از گردشگری ماجراجویانه چه می دانید

از گردشگری ماجراجویانه چه می دانید

  • مجله چتراتا
172

بهترین نوع سفر و گردشگری برای آن دسته از افرادی که در طول زندگی همیشه به دنبال تجربه و کشف ناشناخته ها می باشند و به نوعی تشنه ی تجربه و هیجان هستند، گردشگری ماجراجویانه می باشد.این نوع گردشگری علاوه بر فراهم کردن شرایط ایده آل برای داشتن روزهایی هیجان انگیز در زندگی، تاثیرات مثبت و منفی بر اقتصاد و محیط زیست میگذارد و در نتیجه نیاز به شناخت و فرهنگ سازی در این زمینه احساس می شود.


بهترین نوع سفر و گردشگری برای آن دسته از افرادی که در طول زندگی همیشه به دنبال تجربه و کشف ناشناخته ها می باشند و به نوعی تشنه ی تجربه و هیجان هستند، گردشگری ماجراجویانه می باشد.این نوع گردشگری علاوه بر فراهم کردن شرایط ایده آل برای داشتن روزهایی هیجان انگیز در زندگی، تاثیرات مثبت و منفی بر اقتصاد و محیط زیست میگذارد و در نتیجه نیاز به شناخت و فرهنگ سازی در این زمینه احساس می شود.

 

انواع گردشگری ماجراجویانه

 

ماجراجویی سخت

 

این نوع اشاره به فعالیت‌هایی با سطوح بالای خطر دارد که نیازمند مهارت‌های پیشرفته است. گردشگری سخت، شامل فعالیت‌هایی مانند کوهنوردی، سنگ‌نوردی، یخ‌نوردی، غارنوردی، غواصی و موارد دیگر است. فعالیت‌های ماجراجویانه سخت در طبیعت، بسیار دشوار و خطرناک است. این فعالیت‌ها ریسک بالایی دارند و نیاز به داشتن مهارت بالا در آنها الزامی است. داشتن راهنمای حرفه‌ای و کسب مهارت در این نوع گردشگری لازم است. بسیاری از گردشگران در طول گردشگری از بین می‌روند که این موضوع، اهمیت مهارت در این حوزه را بیشتر نشان می‌دهد.

 

ماجراجویی نرم

 

در سطح ماجراجویی نرم، سطح خطر کمتر بوده و نیاز به مهارت چندانی ندارد. بیشتر این نوع فعالیت‌ها توسط راهنمایان با تجربه ارائه می‌شود. گردشگری نرم، شامل فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، کوله‌گردی، قایقرانی و موارد دیگر است.

همچنین به طور متوسط، 25 درصد از سفرهای انجام شده در امریکای شمالی و اروپا از نوع گردشگری ماجراجویانه نرم است. مهمترین انواع این گردشگری عبارتند از پرنده‌نگری، قایقرانی، اکوتوریسم، چادر زدن ( کمپینگ ) ، ماهیگیری، پیاده‌روی، اسب‌سواری، سافاری، غواصی، اسکی، اسنوبرد، موج‌سواری و شکار.

علاقه به ماجراجویی نرم در حال افزایش است و بیش از نیمی از گردشگران این بررسی اظهار کردند که قصد دارند در سفر بعدی خود گردشگری نرم را تجربه کنند. رسانه‌های اجتماعی نقش مهمی در رشد گردشگری ماجراجویانه دارند.در امریکای لاتین، امریکای شمالی و اروپا، گردشگری ماجراجویانه نرم طی سه سال گذشته با افزایش گردشگر مواجه شده و این رشد همچنان ادامه دارد. حدود 43 درصد از اروپایی‌ها از این نوع گردشگری استقبال می‌کنند.

