دریاچه سرآب نیلوفر در کرمانشاه

دریاچه سرآب نیلوفر در کرمانشاه

  • مجله چتراتا
172

دریاچه سرآب نیلوفر از لحاظ موقعیت جغرافیایی در بیست کیلومتری منطقه سنجابی استان کرمانشاه واقع شده است .این دریاچه زیبا ودیدنی در دامنه کوه کماجار قرار دارد و دارای مساحتی بالغ بر هزار وچهارصد هکتار می باشد و ارتفاع آن را از سطح دریا بیست وپنج متر تخمین زده اند.

دریاچه سرآب نیلوفر در کرمانشاه

در این مطلب از چتراتا به سراغ یک جاذبه طبیعی در استان کرمانشاه رفته ایم که با دیدن این مکان بکر وخدادی روح وجسم شما تلطیف خواهد شد ،پس مارا در این مطلب همراهی کنید.

بررسی وجه تسمیه سراب و سرآب

سراب در واقع به آب وآبادانی گفته می شود که فقط در تصور وخیالات فرد می باشد وهیچ اثری در واقعیت ندارد اما سرآب را به مکانی نسبت می دهند که دارای آب وهوای خوش ودلپذیری می باشد  وبسیار پرآب است.این دو لغت از لحاظ تلفظ شبیه یکدیگر می باشند ولی از لحاظ نوشتاری ومعنای لغوی کاملا متضاد می باشند.

دریاچه سرآب نیلوفر کرمانشاه

دریاچه سرآب نیلوفر از لحاظ موقعیت جغرافیایی در بیست کیلومتری منطقه سنجابی استان کرمانشاه واقع شده است .این دریاچه زیبا ودیدنی در دامنه کوه کماجار قرار دارد و دارای مساحتی بالغ بر هزار وچهارصد هکتار می باشد و ارتفاع آن را از سطح دریا بیست وپنج متر تخمین زده اند.

همچنین عمق این دریاچه در جاهای مختلف متفاوت می باشد به طوری که در عمیق ترین قسمت به سی ودومتر هم میرسد .از مزایای این دریاچه میتوان گفت که :دریاچه سرآب نیلوفر باعث شده است که آب وهوای بسیار معتدلی در آن حوالی حاکم شود و زمین های اطراف به وسیله این دریاچه آبیاری وسیراب می شوند.

 

ویژگی های  منحصربه فرد سرآب نیلوفر

 از ویژگی های منحصر به فرد و جذاب  سرآب نیلوفر میتوان به  وجود گل های نیلوفر آبی بر روی این دریاچه اشاره کرد . در واقع قسمت اعظم معروفیت و محبوبیت این دریاچه به خاطره وجود گل های نیلوفر بر سطح آب می باشد.

گل های نیلوفر عموما در فصل بهار و تابستان برگهایشان رشد می کند و بعد شروع به گل دادن می کنند که رنگ گل هاشان هم سفید می باشد. بهتر است بدانید که این دریاچه علاوه برگل های سفید جذاب ،دارای آب زلالی هم می باشد که شما میتوانید ساقه های  این گل های جذاب را در درون آب مشاهده کنید.

این گل های نیلوفر که گاهی اوقات بر روی آب شناور می شوند، متوانند منظره جالبی را برای شما ایجاد کنند.همچنین شما متوانید با قایق هایی که بر روی این دریاچه تعبیه شده است به دل دریاچه بروید واز نزدیک به زیبایی این گل ها پی ببرید و آنها را لمس کنید.شما بارفتن به این منطقه ودیدن این دریاچه زیبا قطعا حیرت انگیز خواهید شد وخاطراتی را ثبت خواهید کرد که در کمترجایی  قابل مشاهده  وثبت خواهد بود

منبع تامین آب سرآب نیلوفر

 منبع تامین آب دریاچه نیلوفر کرمانشاه قرار گرفتن چشمه های جوشان در اعماق دریاچه می باشد و البته روایتهای موجود است مبنی بر اینکه غارههایی در اعماق این دریاچه قرار دارند که البته صحت وسقم این قضیه اثبات نشده است.

روایت دیگری هم موجود می باشد مبنی بر اینکه گنجینه بسیار با ارزش از پادشاه ساسانی که خسرو پرویز بوده است در بستر این دریاچه حفر شده است و این روایت هم در حد داستان و افسانه می باشد.سرآب نیلوفر به دلیل قرار گرفتن دراستان کرمانشاه  معمولا از آب وهوای خوب و دلپذیری برخوردار است و به دلیل بارش های متعدد و مناسب این مطقه بیشتر اوقات سال پر آب می باشد.

گونه های جانوری دریاچه سرآب نیلوفر

بهتر است بدانید که در این دریاچه موجوداتی از قبیل ماهی سونگ طلایی و بسیاری از پرندگان مهاجر  زندگی می کنند که در نوع خود بی نظیرند.

بهترین زمان رفتن به دریاچه نیلوفر

بهتر است برای رفتن به این دریاچه فصل بهار وتابستان را انتخاب کنید تا موفق به دیدن این گل های سفید زیبا شناور بر سطح دریاچه شوید. البته لازم به ذکر است که آب وهوای این دریاچه در فصول مختلف دلپذیر می باشد وتنها تفاوت آن بودن ونبود گل های نیلوفر در فصول محتلف است.

مرتبط:

توسعه پایدار چراغ جاودان گردشگری