همه چیز در مورد جهانگردی مجازی

همه چیز در مورد جهانگردی مجازی

  • مجله چتراتا
172

گردشگری مجازی یا جهانگردی مجازی یا گردشگری الکترونیک، صنعت جدیدی است که عمری کمتر از ۲۰ سال دارد. این گردشگری را می توان به معنای حضور در سرزمین دیجیتالی اطلاعات و ارتباطات و شبکه گسترده جهانی قلمداد کرد که امکان مشاهده اطلاعات صوتی، تصویری و متنی را از دنیای واقعی اطراف ما در اختیارمان می گذارد.


گردشگری مجازی یا  جهانگردی مجازی یا گردشگری الکترونیک، صنعت جدیدی است که عمری کمتر از ۲۰ سال دارد. این گردشگری را می توان به معنای حضور در سرزمین دیجیتالی اطلاعات و ارتباطات و شبکه گسترده جهانی قلمداد کرد که امکان مشاهده اطلاعات صوتی، تصویری و متنی را از دنیای واقعی اطراف ما در اختیارمان می گذارد.

در واقع دور دنیا با یک کلیک، آرزویی بود که امروزه از مرحله آرزو به حقیقتی غیر قابل انکار مبدل شده است. با استفاده از سایت های موزه ها و اماکن باستانی جهان می توان به دنیای اطلاعات متنی و تصویری از نمادهای تاریخ باستان دست یافت.

جهانگردی مجازی، روز به روز وسعت فعالیت های خود را بیشتر میکند. سال به سال بر شمار گردشگرانی که از خدمات فوق العاده این نوع گردشگری برای انتخاب مقصدهای گردشگری، رزرو مکان های اقامتی و همچنین آشنایی با جاذبه های گردشگری و شکم گردی و لاکچری  گردی شهرهای دنیا استفاده میکنند، افزایش می یابد و این فرصت خوبی برای کارآفرینان در عرصه سایبر توریسم است که از سومین صنعت پولساز دنیا، برای درآمد زایی پایدار بلند مدت بهره بگیرند.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که این نوع جهانگردی امروزه فقط به سایت های گردشگری محدود نمی شود. جادویی که هشتگ های گردشگری در اینستاگرام  براه انداخته است، میتواند شما را به تماشای هزاران مقصد گردشگری در سراسر جهان ببرد، بدون آنکه از منزل خارج شوید یا پولی پرداخت کنید. روزانه میلیون ها عکس از مقصدهای گردشگری جهان در اینستاگرام بارگذاری می شود که این امکان را به مسافران می دهد تا پیش از عزیمت به مقصد مورد نظر، به تماشای تصاویر نقاط دیدنی و باستانی و تاریخی و غذایی و . . .  از لنز دوربین گوشی های هوشمند کاربران اقدام کنند.

  


 بیشتر بخوانید :

-  اجاره ویلا شمال

-  اجاره ویلا

-  اجاره ویلا در رامسر



ویژگی‌های جهانگردی مجازی

 

ذات گردشگری مجازی محدودیت‌های گردشگری محیطی را ندارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

عدم محدودیت زمانی

 

عدم محدودیت مکانی

 

عدم محدودیت فضا

 

عدم مواجه با موارد غیرقابل پیش بینی، چون خرابی شرایط آب و هوا، مسدودی جاده‌ها

 

همین چند عامل سبب می‌شوند که تعریف مرز در فضای مجازی را کنار بگذاریم. از همین رو ممالک به فکر انحصاری کردن و یا ابرقدرت شدن در فضای مجازی می‌افتند و قاعدتا بازی سرمایه داری صنعت توریسم مجازی را کسی در این بین برده است که متولی توریسم مجازی باشد.

 

مزایای استفاده از جهانگردی مجازی

 

مزایای گردشگری الکترونیکی، بسیار حائز اهمیت بوده، ما را به استفاده از آن، ترغیب خواهد نمود. این ویژگی‌ها و مزایا عبارت اند از:

در کم‌ترین زمان ممکن بین علاقمندان به گردشگری اطلاعات تبادل می گردد.

 

اطلاعات چند رسانه‌ای به صورت صوتی و تصویری و ویدئویی از مناطق مختلف گردشگری انتشار می یابد.

