معرفی قلعه تاریخی کرشاهی در اصفهان

معرفی قلعه تاریخی کرشاهی در اصفهان

  • مجله چتراتا
172

قلعه مستحکم وتاریخی کرشاهی از لحاظ موقعیت جغرافیایی در استان اصفهان واقع شده است. این بنای زیبا و تاریخی که امروزه در میان سکوت کویر قامتی خمیده پیدا کرده است ،در زمانهای قدیم سپاه ایران را در برابر حملات مغول محفوظ نگاه داشته است که بعدها به عنوان مکانی برای یاغیان و راهزنان تبدیل شد.

معرفی قلعه تاریخی کرشاهی در اصفهان

قلعه مستحکم وتاریخی کرشاهی از لحاظ موقعیت جغرافیایی در استان اصفهان واقع شده است.  این بنای زیبا و تاریخی که امروزه در میان سکوت کویر قامتی خمیده پیدا کرده است ،در زمانهای قدیم سپاه ایران را در برابر حملات مغول محفوظ نگاه داشته است که بعدها به عنوان مکانی برای یاغیان و راهزنان تبدیل شد.

بزرگترین بنای خشتی

این بنای زیبا امروزه به عنوان بزرگترین بنای خشتی جهان به شمار می آید  که البته در گذشته این عنوان را به ارگ بم نسبت میدادند.

قدمت قلعه کرشاهی

محققان پایه و اساس این بنای تاریخی را متعلق به دوران پیش از اسلام می دانند که وقایع بسیار مهمی را در زمانهای مختلف از سرگذرانده است .

کرشاهی ؛ نگین خشتی کویر

قلعه  کرشاهی یا دژ کرشاهی که دارای شالوده ای بسیار کهن می باشد و در زمانهای گذشته به نام های گهرشاهی یا قلعه دزدها معروف بوده است.همچنین روستایی در کنار این قلعه به همین نام موجود بوده است و این روستا به دلیل اینکه بارها مورد سرقت واقع شد باعث شد که امروزه خالی از سکنه شود .

قلعه کرشاهی آخرین بار توسط " نائب حسین کاشیکه وی یکی از یاغیان در اواخر دوره قاجار بوده است ،مورد مرمت قرار گرفته است و به عنوان یک دژ مستحکم در مقابل راهزنان کربردی مهم داشت.

معماری منحصر به فرد قلعه

قلعه کرشاهی دارای مساحتی بالغ بر هشت هزار مترمربع است و عمده مصالحی که برای ساخت آن استفاده شده است خاک شن دار دامنه کوه می باشد و هیچ گونه تزیینی در آن به کار گرفته نشده است .این بنا از لحاظ ظاهری مربعی شکل است که طول هرضلع آن دویست وده متر می باشد و حدودا ده اتاق تابستانی دراین قلعه موجود است که مساحت هرکدام از آنها ده متر مربع می باشد.

همچنین در قسمت جنوب قلعه ورودی و خروجی قرار داده شده است و یک راه گریزی به خارج از قلعه در قسمت جنوب ساخته شده است. قلعه کرشاهی به دلیل اینکه مکانی برای دفاع در مقابل حملات دشمنان و راهزنان بوده است ، دو دیوار با فاصله پنج متر از هم ،دورتادور قلعه ساخته شده است که بین این دو دیوار خندقی حفر شده است که این خندق را پر از آب میکردند تا دشمنان نتوانند وارد قلعه شوند وتصاحب کنند.

البته یه برجک نگهبانی هم در هر ده متر برای تیراندازی دورتا دور قلعه ساخته شده بود.

مهمترین عامل پیروزی در مقابل مغولها، قلعه کرشاهی

در زمانهای قدیم مغولها به ایرانیان حمله می کنند و به محاصره قلعه کرشاهی دست می زنند و به خیال اینکه سربازان درون قلعه بعد از چند روز مقاومت و تمام شده غذا  و آب ناچار به تسلیم میشوند، ولی خداروشکر این اتفاق هرگز نیافتاد وسربازان ایرانی باید پیروزی خود را در این نبرد مدیون این دژ دفاعی مستحکم و ذکاوت به کار رفته در معماری آن باشند .زیرا این دژ مستحکم دقیقا در جایی بنا شده است که شما با حفرکردن حدودا پنج متر به آبهای زیرزمینی دست خواهید یافت و تونل های که در زیر قلعه تعبیه شده بود توانست در مقابل حملات مغول بسیار مفید واقع شوند و آنها از این طریق به قوم مغول شبیخون زدند و این قوم را به محاصره در آوردند.

مرتبط:

لیستی از بهترین هتل های اصفهان