بر این مکان نهادند؟

به دلیل اتاقهای تودرتویی که در این باغ موجود است نام آن را تیتو نهادند که در لغت نامه دهخدا با آن لقب مرغ آبی را داده است.

قدمت باغ تیتو

محققان و باستان شناسان براساس شواهد ومدارک به دست آمده قدمت این باغ زیبا وتاریخی را مربوط به دوران حکومت صفویان میدانند. 

معماری و ویژگی های باغ تیتو

این باغ زیبا دارای مساحتی بالغ بر هزار مترمربع است که عمده مصالح استفاده شده در آن گل وخشت است و شما بارفتن به این باغ جذاب ،عمارتی را در مرکز آن مشاهده خواهید کرد  که بسیار دیدنی است.

  بخشهای اصلی باغ شامل : تالار، بادگیر و هشتی،  ، اتاق سریدار ، اتاق خان نشین و.. می باشد

که در هر قسمت از آنها به ویژه ایوانها  از گچ کاریهای بسیار هنرمندانه وزیبایی بهره گرفته اند و علت قرار گرفتن بادگیری هایی با ارتفاع سیزده متری ،تهویه هوا وخنک کردن داخل خانه بوده است و همچنین وجود حوضی در حیاط خانه باعث زیبایی عمارت و خنک کردن هوای اطراف عمارت می شده است و درختان انگور موجود در حیاط را سیراب می کرده است.همچنین این مکان تاریخی وزیبا در سال هشتاد به ثبت ملی رسیده است.

علت سرسبزی باغ تیتو

شاید برای شما هم سوال برانگیز باشد که چرا این باغ در دل کویر انقدر سرسبز مانده است؟ جواب آن این است که علت مهم آبادانی و سرسبزی این باغ وجود جریان دائمی آب قنات یوسف شاهی می باشد که باعث شده است سالها این باغ از هرگونه خشکسالی به دور بماند.

دیگر جاذبه های اطراف باغ تیتو

شما میتوانید در هنگام رفتن به این باغ  از جاذبه های اطراف آن اعم از :کمپ شن ،شادن بافق ، پارک آهن ، ارگ عبدالرضاخان و... دیدن نمایید ولذت ببرید.

 

مرتبط:

بوم گردی چیست ؟