 

برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات مجازی گردشگران با توریست‌های آماتور،ظرفیت سازی می شود.

فرصت‌های اقامتی رایگان را در کشور‌های مختلف جهان معرفی می کند.

 

فرصت‌های اقامتی ارزان در کشور‌های مختلف جهان را نمایان می کند.

 

ظرفیت‌های حمل و نقل ارزان در شهر‌های مختلف جهان را بارز می کند.

 

استفاده از گردشگری آنلاین برای تبلیغات و بازاریابی

 

مشورت آنلاین پیش از سفر را میسر می کند.

 

پیدا کردن همسفر از طریق شبکه‌های اجتماعی را تسهیل می کند.

 

توسعه ارتباطات و روابط ملت‌ها به صورت مستقیم و راحت

 

کاهش مسائل زیست محیطی و ارتقای توسعه پایدار در بین کشورها

 

کارآفرینی دیجیتالی در عرصه گردشگری

 

کاهش نیاز به مدیران تور و هزینه‌های سربار

 

چگونگی استفاده از سامانه‌های جهانگردی مجازی

 

استفاده از تارنما‌های اینترنتی، از عالی‌ترین زمینه‌های اطلاع رسانی توان گردشگری یک کشور است. این وب سایت‌ها به دلیل ارزش اطلاع رسانی فوق العاده‌ای که در سرزمین دیجیتالی اینترنت با یک میلیارد کاربر با سواد دارند، فرصت خوبی برای معرفی چندزبانه و چند رسانه‌ای قابلیت‌های گردشگری یک کشور است.

 در بین سایت‌های اطلاع رسانی مربوط به گردشگری یک کشور در وب، سایت‌های رسمی یا همان دولتی یک کشور، از اهمیت خاصی برخوردار است. سایت‌های رسمی، سخنگو‌های دیجیتالی یک کشور در اینترنت هستند و هر چقدر این پایگاه‌ها قوی‌تر و با به روزرسانی گسترده و چند زبانه همراه باشند، مخاطب پذیری آن‌ها افزایش می‌یابد.

 

معرفی چند مورد استارتاپ معروف در زمینه جهانگردی مجازی

 

Tripadvisor

 

اگر فیس بوک را بشود،غول شبکه های اجتماعی عمومی جهان دانست و linkedin.com، را شبکه اجتماعی متخصصان دنیا در نظر گرفت، تریپ ادوایزر دات کام را باید غول شبکه های اجتماعی گردشگری دنیا دانست. بیش از ۱۵۰ میلیون کاربر اینترنت عاشق سفر و تفریح، قریب به نیم میلیارد توصیه و نظر درباره مقصدهای گردشگری و اقامتی سراسر جهان را در این شبکه اجتماعی رایگان به اشتراک گذاشته اند که بانک اطلاعاتی فوق العاده و بی نظیری برای آشنایی با مناطق توریستی جهان است.

 

Lonelyplanet

 

دیگر سایت معروف در حوزه جهانگردی مجازی به lonelyplanet.com  تعلق دارد که در واقع متعلق به ناشر اروپایی انتشار دهنده کتاب ها معروف راهنمای گردشگری به نقاط مختلف جهان است. حتما در شهر محل اقامت خود، گردشگران بین المللی زیادی را مشاهده کردید که در بازدید از امکانات تاریخی و دیدنی ایران عزیز ما، کتابچه های ایرانگردی به زبان خود را در دست داشته و به گردشگری می پردازند. این کتابها معمولا توسط لونلی پلنت منتشر می شود.

 

Booking

 

از دیگر سایتهای معروف گردشگری مجازی به شمار می رود که سالانه صدها هزار کاربر گردشگر برای سفر به نقاط مختلف دنیا از خدماتش استفاده می کنند. هزاران محل اقامت در کشورهای مختلف جهان و همچنین ابزار سفر  از هواپیما تا خودرو را میتوان از طریق بوکنیگ دات کام مشاهده و گزینه های جذاب پر تخفیف آن را انتخاب کرد.

 

منابع: مجلات اینترنتی رومیتا،دانشجو،پانومن

مرتبط:

با روستای تاریخی پاده بیشتر آشنا شوید