از طرح توجیهی گردشگری چه اطلاعاتی دارید؟

از طرح توجیهی گردشگری چه اطلاعاتی دارید؟

  • مجله چتراتا
172

صنعت گردشگری یک صنعت اقتصادی در دنیا به حساب می آید. توسعه این صنعت می تواند به رفع فقر و رونق اقتصادی جوامع کمک شایانی کند.در واقع با توسعه توریسم و جذب گردشگر خارجی، می‌توان موجبات اشتغال‌زایی و ارز آوری در کشور را فراهم نمود و همچنین در تثبیت هویت ملی نقش موثر ایفا کرد.

از طرح توجیهی گردشگری چه اطلاعاتی دارید؟

صنعت گردشگری یک صنعت اقتصادی در دنیا به حساب می آید. توسعه این صنعت می تواند به رفع فقر و رونق اقتصادی جوامع کمک شایانی کند.در واقع با توسعه توریسم و جذب گردشگر خارجی، می‌توان موجبات اشتغال‌زایی و ارز آوری در کشور را فراهم نمود و همچنین در تثبیت هویت ملی نقش موثر ایفا کرد.

کشورهایی همانند ایران عزیزمان که دارای میراث غنی هستند و یا مانند شمال کشور از موهبتی به نام طبیعت بکر و زیبا بهره‌مند می‌باشند اقدام به تهیه و تدوین طرح‌هایی در جذب و جلب گردشگر از اقصی نقاط جهان می‌نمایند و از این طریق درآمد زیادی کسب می‌نمایند و بدین وسیله در توسعه اقتصادی کشورشان نقش مهمی ایفا می‌نمایند.

طرح توجیهی گردشگری یعنی چه؟

اگر بخواهیم در حالت کتابی تعریفی از طرح توجیهی گردشگری بدهیم باید بگوییم که این طرح  به معنای انجام تحقیقات و مطالعات در خصوص جاذبه‌های گردشگری مناطق خاص یک کشور است تا با توجه به ویژگی هایی که آن منطقه دارد بتوان زمینه احداث یک مکان گردشگری و توریستی را به ثمر نشاند.

 اگر همچین طرحی قبل از احداث یک مکان گردشگری برآورد شود می توان گفت ریسک انجام یک پروژه به شدت پایین می آید و طرح مورد نظر قبل از سرمایه گذاری  مورد آزمون قرار گیرد.

عناصر اساسی در طرح تجاری گردشگری

می توان گفت که سه عامل ارزیابی بازار در بیزینس پلن گردشگری،ارزیابی مالی در طرح تجاری گردشگری و ارزیابی های فنی و انجام مطالعات فنی در طرح گردشگری ، سه عامل ضروری می باشند که به باید ب آنها توجه ویژه کرد.

1.    ارزیابی بازار در طرح توجیهی گردشگری

با ارزیابی بازار می توانیم میزان تقاضا برای پروژه یا ایده  مان را تخمین و مشخص کنیم و شاید اصلا در مراحل اولیه مشخص شود که طرحمان با استقبال روبه رو نخواهد شد و یا با تجزیه و تحلیل های دقیق بتوانیم آن طرح را توسعه و پر و بال دهیم.

مواردی که در این زمینه باید مورد تحقیق قرار گیرد شامل:

  • بررسی آب‌وهوای منطقه در فصول مختلف و پی بردن به این موضوع که محبوبترین و پر رفت‌وآمد‌ترین فصل ازنظر تراکم مسافران و توریست‌ها کدامند
  • مشخص کردن ویژگی‌های متمایز و برجسته‌ی منطقه که قدرت رقابت را در بازارهای خاص بالا می‌برد
  • بررسی زمینه برای گسترش بازار در صورت افزایش تقاضا
  • مشخص کردن نقاط قوت و ضعف بازار شامل محدودیت، ویژگی‌های طبیعی و امکانات موجود در منطقه 
  • پیش‌بینی مسیر گرایش‌های بازار و پتانسیل رشد در آینده 
  • چشم‌انداز آینده‌ی بازار
  • سیاست‌های دولت فعلی
  • طرح‌های پیشنهادی

