معرفی باغ پهلوان پور مهریز

معرفی باغ پهلوان پور مهریز

  • مجله چتراتا
172

باغ پهلوان پور از لحاظ موقعیت جغرافیای در مهریز استان یزد واقع شده است و شامل چند روستا می باشد که به این روستاها در گذشته مهریجرد و انوشیروان مهرنگار میگفتن . همچنین این باغ زیبا در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

معرفی باغ پهلوان پور مهریز

در این مطلب از چتراتا قصد داریم تا شما را با یک مکان سرسبز دراستان کویری کشورمان آشنا کنیم که بی شک میتواند در عین تضادی که دارد از زیبایی وجلوه خاصی برخوردار باشد. پس چتراتا را در این بخش یاری کنید.

علت نام گذاری این شهر به مهریز

دختر انوشیروان بنام مهرنگار، دستور ایجاد قناتهایی را در این منطقه داد که همین قناتها خود عامل به وجود آمدن آبادی در این شهر بود که نام این آبادی و روستا را  (مهرگرد )نامیدند و این نام در گذر زمان به مهریجرد تبدیل شد و بعدها عنوان مهریز را به خود گرفت و تا به امروز نام مهریز را براین منطقه نهادند.

آشنایی با باغ پهلوان پور مهریز

باغ پهلوان پور از لحاظ موقعیت جغرافیای در مهریز استان یزد واقع شده است و شامل چند روستا می باشد  که به این روستاها در گذشته مهریجرد و انوشیروان مهرنگار میگفتن . همچنین این باغ زیبا در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

محققان قدمت این باغ زیبا را به سلسله ساسانیان نسبت داده اند که حدودا دارای هزاروششصد سال قدمت می باشد و از لحاظ جغرافیایی در جنوب شرقی شیرکوه و جنوب یزد قرار گرفته است.

طبق گفته محققان این باغ توسط دختر انوشیروان ساسانی که نامش مهرنگار بوده است ،احداث گردیده است  و وی دستور ایجاد قناتها را در این منطقه داده که همین قناتها مهمترین عامل آبادانی این منطقه می باشد.

باغ پهلوان پور از زیبایی وجذابیت بالایی برخوردار است و امروزه از آن به عنوان هتل استفاده میکنند.

مشخصات باغ پهلوان پور مهریز

شما با رفتن به این مکان در بدو ورود گوشتان با صدای جوی آب به آرامشی شگرف دست می یابد که روحتان را نوازش می دهد و آب موجود در این نهرها که از زیر درختان تنومند چنار می گذرد وبه آنها جان تازه ای می بخشد.

بهتر است بدانید که این باغ شامل شانزده حقابه است که هر دوازده روز یکبار به آن تعلق می گیرد و زمان مختص به هریک حدودا ده دقیقه می باشد.درختان خرمالو ،بادام ،انار  به زیبایی هر چه تمامتر این باغ افزوده است.

در قسمت ورودی شما اصطبل ،برج ،کاهدان را خواهید دید که هریک متعلق به زمان قاجاریه است  ولی تزیینات موجود در این بنا به سلسله زندیه اختصاص دارد.

به بنای موجود در این باغ  شربت خانه یا کوشک می گویند که مشتمل بر دوطبقه است و مختص به زمان قاجاریه میباشد و بخشهای مختلف این شربت خانه شامل :گوشواره ها ،تالار ، حوضخانه و... می باشد.

علاوه بر شربت خانه قسمت دیگری در این خانه به نام زمستان خانه موجود است که از لحاظ قدمت بسیار قدیمتر از بقیه اجزای خانه می باشد و قدمت آن به سلسله پهلوی باز می گردد و این بنا شامل یک طبقه می باشد که از مطبخ ،اتاق نشیمن ،پستو ... تشکیل شده است  و عمده استفاده از این قسمت فصل زمستان بوده است.

 

مرتبط:

گردشگری و عوامل دلسردی