آشنایی با جاذبه های روستای ولیلا در مازندران

آشنایی با جاذبه های روستای ولیلا در مازندران

  • مجله چتراتا
172

این روستای دیدنی در منطقه زیرآب سوادکوه قرار دارد. این روستا در میان تپه های کم شیب و با ارتفاع کم قرار گرفته است و از این رو برای طبیعت دوستانی که تمایل به اقامت های کوتاه در محیط ارام و دل انگیز را دارند بسیار مناسب است. منطقه و طبیعت شهر سوادکوه برای دوست‌داران طبیعت به ویژه گردشگرانی است که به طور خاص به مناطق بکر و جنگلی علاقه دارند، نامی اشنا می باشد.

آشنایی با جاذبه های روستای ولیلا در مازندران

شاید اطلاع نداشته باشید اما جنگل های انجیلی در مازندران و شهرستان سوادکوه قرار دارد. در گوشه و کنار شهر سوادکوه می توان جاذبه‌های بی‌شماری را پیدا کرد، به شرط آنکه کمی دقیق‌تر این شهر را جست و جو کنیم و روستای ولیلا یکی از این مناطق است.

امروز در سایت چتراتا قصد داریم تا روستای ولیلا و آبشار زیبای آن را به شما بیشتر معرفی کنم.

روستای ولیلا

این روستای دیدنی در منطقه زیرآب سوادکوه قرار دارد. این روستا در میان تپه های کم شیب و با ارتفاع کم قرار گرفته است و از این رو برای طبیعت دوستانی که تمایل به اقامت های کوتاه در محیط ارام و دل انگیز را دارند بسیار مناسب است.

 منطقه و طبیعت شهر سوادکوه برای دوست‌داران طبیعت به ویژه گردشگرانی است که به طور خاص به مناطق بکر و جنگلی علاقه دارند، نامی اشنا می باشد.

پس از طی کردن مسافتی در دل جنگل به آبشار زیبای ولیلا برمی خورید، که گرچه از ارتفاع زیادی برخوردار نیست، اما زیبایی وصف ناپذیرش توان ترک زودهنگام منطقه را از انسان سلب می‌کند.

جاذبه های گردشگری روستای ولیلا

جنگل های انجیلی

جنگل‌های انجیلی در اکثر فصول بخصوص بهار و تابستان از جذابیت زیادی برخوردارند. علت نام گذاری این جنگل‌ها بخاطر وجود درخت انجیلی است که سرسبزی و افسون خاصی به جنگل ها بخشیده است.این درخت عجیب قامتی بلند دارد که ارتفاع آن به بیست و پنج متر می‌رسد و برگ‌ها و تنه انجیلی بیشترین توجه را به خود جلب می‌کند.

برگ‌های نورسته این درخت در فصل بهار بنفش مایل به قرمز هستند و در تابستان به رنگ سبز تیره ولی درخشان دیده می‌شوند و سرانجام در فصب پاییز به رنگ‌های مختلف زرد پررنگ، نارنجی سوخته و پررنگ و قرمز روشن خالص درمی‌آیند. همچنین پوب این درخت بسیار سخت است و بخاطر همین به چوب آهن معروف است.

تفریحات آبشار ولیلا

جنگل پیمایی و پیاده‌روی

پیاده‌روی در فضای رنگارنگ  جنگل و صدای گوش‌نواز پرندگان و مسیرهای جاری آب، روزی فراموش نشدنی را برای شما خواهد ساخت.

کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی

 در جاده سمت راست آبشار ولیلا مسیری است که می‌توانید از آن برای کوهنوردی و صخره نوردی استفاده کنید. البته در روزهای بارانی این مسیر لغزنده است و باید با کفش و لباس مناسب به این کار بپردازید.

آب‌تنی

 اگر در فصول گرم سال به روستای ولیلا و آبشار آن می روید، آب تنی را فراموش نکنید و وسایل لازم را با خود بهمراه داشته باشید.

عکاسی

 بخاطر زیبایی این منطقه و برای ثبت خاطرات در این منطقه اسرار آمیز به عکاسی نیز بپردازید.

زمان مناسب سفر به آبشار ولیلا چه هنگامی است؟

در فصول بهار و تابستان، طراوت و تازگی طبیعت جنگل‌های انجیلی دوچندان می شودنیمه اول سال یک آب و هوای دل چسب و خنک بر این خطه حاکم است و بهترین مکان برای فرار از گرماست.

در پاییز و زمستان نیز که درختان پوششی رنگارنگ با زیبای های خاص دارند که سوژه مناسبی برای عکاسان طبیعت می باشد. در این فصل جنگل های انجیری به رنگ های نارنجی و قرمز و زرد و کمی قهوه ای درمیایند. و در زمستان نیز این جنگل رخت سفید بر تن می کند و اگر قصد زمستان گذرانی دارید پس با تجهیزات کامل پا به رویتای ولیلا بگذارید.

از چه مسیرهایی به دیدن روستای ولیلا و آبشار آن برویم؟

برای رسیدن به این روستا از میدان شهر زیراب به سمت راست جاده ادامه می‌دهیم و سپس از روستای اتو به یک دو راهی می رسیم که در سمت چپ این دوراهی به روستای زیبای ولیلا می رسید. بعد از رسیدن به روستا در کنار مسجد روستا وسیله نقلیه خود را پارک کنید و در امتداد مسیر خاکی به روستای سوخته سرا یک تابلوی کوچ شما را به سمت آبشار هدایت می کند. ضمنا تمام سیر منتهی به ابشار پاکوب بوده و جهت های شبرنگ کوچکی که بر روی بعضی از درخت‌ها نصب شده به جهت‌یابی کمک می‌کند.

 

مرتبط:

آشنایی با عمارت زیبای فاضلی در ساری