2.    ارزیابی فنی و انجام مطالعات فنی گردشگری

در این زمینه نیز باید برآوردهای لازم در حوزه مسائل فنی انجام شود که شامل توجه به تجهیزات لازم و ابزار و ماشین آلات برای استفاده در طرح است. در واقع در احداث این سازه باید بدانیم به چه امکانات و وسایلی نیازمندیم. از جمله برآوردهایی است که در این زمینه باید انجام شود می توان به تاسیسات ویژه، استفاده از تکنولوژی خاص، نیروی انسانی هزینه‌های انرژی اشاره کرد.

3.    ارزیابی مالی در بیزینس پلن گردشگری

ارزیابی مالی از دیگر موارد اساسی است که در چینش یک طرح برای گردشگری است که باید حتما به آن توجه کافی مبذول شود. یعنی باید هزینه های احداث هتل ، سینماها و مجتمع رفاهی و اقامتگاه بین راهی کاملا بررسی شود.

هم‌چنین  در این طرح باید در زمینه سود دهی نیز پیش بینی های لازم را انجام دهیم و توجیه اقتصادی آن نیز مورد ارزیابی قرار گیرد. توجیه اقتصادی یعنی اینکه این طرح در مقایسه با دیگر طرح های مشابه بازدهی بالاتری داشته باشد تا بتوان مجریان را متقاعد به سرمایه گذرای در پروژه نمود.

طرح توجیهی گردشگری سلامت

در طرح توجیهی گردشگری سلامت محور نیز باید ابتدا مطالعاتی بر میزان پتانسیل منطقه انجام ‌گیرد و مکان مورد نظر چه در شهر یا روستا چه اندازه می تواند در جذب گردشگر سلامت موثر باشد بررسی شود و با سنجیدن این جوانب در یک منطقه خاص اقدام به احداث مراکز درمانی و سلامت محور، می‌شود.


در واقع احداث مراکز گردشگری سلامت میتواند دارای مزایای زیادی برای یک منطقه باشد و از جمله این مزایا آن است که با استفاده از احداث مراکز گردشگری سلامت، رونق اقتصادی خوبی برای یک منطقه به وجود می‌آید که به پیشرفت اقتصادی کشور نیز کمک می‌کند.

به طور کلی می‌توان هدف از گردشگری سلامت را مسافرت برای دستیابی به سلامتی دانست. امروزه گردشگری سلامت با توجه به مزایایی که دارد، از ابعاد گسترده گردشگری شناخته می‌شود.

·         طرح تجاری گردشگری دریایی

همه ما بر این باوریم که ایران ، از پتانسیل های بالایی در زمینه های طبیعی و تاریخی و فرهنگی برخوردار است و یکی از همین امکانات طبیعی کشور،ظرفیت هایی است که در زمینه ساحل و دریا دارد.

سواحل شمالی و جنوبی کشورمان می‌توانند برای سرمایه‌گذاری و جذب گردشگر داخلی و خارجی و ارزآوری، بسیار موثر باشند.

اجرای طرح‌هایی از قبیل انجام غواصی، کشتی های تفریحی، تورهای دریایی و خدمات متنوع دیگر در این مناطق می تواند در رونق اقتصادی کشور تاثیر بسزایی داشته باشد.

·         طرح گردشگری ورزشی

طرح توجیهی گردشگری ورزشی معمولا در زمینه احداث یک سالن ورزشی یا احداث یک مجتمع فرهنگی و ورزشی  انجام می گیرد. این مراکز می‌توانند دربرگیرنده انواع فعالیت‌های ورزشی مناسب برای تمامی سنین باشند. از جمله تهیه طرحی جهت احداث سالن تیراندازی و اسب سواری و استخر و سونا و موتورسواری و غیره می باشد تا از این طریق گردشگران را به این منطقه کشاند و درآمدزایی ایجاد کرد.

 






مرتبط:

زیباترین کوه های غیر آتشفشانی ایران