همه چیز در مورد پارک سیفیه ملایر

همه چیز در مورد پارک سیفیه ملایر

  • مجله چتراتا
172

در این مطلب از چتراتا به سراغ یک مکان طبیعی و تاریخی در استان همدان رفته ایم که هم از لحاظ زیبایی و هم از منظر تاریخی بودن، چیزی کم از پارکهای اصفهان و شیراز ندارد. پس بهتر است برای آشنایی با این مکان طبیعی ما را همراهی کنید.

همه چیز در مورد پارک سیفیه ملایر

در این مطلب از چتراتا به سراغ یک مکان طبیعی و تاریخی در  استان همدان رفته ایم که هم از لحاظ زیبایی و هم از منظر تاریخی بودن، چیزی کم از پارکهای اصفهان و شیراز ندارد. پس بهتر است برای آشنایی با این مکان طبیعی ما را همراهی کنید.

پارک سیفیه ملایر

پارک سیفیه از لحاظ موقعیت مکانی در شمال شرقی شهر ملایر استان همدان واقع شده است. همچنین این پارک در مساحتی بالغ بر ده هکتار بر روی دامنه کوه گرمه احداث شده است.بر اساس مدارک و شواهدی که موجود است گفته می شود، روزگاری یکی از نوادگان فتحعلی شاه ،هنگام برگشت از تهران به ملایر تصمیم میگرید در میانه راه جایی را برای استراحت انتخاب کند ،وی هنگام استراحت در شهر ملایر بود که پی می برد این شهر از لحاظ امکانات در سطح پایینی است ومردمان فقیر زیادی دارد و به همین دلیل این شهر را از دولت خریداری می کند و شروع به ساخت و ساز بیمارستان ،مدرسه، امکانات رفاهی ،.. میکند و سپس در سال هزار وسیصد وچهار پارک سیفیه را در دامنه گرمه احداث می کند و اخر سر این پارک در سال  هزار وسیصد وهشتاد وچهار در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

بررسی قدمت پارک سیفیه

محققان ارزش و قدمت این پارک تاریخی را بالغ بر چند هزار سال می دانند و برخی آن را به دوره حکمرانی سلسله قاجار نسبت می دهند.

علت نامگذاری این پارک به سبک ایتالیایی

پارک سیفیه را از این جهت سیفیه می نامند، زیرا برای مردمان بومی و محلی ملایر این نام یاد آوار آبادانی که میرزا سیف‌الدوله در این شهر ایجاد کرد  و به دلیل طراحی مهندسین ایتالیایی سبک این پارک را به سبک ایتالیایی نسبت می دهند.

معماری پارک سیفیه

 این پارک شاهکاری از هنر و معماری ایران باستان می باشد. مهندسان و معماران ایتالیایی این پارک را از لحاظ ظاهری به شکل بیضی و صلیبی ساخته اند که در واقع همانند پارک های ایتالیایی می باشد. البت ناگفته نماند که معماری قاجار و دوران صفویه هم در ساخت این پارک جذاب، کاربرد داشته است.

بهتراست بدانید که برای سیراب کردن درختان و فضای سبز این پارک و همچنین استخرهای موجود در سیفیه ،از قناتی که مقنیان یزدی به دستور میرزا سیف الدوله حفر کردند ،استفاده می شود و آب این قنات به پارک  سیفیه انتقال داده می شود.

دریاچه مصنوعی سیفیه

 وجود یک دریاچه ای مصنوعی بزرگ با امکانات تمام و کمال باعث شده است تا گردشگران ساعات زیادی را در این مکان سپری کنند و اوقات خوشی  را بر روی قایق های این پارک رقم بزنند.

جاذبه های پارک سیفیه

این پارک تاریخی جزو کهن ترین و قدیمی ترین پارک های ایران به حساب می آید و دارای شهر بازی، سینمای چهار بعدی ،  حوضچه‌ها و آبنما ،  جنگل مصنوعی بر روی تپه‌ها  ، آبشار.. می باشد.

 

 

مرتبط:

لیستی از بهترین هتل های شهر اهواز