 

ویژگی های گردشگری ماجراجویانه

 

از اصلی ترین ویژگی های ماجراجویی و گردشگری ماجراجویانه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نتایج نا مشخص

خطر و ریسک

چالش برانگیز

پاداش مورد انتظار

بدیع بودن

هیجان

تنوع و گریز از زندگی روزمره

اکتشاف و شناخت

تمرکز و جذب

احساسات متناقض

 

تاثیر گردشگری ماجراجویانه بر اقتصاد

 

وقتی صحبت از گردشگری ماجراجویانه میشود، در مرحله ی اول باید بدانید که مقصد سفر جنگل، کوه، روستا یا شهری ناشناخته می باشد و باید در این مکان ها حداقل یک شب اقامت داشته باشید. با همین تعریف ساده براحتی می توان ایجاد رونق در این مناطق را با ورود گردشگر به خوبی احساس کرد.

همچنین خوردن غذاهای محلی و استراحت در اقامتگاه ها و خرید از صنایع دستی یا محصولات کشاورزی از جمله مواردی هستند که به شدت می توانند در بهبود شرایط اقتصادی و بالا بردن امید به زندگی در اقصی نقاط دنیا تاثیرگذار باشند.

 

اثرات گردشگری ماجراجویانه بر فرهنگ

 

تاثیرات گردشگری ماجراجویانه بر فرهنگ در دو دسته اثرت مثبت و منفی بررسی می شوند :

 

اثرات مثبت

 

از اثرات مثبت گردشگری ماجراجویانه می‌تواند این باشد که میراث ملی، هویت و روان جامعه محلی را براي ترویج فرهنگ خود تقويت می كند.

همچنین  گردشگری ماجراجویانه می‌تواند روشي باشد که از طریق آن بازدیدکنندگان بتوانند با افراد خارجی و فرهنگ آنها آشنا شوند.

 

اثرات منفی

 

از اثرات منفی این نوع گردشگری نیز می‌توان خلل وارد کردن بر هویت و میراث فرهنگی یک جامعه اشاره کرد. همچنین گردشگری ماجراجویانه ممكن است با خشونت بیش از حد ارتباط داشته باش و در آخر گردشگری  ماجراجویانه ممكن است به افزايش تنش بین میزبان و بازدیدکنندگان منجر گردد.

 

نقش گردشگری ماجراجویانه بر محیط زیست

 

از بزرگترین معضلات و نقاط ضعف در گردشگری، آسیب زدن به طبیعت و برهم زدن قانون و نظم موجود در آن می باشد و قطعا اگر به این مساله و حفظ محیط زیست در تمام انواع گردشگری توجه نشود، آینده ای نامعلوم و سخت در پیش خواهد بود.

 مطمئنا گردشگری ماجراجویانه نیز از این امر مستثنی نخواهد بود و با فرهنگ سازی و آموزش باید برای کاهش آسیب زدن به طبیعت و محیط زیست گام های موثری برداشت. به عنوان مثال اگر بخواهیم آسیب های این نوع سفر را بیان کنیم، میتوان به شکار حیوانات، ریختن زباله در طبیعت، سافاری در کویر و آسیب زدن به طبیعت موجود در این مناطق و همچنین از بین بردن سکوت و آرامش اشاره کرد.

 

مقاصد گردشگری ماجراجویانه در ایران

 

اگر به آمار و ارقام موجود درباره ی رشد گردشگری در ایران دقت کنید، کاملا متوجه رونق و افزایش ورود توریست داخلی و خارجی به شهرهای مختلف کشورمان خواهید شد. اما با اینکه ایران در لیست بهترین مقاصد گردشگری ماجراجویانه در دنیا قرار گرفته است، متاسفانه هنوز شاهد رشد چشمگیری در این حوزه نبوده ایم.

از جمله مقاصد گردشگری که پتانسل های لازم برای جذب توریست های ماجراجو در ایران را دارد، می توان به کویرهای مرکزی ایران مانند ریگ جن، غارنوردی در غار قاتل در کرمانشاه، کوهنوردی و صخره نوردی در مناطق صعب العبور و همچنین غواصی در آب های خلیج فارس اشاره کرد.

 

منابع: مجلات اینترنتی سفر،فانزی،وب گردی

مرتبط:

آشنایی با عمارت زیبای فاضلی در ساری